Příznivci vodní turistiky a vůdci malých plavidel budou mít letos zase o něco větší prostor pro své hobby i vyžití. Dnešním dnem, tj. v sobotou 29. května, se totiž slavnostně otevírá aktuálně vůbec největší a nejmodernější veřejný přístav v České republice přímo v srdci turisticky atraktivní lokality.

Jde o přístav ve Veselí nad Moravou přímo na Baťově kanálu, který v posledním roce a půl procházel celkovou modernizací.

Ta si vyžádala téměř sto milionů korun a s úpravou koryta Moravy v okolí Veselí se investice přehouply přes 120 milionů korun.

„Jsme velmi rádi, že se ve Veselí nad Moravou podařilo zrealizovat hned tři velké investiční akce – jedna je v gesci města, další probíhaly pod záštitou Ředitelství vodních cest: Povodí Moravy,“ uvedl starosta města Petr Kolář.

„Kooperace mezi Ředitelstvím vodních cest ČR jako provozovatelem veřejného přístavu a městem je základem úspěšné nabídky služeb na vodě i na břehu, aby přístav byl bezpečným a atraktivním útočištěm pro turisty putující po vodní cestě,“ dodal Lubomír Fojtů, šéf ŘVC ČR, která se s využitím finančních prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury stala hlavním investorem stavby.

Přístav díky modernizaci zvýšil kapacitu lodí z jedenácti na celkových pětatřicet. A bude vybaven veškerými službami. Návštěvníci budou moci využít restauraci, nové vyhlídkové molo, kotvící pak kromě toho i servisní centrum, elektrické přípojky, možnost doplnění zásob vody nebo naopak vylití chemického odpadu.

Na Baťově kanálu byl v sobotu otevřen modernizovaný přístav ve Veselí nad Moravou | Foto Úřad vlády ČR

Veselský přístav pak bude vůbec jako první na Baťově kanále nabízet i tankování pohonných hmot do plavidel.

Modernizace přístavu a okolního koryta Moravy je dobrou zprávou i pro cyklisty a pěší. Přes celou zimu totiž pokračovaly práce na odstraňování nánosů ze dna řeky společně se zpevňováním břehů lomovým kamenem. V celém tomto úseku se opravila také stezka, která umožní pohodlný pohyb chodců i cyklistů podél Baťova kanálu.

Novodobá historie rekreačního využití Baťova kanálu je spojena právě s městem Veselí nad Moravou. První přístav zde byl vybudován před dvaceti lety a tehdy turisté začali brázdit zdejší vody.

Vydání Forbesu Go big!

Po dvou dekádách je Baťův kanál páteří turistického ruchu regionu, který ročně navštíví 90 tisíc turistů. Baťův kanál je nyní splavný v úseku od Otrokovic po slovenskou Skalici a měří padesát kilometrů. Za pár let se má ze severní strany protáhnout až do Kroměříže a z jihu k Hodonínu a jeho délka bude činit celkem 75 kilometrů.

Modernizace přístavu ve Veselí nad Moravou je tak jen první vlaštovkou. Národní investiční plán počítá s tím, že do roku 2030 na modernizaci Baťova kanálu vynaloží celkem 1,9 miliardy korun.

Podle ředitele Ředitelství vodních cest Lubomíra Fojtů je v plánu i vznik hned několika nových přístavů například v Hodoníně, Starém Městě u Uherského Hradiště a v Napajedlech.

Letos v září začne výstavba plavební komory v Rohatci u Hodonína, v roce 2022 pak komora v Bělově.