Obchody s fialovým logem JRC jsou v desítkách obchodních center v Česku. Kdo ale není fanoušek her a herních konzolí, je dost možné, že o nich ani neví. Příští rok už přehlédnout nepůjdou. Výrazně se zvětší, přesunou se na prémiovější místa, rozšíří sortiment a část z nich se promění na obří herní zóny světového střihu.
Je to jako dva světy. Na jedné straně malý obchod zavalený barevnými obaly her připomínající tak trochu videopůjčovnu z 90. let. Na straně druhé do posledního detailu designově vyladěné minimalistické prodejny iWant.
Oba koncepty teď patří společnosti Smarty Petra Syrůčka, která koupila 33 prodejen JRC v Česku a 11 na Slovensku od Michala Šnobra, investora, který dříve působil v J&T. Ten síť obchodů koupil v roce 2015 od investiční společnosti Genesis Capital a miliardáře Slavomíra Pavlíčka. Nyní se ji po šesti letech rozhodl opustit. Částku, kterou za JRC dostal, ani jedna ze stran nezveřejnila.
Šnobr, který o JRC mluví jako o srdeční záležitosti, se po svém vstupu do herního světa zaměřil na rozšíření obchodní sítě v Česku a na Slovensku. Pokusil se ale prorazit i v dalších zemích, například v Rumunsku a Maďarsku. Jenže to se nepovedlo. I tak ale před příchodem covidu roční obrat JRC šplhal k 600 milionů korun.
Byznys stojící na síti obchodů ale výrazně poznamenalo i covidové období se zavřenými obchodními centry. Internetovému obchodu JRC sice narostly tržby, ale k předcovidovým číslům měla společnost daleko. JRC tak bylo potřeba posunout jiným směrem. „Došlo mi, že na to je potřeba silný strategický partner, který má oproti nám v on-line světě větší zkušenosti,“ připouští Michal Šnobr.
Nabídky na převzetí JRC přicházely z různých stran. „Některým šlo jen o koupi sítě kamenných obchodů v obchodních centrech. Dal jsem ale přednost společnosti Smarty, která přišla s tím, že zachová JRC jako gamingovou značku,“ vysvětlil Šnobr.
Petr Syrůček se svým týmem teď plánuje, že zhruba padesátimetrové obchody v obchodních centrech postupně zaniknou. Lépe řečeno se promění na síť úplně nového typu obchodů.
Nové obchody budou oproti těm současným zabírat větší plochu, promění se jejich design a čistě herní sortiment se rozšíří o další elektroniku, kterou Syrůček zatím prodával jen přes Smarty.cz. Spíš než jako klasická prodejna budou fungovat jako showroom.
Inspirace je jasná – obchody iWant. Těch se ale propojení s JRC nijak nedotkne a v rámci skupiny budou fungovat jako dosud. První obchod Smarty JRC se otevře na konci prvního čtvrtletí příštího roku.
Syrůček si od nového stylu slibuje, že do prodejen přitáhne nové zákazníky, kteří by do JRC jinak nikdy nejspíš nepřišli. A také tím víc zviditelní brand e-shopu smarty.cz, který v obchodních centrech uvidí desítky tisíc lidí denně. Nové obchody Smarty využije i jinak – jako výdejní místa celého e-shopu.
„Z našeho pohledu budeme vytvářet nový obchodní segment. Je to něco, co zatím nikdo nedělá. Covid ukázal, že lidé bez obchodů žít umí, ale nechtějí. Když se bavíme o produktu za deset a víc tisíc, už si o něm chtějí povídat, chtějí si nechat poradit od někoho, kdo tomu opravdu rozumí,“ vysvětluje podstatu nového konceptu Rudolf Konečný, šéf obchodu Smarty.
Nový majitel JRC i přes nový styl ví, že nesmí zapomenout na takzvané herní nerdy, tedy ty největší fanoušky gamingu, kteří by nemuseli být spokojeni s tím, jak se jejich oblíbené místo proměnilo. Pro ně má Smarty připravenou něco jako herní Mekku.
Plánuje totiž vznik herních superstorů, které budou ve třech až pěti velkých městech v Česku. Na několika stovkách metrů v nich hráči najdou úplně všechno, co si lze v herním světě představit.
„Nepůjde jen o možnost vyzkoušet různá herní zařízení, virtuální realitu nebo letecké simulátory, ale rádi bychom v nich nabízeli i různé exkluzivní limitované herní edice a speciální herní merchandising,“ plánuje Konečný.
Smarty chce cílit i na fanoušky her na PC, které JRC v nabídce dosud vynechávalo. I proto v zimě Smarty uzavřel partnerství s esportovým týmem Sinners specializovaným na střílečku Counter-Strike.
„Věříme, že i jejich prostřednictvím do našich nových obchodů přilákáme zákazníky, kteří JRC dosud míjeli,“ doufá Rudolf Konečný.