Česko stále významně zaostává v počtu nově registrovaných
elektromobilů a hybridů. Zatímco v západní Evropě, USA, Číně a Japonsku
je podíl těchto vozů na prodejích nových aut 18 procent, v Česku je to
okolo 11 procent. Vyplývá to ze studie PwC Strategy & Electric
Vehicles Sales.
Po loňském částečném útlumu způsobeném koronavirem zaznamenávají
nejvýznamnější světové trhy pro elektromobilitu, tedy deset
západoevropských zemí, USA, Čína a Japonsko, prudký nárůst. Počet nových
registrací těchto vozů dosáhl v letošním prvním pololetí 4,53 milionu,
což je meziročně o 128 procent více. Elektromobilita bude podle PwC i
díky regulacím a dotacím hrát stále silnější roli a za pět let bude po
světě jezdit skoro 50 milionů aut s hybridním či elektrickým motorem.
V Česku se prodeje čistě elektrických aut meziročně téměř nezměnily a v 1. pololetí se prodalo přes 1200 bateriových aut, což je jedno auto ze sta. „V České republice chybí ze strany státu jakákoli podpora i osvěta. Celkově je cítit skepse k podpoře udržitelnosti jako takové. Překážkou jsou samozřejmě vysoké ceny elektromobilů i nedostatečná infrastruktura,“ uvedl expert PwC na autoprůmysl Pavel Štefek.
Zatímco v Evropě stále tvoří největší část bateriových aut hybridní
vozy, v absolutních počtech i rychlosti růstu je tahounem čistě
elektrických aut Čína. Každé desáté nově prodané auto v Číně je čistě
elektrické a čínský trh tak ovládá 59 procent celkové produkce čistě
elektrických aut. V Evropě dosahují desetiprocentního podílu Německo,
Nizozemsko, Švédsko či Rakousko.
Přes rychlý růst Evropa za Čínou zaostává i v rozvoji nabíjecích míst. Zatímco v Evropě jich je 285 tisíc, z toho jen 38 tisíc vysokorychlostních s výkonností přes 22 kWh, v Číně jich je 725 tisíc, z toho téměř polovina vysokokapacitních. Na jedno vysokokapacitní dobíjecí místo tak v Číně připadá 16 aut, v Evropě je to 49 aut.
Podle PwC by na konci letošního roku mělo po celém světě jezdit asi 15,5 milionů hybridních a elektrických aut.