Nový rok, nové obzory. Skupina Vafo 18. nejbohatšího Čecha Pavla Boušky, která patří mezi největší evropské výrobce prémiových krmiv pro domácí zvířata a je známá svými značkami Brit či Carnilove, se pouští na nový trh: do potravin.
A opět prémiově. Vafo v polovině týdne dokončilo akvizici padesátiprocentního podílu v českém výrobci raw a biopotravin Lifefood podnikatelky Terezy Havrlandové.
„Bavili jsme se o tom dlouho a jsem rád, že se nám všechno povedlo dotáhnout i přes panující složité okolnosti,“ komentuje vstup do nových vod Pavel Bouška.
„Přestože každý děláme něco trochu jiného, dobře si rozumíme v tom, že máme podobné podnikatelské směřování. A samozřejmě je to pro nás zajímavá oblast, protože lidé kladou stále větší důraz na zdraví a my chceme být součástí téhle budoucnosti,“ přibližuje své uvažování.
Majitel jedné z největších českých rodinných firem si od spojení se společností Lifefood slibuje hlavně možnost naučit se víc o segmentu biopotravin a udržitelnosti. Vafo Group, vyvážející do sedmdesáti zemí, může na oplátku nabídnout vedle finančního zázemí také pomoc s rozšířením na evropském trhu.
„Spolupráce s Vafo Group nám pomůže posílit pozici prémiové značky a otevřít dveře na dalších evropských trzích,“ potvrzuje Tereza Havrlandová vzájemné synergie. „Získaný kapitál chceme ale využít i pro naši další expanzi mimo Evropu – letos máme v plánu rozšířit naše působení do Asie.“
Firma Lifefood má na trhu patnáctiletou historii a svoje produkty, mezi které patří raw tyčinky, krekry, kaše a další zdravé potraviny, vyrábí v Česku a exportuje je hlavně do Německa, Rakouska, Švýcarska či Skandinávie. Vloni se její tržby vyšplhaly na 160 milionů korun.
Pro Vafo se jedná už o třetí dokončenou akvizici za posledních šest měsíců. Vloni v září společnost koupila předního výrobce žvýkacích psích pochoutek Carry PetFood, sídlícího na severu Polska. Na konci roku pak získala minoritní podíl v úspěšné britské značce Pooch & Mutt, která se specializuje hlavně na přírodní krmiva.
I když pro Pavla Boušku nadále zůstávají zvířecí krmiva core byznysem, druhou nohu jeho podnikání tvoří investiční fond, přes který se rozhlíží i do dalších oblastí. Nevylučuje tak, že do budoucna by svoje působení mimo svět zvířat mohl ještě rozšířit.
„Netajíme se tím, že se díváme na firmy mezi třemi a deseti miliony eur s vlastní výrobou a značkou, třeba v oblasti sportovního vybavení, ale samozřejmě i jinde. Takže podobnou příležitost jako u společnosti Lifefood bychom v budoucnu určitě zvažovali,“ dodává Pavel Bouška.