Dobrý šéf. Každý by si jej přál. Co přesně si ovšem pod touto nicneříkající charakteristikou představit? Jakými vlastnostmi či dovednostmi by měl oplývat? A měl by být boss, nebo spíše lídr?
Nejen na tyto otázky hledal Forbes odpovědi v průběhu čtvrtečního galavečera Top CEO 2021, který se v karlovarském Grandhotelu Pupp konal při příležitosti sestavení historicky prvního redakčního výběru nejinspirativnějších generálních ředitelů Česka.
Podle trojice diskutérů, kterou tvořili CEO Cisca Michal Stachník, nová vedoucí partnerka EY Martina Kneiflová a šéf skupiny Orlen Unipetrol Tomasz Wiatrak, by správný CEO měl v současných těžkých časech plných nejistoty a všemožného zdražování být tak trochu „nadčlověk“. Pandemie podle nich nároky na tuto pozici totiž ještě zvýšila. Zejména proto, že se musí vypořádávat s podmínkami, které se týden co týden mění.
„CEO dneska musí mít strašně moc kvalit a vlastností, které jsou takřka neslučitelné. Musí mít jasnou vizi, být nebojácný, inovativní, inspirativní, empatický a zároveň dokáže oslovit i vést lidi a starat se o ně,“ líčila Kneiflová, která ve vedení poradenské firmy od ledna nahradí Magdalénu Souček.
„Kvůli pandemii do popředí vstoupily potřeby, které byly dříve upozaděny – větší empatie a větší důraz na komunikaci,“ doplnil Michal Stachník, šéf technologické firmy Cisco.
Když ovšem komunikace, tak efektivní. Tok informací v korporátních společnostech totiž nezřídka bývá naředěn balastem. Komunikace by tak neměla trvat příliš dlouho a ideálně být osobní.
„Pokud lidem pošlete tři e-maily denně, nefunguje to. Pokud jim ale individuálně zavoláte, nejenže v nich vzbudíte pocit péče o ně, ale předejdete tomu, že by se nastavená firemní kultura svévolně modifikovala, což hrozí, když se s lidmi přestanete bavit,“ podotkla Kneiflová.
CEO přitom podle ní nemusí volat stovkám lidí sám. Stačí, když dostatečně komunikuje s manažery, kteří zastávají stejnou roli směrem ke svým podřízeným. V konečném důsledku tento způsob výměny informací bude mít větší dopad na zaměstnance než konferenční videohovor pro pět set lidí, kde pracovníky dělí jediný klik od toho, aby se odpojili.
Tomasz Wiatrak, generální ředitel české odnože Orlen Unipetrol, v té souvislosti zmínil, že ve výkonu funkce CEO se změnily detaily, ale princip jejího fungování zůstal stejný: život ve světě protikladů.
„Říká se, že všechno je o lidech, za šťastné zaměstnance vás ale nikdo nepochválí. Cíle akcionářů nejsou stejné jako cíle zaměstnanců a právě úkolem CEO je udělat spokojené obě strany, což není vždy úplně snadné,“ uvedl.
A poučení?
Podle účastníků diskusního panelu by si CEO v Česku měli uvědomit, že způsob práce, na který byli zvyklí v předpandemickém období, už se nevrátí. Měli by si proto připravit novou strategii na to, jak firma bude v budoucnu fungovat, ať už covid bude, nebo nebude.