Kdyby
se ustálilo pravidlo recenzovat místo celého vozu jen jeho barvu,
bylo by to velmi zvláštní, dozajista nepatřičné. Vždy ovšem
existují výjimky potvrzující pravidlo a v tomto případě je
jednou z těchto výjimek BMW X5 v barvě Verde Ermes.
Že barva vozu není důležitá? Že ji řeší především ženy? V tom případě se omlouvám – za volantem tohoto BMW jsem asi nebyl schopen správně identifikovat a rozlišit pohlaví.
Dámu jsem neprokoukl třeba v mladém muži, který mi na čerpací stanici ve Slavkově ukázal, ať stáhnu okénko, jen proto, aby mi barvu auta nadšeně vychválil a poté se zeptal na cenu.
Na benzince u dálnice D4 kousek za Prahou na mě další muž, sám v kabrioletu BMW, v dobrém křikl: „Nádherná barva, pane!“ Jestli byla i za tohoto muže přestrojena žena, pak zcela dokonale, neboť hovořila sytým barytonem. V dalších nespočetných a viditelně obdivných pohledech podobných „žen“, kterým ostych zabránil ve verbální chvále, jsem se díky Verde Ermes s rozkoší koupal.
Ano, bylo to malicherné. Ne, nešlo se tomu ubránit.
Dost legrácek, teď o něco vážněji: BMW, v němž je zakódováno „šedesát odstínů lesa“, je nevyvratitelným důkazem, jak je barva vozu podstatnou „veličinou“. Nikoli samozřejmě tak klíčovou, jako je výkon či spotřeba, nicméně na první pohled viditelnou.
Unikátní barva vozu je podtržením luxusu, znásobením
radosti. Běžné vydání knihy pochopitelně nikterak neublíží v
ní ukrytým myšlenkám, bibliofilská edice je ale rozsvítí a
majiteli takového pokladu způsobí blaho.
Nějak tak se to má s BMW X5 v provedení Verde Ermes. Tuhle barvu „nosí“ Lamborghini, stejně jako další tón zelené Verde Mantis či šedý odstín Grigio Telesto Grey. Červená Rosso Corsa zase tradičně zdobí Ferrari. K mání jsou však tyto barvy i pro „bavoráky“ – široké portfolio netradičních barev totiž nabízí program BMW Individual.
V rámci programu, který BMW představuje jako „synonymum pro nejexkluzivnější formu radosti z jízdy“, lze jít ještě dál. Zákazníci se mohou stát spolutvůrci vlastního vozu. Interiér nebo exteriér, zlaté kliky či rodinný erb na opěrkách hlavy – splnit lze snad každý požadavek, pokud úpravy neovlivní bezpečnostní standardy, vlastnosti značky a právní předpisy.
Mnichovská automobilka netají, že převážná část (nejen českých) klientů sází na konzervativní barvy. Stálicemi jsou černá a bílá, byť například u modelů divize M, tedy v zásadě výkonných sporťáků, se zákazníci nebojí experimentovat a volit větší extravaganci.
Větší
odvaha se však
zjevně
vyplatí i u jiných modelů, viz osobní zkušenost s BMW X5,
automobilové pohádce z mechu a kapradí.
Pokud si zákazník zvolí výbavu z programu Individual, zpravidla bude muset na výrobu a dodání nového vozu čekat oproti sériové výrobě o měsíc déle.
Cena záleží na typu barvy a velikosti vozu. Nemetalické barvy jsou bez příplatku, metalické barvy stojí kupříkladu pro BMW řady 1 kolem dvaceti tisíc korun, v případě laků z programu Individual special request začínají ceny na částce okolo osmdesáti tisíc. A mnou vychvalovaná barva Verde Ermes pro BMW X5 vyjde na 149 tisíc.