Neustávající nárůst počtu nakažených přiměl vládu k dalšímu opatření: zaměstnavatelům, kteří se rozhodnou dobrovolně začít testovat své zaměstnance, přispějí na jeden test 60 korun. Doufejme, že i v pandemii platí, že lépe pozdě než nikdy. K plošnému testování ve firmách chce kabinet zatím alespoň motivovat, k tomu, aby byly antigeny všude povinné, totiž prozatím není dostatek testů.

Řada firem už své lidi plošně testuje i bez třetinové kompenzace státem: „Testujeme jednou týdně s tím, že do vnitřních prostor kanceláří nesmí nikdo, kdo není testovaný,“ popisuje šéf Actum Digital Tomáš Vondráček, který loni prostřednictvím hackathonu s partou nadšenců naprogramoval funkční e-shop na dálniční známky za jediný víkend a na pomoc státu nečekal ani tentokrát.

Zatímco první týden testování přišlo do práce přes padesát lidí, ten třetí už to byla necelá stovka.

Plošné testování svých lidí zavedl ve firmě, kam běžně dochází dvě stě padesát zaměstnanců, před necelým měsícem. „Ze začátku k tomu byl takový ambivalentní postoj, ale postupně se díky testování zájem lidí o chození do práce zvyšuje,“ říká Vondráček. Zatímco první týden testování přišlo do práce přes padesát lidí, ten třetí už to byla necelá stovka.

„Díky tomu, že máme kanceláře pro čtyři sta lidí a dochází jich tady dnes osmdesát, dá se dost dobře dodržovat všechna preventivní opatření. Každou hodnu navíc dezinfikujeme zasedačky, všechny meetingy máme v rouškách a podobně,“ říká Vondráček.

Na stejné vlně funguje několik měsíců i království 3D tisku Josefa Průši. Kromě infrakamer, automatických dveří a antibakteriálních povrchů je podle něj základem testovat lidi, kteří se ve firmě pohybují. Jednou měsíčně hradí zaměstnancům preventivní PCR testy, ty antigenní dokonce i jejich rodinným příslušníkům. „Od listopadu děláme před budovou pravidelně stovky antigenních testů pro náš tým i naše rodiny. Aby se nikdo bezpříznakový nebál testovat, po pozitivním testu doplácíme u prvních 14 dní nemocenské mzdu do plné výše,“ popisuje Průša.

Testy zdarma zaměstnancům několik měsíců nabízí i automobilka Škoda, a to jak antigenní, tak PCR. Těch antigenních už udělala více než 20 tisíc.

Náklady na jeden test vyjdou zaměstnavatele přibližně na 150 korun, k tomu firma zaplatí týdně přibližně čtyři tisíce za zdravotnický personál, který odběry provádí. Byznysu se to i tak vyplatí. „Je to mnohem lepší, než kdyby museli všichni zůstat na home officu, na kterém objektivně nemají dobré podmínky pro práci,“ říká Vondráček.

Vydání Forbesu American Dream!

A výsledek? Za tři týdny testování se nemoc zachytila jen v jednom z nich. „Podařilo se nám včas zachytit ohnisko nákazy v jednom týmu a zamezit tak jeho rozšíření,“ popisuje Vondráček. Z desetičlenného týmu byli v jednom dni dva lidi pozitivní, na povinném home officu celé skupiny se nákaza projevila u dalších dvou. Mimo tento malý tým nikdo pozitivní nebyl. Podle Vondráčka to jen potvrzuje, že firmy jsou skutečně zdrojem nákazy. „Pokud by testování zavedly všechny firmy, myslím, že by to celkem bezbolestně pomohlo dostat epidemii relativně rychle pod kontrolu,“ říká podnikatel.

K tomu by měl dopomoct příspěvek státu. Ten však na testování v Actumu nebude mít velký vliv: „Ty peníze vyčleněné na testování už máme. Četnost odběrů bychom proto zvýšili jen v případě, že by se frekvence výskytu u nás ve firmě zvýšila. Pokud by se celková situace nijak nelepšila, tak jsme navíc samozřejmě připravení naše kanceláře zavřít tak jako na jaře.“ Více testů neplánuje díky příspěvku státu dělat ani mladoboleslavská automobilka.