Byla to úplně jednoduchá otázka, jen nutně potřebovala řešení. „Pořád si pamatuju, že synovi byly dva roky, jeli jsme po dálnici z východních Čech a já si říkal, že vůbec nevím, kam s ním máme jít na výlet,“ líčí Michal Buzek.
Teď už to jemu podobní mají výrazně jednodušší, protože podobnou otázku řešili celkem tři příbuzní: Buzek, jeho sestřenice Petra Šumná a švagrová Romana Trusinová. Právě oni stojí za webem OvěřenoRodiči.cz, který sdružuje tipy pro rodiny s dětmi.
Od prvotního nápadu na dálnici vyrostl do projektu s věrnou komunitou přibližně sedmdesáti tisíc lidí a fungujícím e-shopem, jehož komerční potenciál se rozrůstá stejně rychle, jako vyrostly jejich děti.
Na počátku byla sdílená excelová tabulka, kam si Petra společně s kamarádkami zapisovala místa, která navštívily s rodinami a kam by se rády vydaly znovu.
„Proto mě napadlo udělat web, na němž by si rodiče sdíleli zkušenosti. Protože nejlepší je jet na doporučení od toho, kdo má podobně staré děti,“ vzpomíná Michal. „Takové weby existovaly, jenže většinou si vzaly jedna ku jedné popis, který jim dá provozovatel. Nebyla tam osobní zkušenost. Na co si dát pozor, co si vzít sebou; zkrátka tipy, které rodiče potřebují.“
Zaregistroval si proto volnou doménu, vymyslel název OvěřenoRodiči.cz a projekt se rozjel. Důležité bylo, že se přidala i Romana. Jako výzkumnici jí připadla komunikace se vznikající komunitou. Dohromady složili plán, který nelze nazvat úplně typickým.
„Když jsme před pěti lety začali, byli jsme si jistí, že vybudujeme skvělý projekt, ale neměli jsme k němu vymyšlenou monetizaci,“ usmívá se Romana. „Počítali jsme s tím, že ji najdeme, což je jeden z možných pohledů na věc. Někdo řekne, že to má být přesně naopak, my vsadili na tuhle kartu.“
Díky tomu, že mají všichni tři zajímavá a navíc dobře placená zaměstnání, nespěchali. A hlavně neslevovali z nároků. Zaprvé: za recenze se neplatí a musí mít jistotu, že jsou napsány nezávisle. „Možnost zaplatit si u nás místo neexistuje a chceme, aby to tak zůstalo,“ říká Romana.
Zadruhé: negativní recenze tu nenajdete. „Jsme někdy vnímáni naivně, ale ono to funguje. Sdílíme to dobré, to je náš princip od začátku. Maminka, která běhá celý den za dětmi a večer najde energii sednout si k počítači, už chce napsat něco, co stojí za to.“ Blogerek a recenzentek z řad maminek už dnes na webu působí asi stovka (čestná výjimka patří třem mužům).
K ústředním zásadám lze ostatně přidat i další: žádné masové akce, raději neokoukaná místa a výlety do přírody. „Protože velká místa si peníze na marketing najdou a jsou vidět. Tak jsme se rozhodli jít tímto směrem, radši do skal, za turistikou,“ vysvětluje Michal.
A Romana dodává: „V komunitě jsme si udělali výzkum, jaké aktivity je pro rodiny s dětmi nejtěžší si naplánovat, s čím potřebují pomoci. Nepotřebují vědět, že existuje Království železnic, to ví každý. Těžší je naplánovat si hezký výlet do přírody, aby děti nekvičely, šly od jedné srandy ke druhé a přitom rodič nevypustil duši. Pochopili jsme, že to je super příležitost.“
Díky tomu všemu projekt vydržel. „Byli jsme na to tři. Měli jsme to sice jako večerní byznys, ale každý zodpovídáme za určitou část a dělíme si práci, zatímco spousta mamablogerek má strašný elán, ale spousta blogů časem umře, protože ono je to opravdu pracné,“ říká Michal.
Vzhledem k tomu, že se za recenze nevyplácejí honoráře a navíc ty přespříliš adorující od začátku pečlivě kontrolují, podařilo se jim odfiltrovat provozovatele, kteří se na web snažili dostat příznivé ohlasy na vlastní služby. „S každým recenzentem si nejdřív napíšeme, chceme jeho medailonek a poslat pár různých recenzí – kdyby to byl někdo pod falešným profilem, vykašle se na to, je to pro něj práce navíc,“ usměje se Michal.
Z webu se pomalu stává lovebrand, který místům s dobrými recenzemi odesílá své nálepky po vzoru Zdeňka Pohlreicha. A očividně má už docela vliv, nezřídka se totiž oceněným provozovatelům obratem zvyšují tržby.
Nejvíc se ale rozjel e-shop a v něm kromě výrobků pro děti vládnou výletní e-booky. Znovu je to prosté – od konkrétních lidí z konkrétních lokalit. „Zkrátka nepíšeme z Prahy o Beskydech, protože tam máme Máju, která to má totálně prochozené a Beskydy miluje. Nehledá tipy na jiných serverech, naopak zná místa, o nichž třeba někdy nevědí ani někteří místní,“ říká Romana.
Což šetří síly. „A přesně to rodiče oceňují, protože kdo je od rána do večera v práci, nemá pak čas hledat, kde se má najíst nebo jestli si bude muset zabalit svačinu,“ souhlasí Petra.
Ziskovost e-shopu vzrostla meziročně o padesát procent a cílí na deset tisíc prodaných e-booků. Vzhledem k jejich ceně to znamená obrat jen z prodaných knih zhruba dva miliony ročně. Proto už se o web začínají zajímat investoři a první jednání proběhla s nabídkou v řádu milionů korun.
„Publikum je vyprofilované, jsou to aktivní rodiče se zájmem o svoje děti, atraktivní cílovka,“ říká Michal. „Mít komunitu, která vám věří a je schopná u vás bez nějaké velké propagace a reklamy nakupovat, to je sen každého e-shopu. Zároveň cítíme, že bychom to celé chtěli posunout dál, je asi čas změnit to z večerního byznysu na opravdický.“
Všichni tři by u něj rádi zůstali, byť třeba na pár let. Tak aby se jeden nápad z dálnice rozjel do světa s plnou parádou.
„Nechtěli jsme skočit po první nabídce, ale pokud by nám nějaká dávala smysl, jsme otevření pomoci někomu vybudovat silný tým a ještě víc do toho šlápnout. Souvisí to i s tím, že naše děti odrůstají,“ říká Michal.
„Zakládali jsme to s potřebou vyřešit náš vlastní problém, teď dává smysl předat naše know-how, aby vše dostalo správný směr. Asi to nelze dělat do padesáti, pak ztrácíte kontakt s realitou rodičovských potřeb.“
Roky utekly, děti vyrostly. Jen nároky se nemění. „Zůstali jsme nezávislí a lidé vědomě platí za něco, co si u nás chtějí koupit, aniž bychom museli vymýšlet psí kusy,“ říká Romana. „Tak podle mě vypadá férový byznys.“