Fun to drive. Zábava z jízdy a řízení. Tenhle výraz při představení nejnovějšího Ferrari 296 GTB zazněl tolikrát, že to prostě musí být pravda. Komu jinému než Ferrari by měl člověk v dnešním automobilovém světě taky věřit.
Alfredo. Tak znělo jméno prvorozeného syna zakladatele italské automobily Enza Ferrariho. Jenže Dino, jak mu všichni říkali, zemřel mladý. Bylo mu čtyřiadvacet. A ne, nebylo to při automobilové nehodě. Za jeho smrtí byla svalová dystrofie.
K čemu tahle informace? Název Dino totiž na jeho počet nesly vozy, které v Maranellu vznikaly v 60. a 70. letech minulého století. Nebylo to Ferrari, bylo to Dino. A sílu jim dával šestiválcový motor, na kterém mladý Dino Ferrari pracoval až do své brzké, ale očekávané smrti.
Když v Maranellu přestali Dino vyrábět, k šestiválci už se nikdy nevrátili. Teprve až nyní skoro po padesáti letech. S modelem pojmenovaným 296 GTB. Až doteď to byly samé osmi- a dvanáctiválcové záležitosti, když nepočítáme desetiválce pro monoposty formule 1.
Šest válců a třílitrový objem motoru ale neznamená, že se děje nějaká katastrofa a italská legenda zoufale loví i méně movité zákazníky. Nic takového.
Nový motor totiž technici Ferrari vyladili do té míry, že sám o sobě má výkon 663 koní. S výkonem 221 koní na litr objemu je to v automobilovém světě silničních aut jedna z nejlepších věcí, které jsou k mání.
To ale v případě Ferrari 296 GTB není všechno. Italové totiž tuhle parádu spojili s elektromotorem a výsledkem je rázem 830 koní výkonu, které zařídí, že auto z nuly na stovku zrychlí za 2,9 sekundy, na dvoustovku za 7,3 sekundy. Maximální rychlost 330 kilometrů za hodinu. Tohle je Dino současného světa.
A ještě k elektromotoru. Protože ho lze dobít ze zásuvky, auto jen s využitím jeho výkonu může urazit až pětadvacet kilometrů. Otázkou je, proč by to ale někdo dělal. Snad jen když z rezidenční čtvrti potřebujete vyjet tiše a nepozorovaně. Vývojoví technici elektromotor umístili mezi převodovku a šestiválec, který má posádka těsně za zády. Skoro osmdesát kilogramů těžká baterie je uložená pod podlahou.
Prvních kusů Ferrari 296 GTB se zákazníci dočkají v prvním čtvrtletí příštího roku. Ještě než si převezmou klíčky od 1470 kilogramů těžkého auta, musí za základní verzi zaplatit přes 6,8 milionu korun.
V nabídce je ale ještě speciální odlehčená verze Asseto Fiorano s větším množstvím kevlarových dílů, která nabídne například i speciální tlumiče nastavené pro jízdu na závodních okruzích. Připlatit si za ni je potřeba zhruba další milion.