Mini nebude stát v koutě! Britská automobilová legenda se přidá do řady automobilek, které od roku 2030 motor na benzin nebo naftu vymění za elektromotor. A kabel namísto tankovací pistole budou mnohem častěji brát do ruky i noví majitelé BMW.
Hlavní roli průkopníka v koncernu BMW AG, kam kromě samotného BMW spadají ještě britské značky Mini a Rolls-Royce, dostal ten nejmenší. Alespoň co se týká velikosti nabízených aut.
Mini Cooper, kterého si kromě Mr. Beana oblíbila i britská královna Alžběta II., se se spalovacím motorem k zákazníkům dostane naposledy jen do konce této dekády. Po roce 2030 bude k dispozici jen na elektřinu.
Automobilka počítá s tím, že poslední nový model se spalovacím motorem na trh uvede za čtyři roky a tím tahle éra skončí. Do roku 2027 pak mají čistě elektrické vozy představovat minimálně padesát procent všech Mini, které si zákazníci pořídí.
Elektrická ofenziva už ale samozřejmě běží. BMW Group chce mít jen do roku 2023 na silnicích po celém světě kolem dvanácti čistě elektrických modelů. Prodejní plán pak počítá s tím, že do konce roku 2025 BMW Group dodá svým zákazníkům dva miliony elektrických aut.
A když se podíváme ještě dál – do roku 2030 – koncern odhaduje, že v tu dobu už budou čistě elektrická vozidla představovat nejméně padesát procent prodejů celé BMW Group.
Většina z těchto dvou milionů elektromobilů na sobě ponese logo značky BMW. Jedním z těch hlavních tahounů má být i tento týden odhalený sedan BMW i4, který bude bojovat například s Teslou S. Ačkoli se začne prodávat už letos, automobilka o něm uvolnila jen pár základních informací.
Jednou z nich je i maximální dojezd, který má za ideálních podmínek dosáhnout na 590 kilometrů, reálně ale může být i o 100 kilometrů nižší. BMW se pak pochlubilo i výkonem 530 koní a schopností zrychlit z 0 na 100 za 4 sekundy.
Neznámou u i4 zůstává cena, která se nejspíš vyhoupne nad 1,5 milionu korun. Dá se to odvozovat i z čerstvě zveřejněných českých cen pro BMW podobně zásadního a rozměrově o poznání většího auta, kterým je plně elektrické SUV označené jako iX. V nejlevnější variantě totiž bude prodávat za skoro 2,1 milionu korun, za což kromě jiného jeho majitelé dostanou tabulkový dojezd 400 kilometrů.
Kdo zatím v rámci BMW Group elektromobilitu sleduje jen zpovzdálí, je britská značka Rolls-Royce. I na její dvanáctiválce ale dojde, tedy pokud bude chtít prodávat na domácím ostrovním trhu, o kterém premiér Boris Johnson loni prohlásil, že od roku 2030 už jiné než nové elektrické vozy akceptovat nebude.
„Rolls-Royce uvede své první elektrické auto v tomto desetiletí. Bude plně elektrické, nebude to hybrid,“ odpověděl na dotaz Forbesu Frank Tiemann, hlava tiskového oddělení automobilky pro Evropu. Dodal, že elektrifikaci všech vozů Rolls-Royce vnímá jako logický budoucí vývoj.
Doba, kdy většinu produkce BMW Group vpřed požene elektřina, je sice relativně daleko, ale už teď generuje zajímavá čísla. Hlavně z pohledu potenciálu růstu. Loni se totiž celosvětově prodalo 192 662 aut značek BMW a Mini s částečně nebo zcela elektrickým pohonem. To je o třetinu víc než v roce předchozím. Jen pro představu – tohle číslo se blíží součtu registrací všech loni prodaných aut v Česku.
Být připravený na nástup elektromobility ale něco stojí. V případě BMW Group to v roce 2020 bylo 5,7 miliardy eur, tedy nějakých 148 miliard korun, které spolkly výdaje na výzkum a vývoj.
Nejvíc si z těchto peněz vyžádaly na budoucnost zaměřené technologie mobility, zejména vysoce autonomní jízda, elektromobilita, konektivita a projekty nových vozidel, které se v některých případech na silnicích objeví už letos.