Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.
Forbes HotWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!
Ochrání vás. Pancéřovaný mercedes
Mercedes-Benz staví pancéřovaná auta už víc než devadesát let. Nejvyšší třída S, kterou jezdí hlavy států i ti nejbohatší lidé planety, se verzí s největší možnou ochranou proslavila. Teď automobilka představila její novou generaci. Nový Mercedes-Benz S 680 Guard vyjde na 13 milionů korun.
Váží k pěti tunám, ale díky dvanáctiválcovému motoru s výkonem přes 600 koní dokáže ujíždět rychlostí až 190 kilometrů za hodinu. A přitom ještě zvládne posádku chránit před sprškou střel z různých zbraní, včetně armádních pušek s velkou ráží. Při testu jich do auta, a to i do nejzranitelnějších míst, jako jsou okna nebo dveře, nasypali pět set. A posádka by takový útok přežila.
Vděčí za to karoserii vyztužené karbonem a speciální ocelovou klecí, deset centimetrů tlustým neprůstřelným sklům či speciálním pneumatikám, na kterých se i po prostřelení dá jet rychlostí třicet kilometrů za hodinu. Autu pak samozřejmě nechybí ani hasicí systém nebo dvouminutová zásoba kyslíku pro případ útoku slzným plynem.
Jak vypadá audi budoucnost
Automobilové studie, třeba i ty sebedivočejší, prakticky pokaždé ukazují to, co se jednou objeví na sériově vyráběných autech. A v případě Audi se zdá, že je na co se těšit. Alespoň podle studie Audi Skysphere představené na nedávné automobilové přehlídce v kalifornském Pebble Beach.
Dvě auta v jednom. Jednou kratší, podruhé delší. Jednou roadster, který může řidič sám řídit, podruhé o 25 centimetrů delší GT, které převezme veškeré funkce řízení.
Volant a pedály se v druhém případě přesunou do polohy, v níž nejsou posádce na očích a místo točení volantem se jak řidič, tak i celá posádka mohou kochat okolím, případně zážitky z cestování sdílet na sociálních sítích. I na to je elektrický skysphere s výkonem 630 koní plně připravený.
Další rána pro formuli. Tu elektrickou
Jedou maximální rychlostí 280 kilometrů za hodinu a z 0 na 100 zrychlí za 2,8 sekundy. O čem je řeč? O bzučících monopostech ze seriálu mistrovství světa elektrických formulí pojmenovaného Formula E. Ve světě motosportu ale sklízejí spíše úsměšky a o přízeň diváků bojují mírně řečeno komplikovaně.
A tahle situace příští rok zcela jistě nebude lepší. Po Audi a BMW svoji přítomnost v seriálu totiž zrušila stáj Mercedes-Benz. Rozhodnutí přišlo paradoxně poté, co Mercedes-Benz šampionát vyhrál. Automobilka ho doplnila vysvětlením, že v budoucnu hodlá své aktivity v motosportu naplno nasměrovat do seriálu Formule 1.
Elektrický šampionát Mercedes nenápadně podtrhl ještě tím, že se o Formuli 1 vyjádřil jako o „nejrychlejší laboratoři pro vývoj a ověřování udržitelných a škálovatelných výkonných technologiích budoucnosti“. Závody elektrických formulí to tedy evidentně nejsou.
Oslavy přinesly nové Lamborghini Countach
Před padesáti lety vyráželo dech. A vyráží ho i teď. Lamborghini Countach designéra Marcella Gandiniho. Tohle auto se proměnilo v ikonu automobilového designu supersportovních aut prakticky hned poté, co se v březnu 1971 jeho žlutý prototyp na autosalonu v Ženevě představil světu.
Současné vedení Lamborghini se nespokojilo s běžnými oslavami, které by nejspíš vrcholily sjezdem desítek sportovních veteránů před sídlem automobilky, ale pustilo se do výroby moderní podoby Lamborghini Countach, které vznikne v počtu 112 kusů.
Technický základ tvoří současné modely Sián a Huracan. Nový Countach LPI 800-4 kombinuje benzinový dvanáctiválec a elektromotor, což ve výsledku znamená výkon přes 800 koní a zrychlení z 0 na 100 za 2,8 sekundy.
Nejrychlejší start sériového auta
Sprint na čtvrt míle (cca 400 metrů) je sice americká specialita, ale kraluje jí auto z Evropy. Z Chorvatska. Je plně elektrické a jmenuje se Rimac Nevera. Právě to tuhle vzdálenost dokáže ujet za 8,582 sekundy, což je nový světový rekord.
Nevera už rekord ve stejné disciplíně drží, ale jen neoficiálně. Dosáhla ho letos v červnu v Chorvatsku. Teď přišlo jeho potvrzení na speciální dragsterové trati Famoso Raceway v USA. A hlavně pod dohledem odborníků na silniční sprinty z DragTimes.
Auto se čtyřmi elektromotory a výkonem 1914 koní mělo během testu obuté běžně dodávané pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S. Aby akcelerace byla co nejrychlejší, systém Rimac All-Wheel Torque Vectoring 2 (opět standardní součást auta) neustále hlídal, která kola mají největší přilnavost, přičemž výkon rozděloval tak, aby minimalizoval jejich protáčení.
I díky tomu tak nevera během 400 metrů dosáhla na maximální rychlost 167,51 kilometru za hodinu.
Škodovka zase vyrábí. A počítá každý čip
Měly to být dva týdny. Nakonec z toho byly týdny tři. Celozávodní dovolená ve škodovce se neplánovaně protáhla kvůli nedostatku čipů, bez kterých se žádné nové auto neobjede.
Automobilka navíc musí řešit, že jí na odstavných plochách v současnosti stojí zhruba čtyřicet tisíc nedodělaných vozů. Když se začne počet nedodělaných aut blížit 50 tisícům, začne Škoda rušit směny.
Odbyt automobilky Škoda Auto se v červenci meziročně snížil o necelou třetinu na 75 tisíc vozů. Za prvních sedm měsíců roku nicméně vykázal nárůst o deset procent na 590 300 vozů.
Ve výrobě v současné době dostává přednost elektrická Škoda Enyaq iV a na opačné straně nabídky stojící nová Škoda Fabia, u níž se v polovině září počítá s prvními dodávkami zákazníkům.
Kachny. Kachny. Kachny
Znáte film Rozpuštěný a vypuštěný, kde Zdeněk Srstka vynikal díky monologu „Kachny“? Tak nějak teď může probíhat i návštěva automobilky Rolls-Royce v britském Godwoodu. V místním dvacetihektarovém areálu totiž nově žije hejno sedmi osiřelých kachen, které na jaře na firemním parkovišti objevil místní hlídač.
Zaměstnanci automobilky kachňata v dubnu nejprve zpovzdálí sledovali, ale jejich matka se nevrátila. Následně pak malé sirotky odvezli do záchranné stanice pro volně žijící živočichy Brent Lodge Wildlife Hospital v nedalekém Sidleshamu, kde přečkaly až do dospělosti.
Nyní už se dospělé kachny, ke kterým přibylo ještě dalších osm s podobným osudem, stylově vrátily do místa nalezení ve voze Rolls-Royce Cullinan. Nově teď budou žít u jezírek v areálu automobilky, která jsou součástí chladicího systému výrobního závodu.