Ve středu se v San Franciscu konala tradiční applovská prezentace, na které
nejbohatší společnost světa představila nový iPhone 6S a 6S Plus, iPad a také novou Apple TV. To už asi víte, tak se pojďme zaměřit na něco jiného.
Z těchto konferencí si totiž můžete kromě informacích o nových produktech odnést i něco jiného – a sice to, jak správně prezentovat. Apple je totiž známý tím, že své prezentace má vyladěné do posledního detailu. Včera se možná záměrně (možná taky ne) poprvé v historii stalo, že jeden z řečníků – Eddie Cue – na vteřinu v prezentaci vybral špatný slide. Zkoušel tím pozornost divaků? Možná. Tady je pár tipů, na co zaměřit, pokud chcete mít své prezentace skvělé. Tak jako lidé z Applu.
Získejte si pozornost. Vaši posluchači vám dají maximálně 90 vteřin na to, abyste si je získali. Pokud jste nudní hned ze začátku, tak bude později těžké jejich pozornost zase nabudit. Proto má Apple vždy připravené nějaké překvapení. Třeba v roce 2012 fanoušci očekávali, že konferenci Applu zahájí Tim Cook. Místo toho se ale ozvala Siri – osobní asistentka iPhonu – a diváky na prezentaci navnadila.
Vypusťte odrážky. V prezentaci Applu je rozhodně nenajdete. Místo toho tam najdete fotky, obrázky, slova, prostě cokoliv jiného, jen ne odrážky a za nimi text. Je to totiž ten nejméně efektivní formát, jaký byste mohli použít. Místo toho Apple ve svých prezentacích používá jiný trik. Pokud chce někdo z jeho lidí ukázat nějaký seznam, dá na levou stranu obrazovky obrázek a seznam vpravo.
Používejte čísla v kontextu. Pokud chce Tim Cook nebo kdokoli z jeho lidí ukázat nějaké statistiky, dá tahle čísla do srozumitelného kontextu a pokaždé se snaží místo suchého konstatování čísel přidat ještě nějakou zajímavost. Když před lety viceprezident Applu Phil Schiller představoval tehdy nový MacBook, tak místo toho, aby jen řekl, že má na tloušťku necelé dva centimetry, tak už něj přidržel svůj prst a řekl: „Vidíte? Je tenčí!“
Slidy s čísly dělejte co nejjednoduší. Pokud Tim Cook mluví o číslech, na slidech uvidíte jen právě to číslo, o kterém mluví. Vypouští veškeré písemné vysvětlování a komentáře řekne zpatra. Vyvarujte se zbytečných informací a zapojte také vizuální stránku – vhodné obrázky pro lepší představivost diváků prezentaci oživí.
Podělte se o pódium. Tim Cook na pódiu nedominuje. Místo toho představí několik dalších lidí, kteří s ním budou prezentovat nebo demonstrovat, jak novinky fungují. Zkuste se na to podívat takhle. Dívali byste se na film jen s jednou postavou? Určitě ne. Pokud nemůžete prezentovat fyzicky s dalším kolegou z práce, zapojte ho přes web nebo zkuste zapojit i diváky. Prezentace by neměla být jen o vás.
Vytvořte heslo pro váš produkt. Apple nečeká na nikoho, aby rozhodl, co bude pilotní motto, které jeho produkt definuje. Místo toho vytvoří jednu větu jako shrnutí a poslání produktu. Tuhle větu potom prezentující několikrát zopakují.
Mějte připravené překvapení. Molekulární biolog John Medina říká, že mozek se na nudné věci nesoustředí. A prezentace Applu není nudná nikdy. Vzpomeňte si na rok 1984, kdy Steve Jobs představil první Macintosh tak, že ukázal na černou tašku uprostřed pódia. To bylo vzrušující a krásné zároveň. Nebuďte nudní, malé drama ještě nikomu neublížilo.
Inspirujte posluchače. Stejně jako Jobs, ani Tim Cook nikdy výrobky Applu jen neprodává, ale snaží se posluchače a diváky inspirovat. Rád zmiňuje, že to, co Apple dělá, je důležitější než čísla. Jeho cílem není jen odvést dobrou práci, ale hlavně změnit životy lidí k lepšímu. Jak před několika lety řekl: „Nic nás nedělá šťastnějšími, než vidět stovky tisíc lidí po celém světě, kteří používají náš nejnovější hardware a software k realizaci svých nápadů.”