Do brněnského startupu Whalebone míří 65 milionů korun od maďarského fondu Day One Capital a skupiny investorů okolo českých Fazole Ventures. Firma, která vyvinula unikátní bezpečnostní řešení, aktuálně chrání přes 1,5 milionu uživatelů internetu a plánuje tohle číslo zvýšit až na miliardu. A právě tahle nová investice ji má k tomuhle ambicióznímu cíli posunout zase o krok blíž.
„Umožní nám to rozšířit týmy do všech světových regionů a zároveň zvýšit naši kapacitu, abychom zvládli pracovat na velkých projektech, které aktuálně domlouváme s telekomunikačními společnostmi. A v neposlední řadě nám to rozváže ruce, abychom mohli dál rozvíjet náš produkt,“ říká jeden ze zakladatelů firmy Richard Malovič.
Společnost založil v roce 2016 společně s Robertem Šefrem a pojmenovali ji podle velryb, které pomocí kostic filtrují z mořské vody plankton a malé živočichy, kterými se živí. Whalebone podobným způsobem filtruje škodlivé internetové stránky a programy. Zakladatelé firmy věří, že jejich řešení bude jednoho dne mít stejný dosah jako český kyberbezpečnostní gigant Avast.
Aktuální investiční kolo vede budapešťský fond Day One Capital, který se zaměřuje na technologické společnosti ve střední a východní Evropě. A přidali se k němu i všichni investoři z předchozího kola pod vedením českého fondu Fazole Ventures.
Za tím stojí majitel výrobce krmiv pro zvířata Vafo Pavel Bouška, bankéř Luboš Černý a spoluzakladatel a ředitel coworkingu Opero Pavel Přikryl. Do nové investice se zapojil také technologický investor Petr Zámečník.
„České firmy jsou dlouhodobě na špičce ve vývoji kyberbezpečnostních produktů světové úrovně. Využili jsme naše zkušenosti z telekomunikací a rozhodli se investovat do Whalebone, protože věříme, že jsou schopni produkt globálně škálovat skrze perfektně přizpůsobené distribuční kanály,“ říká György Simó, řídící partner Day One Capital.
A Pavel Přikryl, řídící partner Fazole Ventures, k tomu dodává: „Naše dosavadní zkušenost s Whalebone za poslední dva roky nás přesvědčila, že budou v dohledné době chránit stovky milionů koncových zákazníků po celém světě. Bylo tak naprosto přirozené, že se všichni seed investoři přidali k Series A investici.“
Whalebone poskytuje telekomunikačním společnostem a dalším firmám produkt, který chrání jejich zákazníky na síťové úrovni. To znamená, že jakmile se uživatelé připojí k internetu, jsou automaticky chráněni a nemusejí si instalovat žádné další programy. Díky fungování na síťové úrovni navíc nedochází ke snížení výkonu zařízení, na kterých lidé pracují.
„Naše řešení se dá nasadit snadno a rychle i do těch největších sítí. Dnes už není problém ochránit uživatele internetu co nejlépe. Ale často je to složité a stojí to spoustu peněz. Chráněná je proto jen malá část populace. My naopak chceme pokrýt co nejvíce lidí. Jsme lídry na trhu v rychlosti nasazení do sítě operátora a možnosti škálování,“ popisuje Richard Malovič.
Whalebone pomáhá operátorům nejen chránit uživatele, ale díky tomu, že si zákazníci za bezpečnostní řešení připlácejí, také zvýšit průměrné tržby na jednoho klienta. Mezi firmy, které služby Whalebone využívají, patří například O2 v České republice nebo A1 v Rakousku a Bulharsku.
Brněnský startup chrání i infrastrukturu firem Aero Vodochody, Tescoma, Linet či České zbrojovky Uherský Brod. Celkem má společnost kolem dvou set klientů z řad firem. A na spadnutí jsou další spolupráce.
Letos Whalebone očekává tržby v řádech středních desítek milionů korun. V roce 2022 už by se však měly přehoupnout výrazně přes sto milionů korun. I proto chce v příštích dvanácti měsících společnost zdvojnásobit svůj tým a rozrůst se o nové spolupracovníky v Africe, Asii, Evropě a Severní i Jižní Americe. A nastartovat tak svou globální expanzi.