Není snadné najít e-shopy používající ekologické balení, podporující lokální dodavatele nebo důsledně recyklující veškerý odpad. Zákazníkům s tím chce pomoci nový projekt Udržitelný e-shop, za kterým stojí Heureka, Visa, Komerční banka a Asociace společenské odpovědnosti.
Projekt chce motivovat a podpořit e-commerce hráče v odpovědném podnikání. Aby se mohli pochlubit titulem Udržitelný e-shop, musí splnit celou řadu kritérií.
„Udržitelnost neznamená jen ekologii a snižování uhlíkové stopy, ale i odpovědný přístup k zaměstnancům, dodavatelům a komunitě,“ přibližuje Lucie Mádlová, výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.
Právě ta je odborným garantem hodnocení e-shopů. Zohledňuje přitom i aspekty typu začleňování znevýhodněných osob do pracovního procesu, budování dlouhodobých vztahů s dodavateli nebo aktivity přispívající k řešení environmentálních či sociálních problémů.
Pokud obchodník úspěšně projde hodnocením, může si zelenou ikonu s certifikátem umístit na svůj web. Zároveň se mu zobrazí i na stránkách srovnávače Heureka.
„V našich statistikách vidíme, že nejen vlivem pandemie přichází změna toho, jak u online nákupů lidé přemýšlejí. Přes šestnáct procent zákazníků se začalo více dívat na český původ a všímat si udržitelného a odpovědného chování,“ popisuje generální ředitel skupiny Heureka Tomáš Braverman.
„Proto chceme našim zákazníkům cestu k výběru správného e-shopu zjednodušit. Zároveň si obchodníci, kterým nejsou společenská odpovědnost a udržitelnost lhostejné, zaslouží ocenění a veřejnou podporu svého podnikání,“ dodává.
Zájem o udržitelnost potvrzují i výsledky průzkumu Asociace pro elektronickou komerci. Podle toho je až 68 procent Čechů připraveno vzdát se části komfortu ve prospěch zelenějších e-shopů a dvacet procent nakupujících vnímá udržitelnost internetového obchodu jako jeden z faktorů při svém rozhodování o nákupu.
„Obnova světové ekonomiky jde ruku v ruce s tím, jak se chováme k naší planetě. Nejen velké společnosti, ale i menší prodejci by si měli pohlídat dopady svých aktivit a kromě toho sledovat stopy, které po sobě zanechávají jejich dodavatelé,“ domnívá se Marcel Gajdoš, generální ředitel společnosti Visa pro Česko, Maďarsko a Slovensko.
Mezi první certifikované e-shopy patří prodejce ekologických produktů pro domácnost Econea nebo obchod Freshlabels, zaměřený na udržitelnou módu. Nálepku Udržitelný e-shop získali také dovozci slavného kampotského pepře Pepper Field, kteří v Kambodži pomáhají chudým farmářům a propagují fair trade byznys.
Čtveřici prvních oceněných uzavírá e-shop Nakup na Dobro, společný projekt Asociace společenské odpovědnosti a sociálního podniku Ergotep. O jeho provoz se starají lidé s handicapem a nákupem tamních produktů zákazníci podpoří lokální výrobce, sociální podniky, chráněné dílny a dobročinné projekty.
Obchod zároveň nabízí ekologickou dopravu zdarma. „Na oplátku za to, že ušetříte, můžete dobro vrátit jinde. Do košíku si můžete přidat Nocleženku a pomoci tak lidem bez domova strávit noc v teple. A pokud svůj nákup do konce ledna zaplatíte přes Google Pay, tak za vás ve spolupráci se společností Google vysadíme strom,“ popisuje Lucie Mádlová.
Právě z budování a provozu vlastního udržitelného e-shopu přitom Asociace společenské odpovědnosti čerpala zkušenosti i pro metodiku hodnocení, kterou vytvářela od léta.
„Udržitelné podnikání a spotřeba se staly v Česku nejen společenským trendem, ale pomalu naprostou samozřejmostí. Chceme proto, aby značka Udržitelný e-shop byla pro obchodníky inspirací a návodem, jak být odpovědnější. A stejně tak pro spotřebitele vodítkem, kde a s jakým dopadem utrácet své peníze,“ vysvětluje Mádlová.
Autoři projektu chtějí odpovědné byznysy podpořit nejen certifikací, ale také v rámci každoroční soutěže Shop roku, pořádané Heurekou. Součástí je tak nově kategorie Udržitelný e-shop, jejíž vyhlášení bude vrcholem celého projektu.