Vytvářet vůně a chutě je jako komponovat hudbu nebo malovat obraz, říká švýcarský podnikatel roku Patrick Firmenich. Spojuje dohromady ingredience, podobně jako skladatelé míchají tóny a malíři barvy. A je v tom opravdový přeborník. Vlastní totiž jednu z největších firem v oboru na světě, jejíž tradice sahá do roku 1895.
O společnosti Firmenich jste nejspíš ještě neslyšeli. Přesto na její produkty narážíte ve svém každodenním životě. Její příchutě dost možná najdete v jogurtu, který snídáte, a vůně v parfému, který používáte. Každý den se s produkty švýcarské firmy setká kolem čtyř miliard lidí na celé planetě.
Většina se o její existenci ale nikdy nedozví, ačkoli si kupují produkty od firem jako Nestlé, Unilever, Procter & Gamble, L’Oréal, Estée Lauder, Gucci, Dolce & Gabbana nebo Giorgio Armani. Právě ty však patří mezi odběratele společnosti Firmenich.
„Přijdou za námi i za konkurencí, že chtějí vytvořit nový nápoj, šampon nebo parfém s jedinečnou vůní nebo chutí. Všichni zkoušíme něco vymyslet a na konci si klient vybere jednoho vítěze, který bere vše. V našem oboru neexistuje žádné druhé místo. Buď se zákazníkům naše nápady líbí, nebo máme smůlu,“ popisuje Patrick Firmenich během našeho rozhovoru.
Švýcarský gigant má po celém světě 85 poboček a zaměstnává deset tisíc lidí. Za loňský fiskální rok měl obrat v přepočtu kolem devadesáti miliard korun a letos míří ke stu miliardám. Ročně přitom vyrobí stovky tun produktů.
Nobelova cena s českou stopou
„Byť jsme tradiční společnost s více než stoletou historií, stále se snažíme inovovat. Výzkum a vývoj je součástí naší DNA od počátku firmy. V roce 1939 dokonce jeden z našich šéfů vývoje získal Nobelovu cenu za chemii za objev, který učinil při práci na ingrediencích pro vůně. Jmenoval se Leopold Ružička a měl české kořeny,“ líčí Firmenich.
Mezi průlomové vynálezy patří třeba technologie, která mění chuť tak, že umožňuje snížit množství cukru o sedmdesát procent při zachování stejně sladké chuti. „Lidstvo má obrovský problém s obezitou. Díky naší technologii se nám jen letos podaří snížit množství kalorií v potravinovém řetězci o bilion,“ vypočítává Firmenich.
Zajímavým nápadem je i technologie, která blokuje receptory zápachu. Funguje podobně jako protihluková sluchátka a firma ji vyvinula ve spolupráci s Nadací Billa a Melindy Gatesových.
„Nepřebíjíme zápach vůní, ale zajišťujeme, abyste ho necítili. To je zásadní pro rozvojové země, kde lidé stále umírají kvůli nedostatku hygieny. I když jsou v některých slumech záchody, lidé na ně odmítají chodit, protože páchnou. A tohle je řešení, které může bránit šíření nemocí a zachraňovat životy,“ vypráví podnikatel.
Firma je zároveň pionýrem ve využívání umělé inteligence při vytváření chutí a vůní. Jako první na světě loni představila příchuť, kterou zkomponovaly stroje. Ta má ochutit rostlinné alternativy masa tak, aby chutnaly jako grilované hovězí.
Umělá inteligence pomáhá také při tvorbě parfémů, ale parfuméři se o svou práci bát nemusejí. „Naše algoritmy dokážou stvořit osmdesát procent vůně, zbylých dvacet procent je pořád uměním našich lidí,“ vysvětluje Firmenich, kterému právě inovativní přístup k podnikání vynesl vítězství v národním kole soutěže EY Podnikatel roku a zajistil mu účast na světovém finále.
Jeho firma si nedávno patentovala technologii umožňující získávat stoprocentně přírodní ingredience ekologicky šetrnou cestou. Používá k tomu pouze vodu a malé množství elektrické energie. Společnost si zakládá na udržitelnosti i ve svém provozu a do roku 2025 chce být uhlíkově neutrální.
„Nejen naše suroviny, ale také sto procent elektřiny pochází z obnovitelných zdrojů. Zároveň snižujeme množství použité vody, papíru i plastů. Už v sedmdesátých letech jsme si stanovili firemní hodnoty, jimiž jsme se zavázali být zodpovědná firma a dobrý soused a starat se o své okolí a komunitu,“ popisuje podnikatel.
Startup z 19. století
Společnost Firmenich založil v roce 1895 chemik Philippe Chuit a obchodník Martin Naef. „Chuit měl skvělý nápad vytvořit vanilin, tedy syntetickou formu vanilky. A Naef měl peníze, aby projekt zafinancoval. Byl to v podstatě startup, byť tenhle pojem v té době samozřejmě neexistoval,“ vypráví podnikatel.
Své podnikání rozjeli v Ženevě v garáži, kterou si pronajali od Charlese Firmenicha, Patrickova prapradědečka. „A dál v tomhle příběhu platí pořekadlo: za vším hledej ženu. Charles Firmenich měl dceru, která se zamilovala do Philippa Chuita a vzala si ho. A právě ta přesvědčila své dva bratry, aby se do podnikání zapojili také,“ líčí Firmenich.
Po čase se ale původní zakladatelé firmy Chuit i Naef rozhodli vydat jinou cestou a své podíly prodali bratrům Firmenichovým. Od té doby společnost zůstává čistě ve vlastnictví této rodiny. A Patrick je už pátou generací následovníků.
Chvíli to přitom vypadalo, že ve stopách svých předků nepůjde. Vystudoval právo a pracoval v advokátní kanceláři. „Můj šéf mi jednou řekl, že se mu na naší práci líbí to, že může podnikatelům radit, aby nemuseli riskovat. Já mu odvětil, že by mě právě to riskování bavilo. A že nechci jen radit, ale sám dělat věci,“ vzpomíná devětapadesátiletý podnikatel.
A tak dal světu práva vale a vydal se zkusit štěstí jinde. Chvíli pracoval v oblasti financí, měl lukrativní práci v investiční bance v New Yorku, ale pořád to nebylo ono. Začal se tak shánět po novém zaměstnání a jeho otec mu nabídl, jestli nechce zkusit pohovor v rodinné firmě.
„Šel jsem tam spíš proto, abych mu udělal radost. Jenže jsem se během pohovoru do firmy neplánovaně zamiloval. Líbili se mi lidé i kultura a zbytek je historie. Od té doby jsem jediný den nelitoval, že jsem se do rodinného podnikání zapojil,“ líčí majitel firmy, který působil od roku 2002 jako CEO a posledních pět let je předsedou představenstva.
Společnost Firmenich podle něj spojuje tři věci, které má rád: umění, vědu a průmysl. A navíc se oboru daří nehledě na krize typu pandemie – jídlo a kosmetiku lidé potřebují pořád.
Během pandemie se navíc firma přeorientovala na produkty jako antibakteriální mýdla a dezinfekce. A tunu jich rozdala těm, kteří je potřebovali nejvíc. „Moje vize je zůstat lídrem v našem průmyslu a adaptovat se na revoluční změny, kterými celý svět v poslední době prochází,“ říká Firmenich.
„Chci uchovat naši firmu pro budoucí generace nejen naší rodiny, ale i svých kolegů. Daří se nám už více než 125 let a byl bych rád, kdybychom v tom pokračovali minimálně dalších 125.“