Je nejvyšší čas diverzifikovat. Konkrétně v případě produktů Facebooku a příbuzných sociálních médií, kde vytváříte obsah a generujete zisk, případně je využíváte na podporu svého podnikání. Výpadek serverů Facebooku, k němuž došlo minulý týden, byl jen dalším varováním.
Nezáleží na tom, odkud působíte. Jakmile tyhle věci vysadí a vy jste na nich závislí svým příjmem, máte před sebou zkrátka den bez výplaty. Během – pro leckoho fantastických – šesti hodin, kdy byly sociální platformy Facebooku mimo provoz, přišlo o peníze mnohem více lidí než jen miliardář Mark Zuckerberg.
Například v Indii patřily k nejhůře postiženým malé onlinové byznysy a přeprodejci, jak uvádí cestovatelská a lifestylová blogerka Judy Morris, kterou cituje deník India Express. Naha Puri, zakladatelka a CEO společnosti pro influencerský marketing, pak doplňuje, že podnikatelé a influenceři přespříliš spoléhají na jedinou sociální platformu.
„Když zavřete obchod na nějakou konkrétní dobu, tak to jeho provozovatele stojí peníze, a stejně se to má v případě, kdy spadne nějaká platforma z kategorie sociálních médií,“ konstatuje Puri.
Obzvlášť Instagram je svými influencery proslulý. „Už od kolapsu platformy Vine jsem si byla velice vědoma toho, že budovat svůj byznys a brand na externí sociální platformě je riskantní,“ varovala před více než rokem módní influencerka Victoria MacGrath. Postavit své živobytí, příjem a brand na platformě, kterou nevlastníte, je podle ní obrovská loterie.
Zrovna na Instagramu přinejmenším 500 milionů uživatelů denně využívá funkce stories. Šedesát procent jich na Instagramu vyhledává a objevuje nové produkty, a spolupráce influencerů se značkami proto mezi lety 2018 a 2019 vyrostly o 44 procent.
Dva roky zpátky konstatoval odborník na influencerský marketing Scott Guthrie, že snižující se příliv nových facebookových účtů nutí Zuckerbergův kolos poohlížet se po příjmech z reklamy jinde. A tak se i stalo – zatímco Instagram vynesl Facebooku v roce 2017 něco pod pět miliard dolarů, letošní odhady ukazují na příjem 25 miliard.
„Profily tvůrců a reklamy na brandovaný obsah se na povrchu tváří, že je pro ně hlavní komunita, ale samozřejmě je to spíše o penězích než o komunitě. Dalším krokem bude zamezení organického dosahu,“ varoval tehdy Guthrie.
„Pokud dnes reklamy s brandovaným obsahem poskytují značkám příležitost dostat na své stránky obsah influencerů, co když se ta příležitost stane povinností? Co když bude jediným způsobem, jak dosáhnout svého publika, placení za to, aby byl váš obsah vidět?“ ptal se prorocky.
I to je důvodem k diverzifikaci a přesunu na jiné platformy. „Dalším důvodem by mohly být inovativní nástroje pro tvůrce nebo přístupy k obsahu. Hlavním argumentem pro většinu však bude lepší monetizační model,“ domnívá se Melanie Mohr, zakladatelka a CEO Bullz v Singapuru
„Je nemožné monetizovat jen a pouze z těchto platforem. Musíte se poohlížet po dealech se značkami nebo sponzorovaném obsahu, aby vás to uživilo,“ dodává.
Instagram chce,
aby na něm lidé viseli dnem i nocí, a chce také, aby na něm byli
jeho tvůrci více závislí. Výpadek, který se odehrál minulý
týden, ukazuje, co může taková centralizace přinést.
Uživatelé jsou naneštěstí ohledně přesunů od oblíbené služby váhaví a otálejí. Aby se opravdu diverzifikovali ve větších davech, muselo by nejspíš k podobným výpadkům docházet častěji.