Letní sezona pro letiště trvá od konce března do konce října. Zatímco v době před covidem odbavilo Letiště Václava Havla přes 11,8 milionu cestujících, letos jich bylo mírně přes tři miliony. Za celý rok by pak letiště mělo odbavit kolem 4,4 milionu cestujících. 

K dosažení předpandemických čísel má Praha ještě dlouhou cestu. I tak je ale vidět, že z nejhoršího je nejspíš venku. Ve srovnání se zcela tragickým loňskem, kdy služeb Ruzyně využil necelý milion lidí, představují aktuální čísla nárůst o 213 procent.

Zároveň je jisté, že hlavní české letiště letos opět skončí ve ztrátě. Aby se tomu vyhnulo, muselo by odbavením projít osm milionů cestujících – a i tak by byl hospodářský výsledek na nule. Pokud by chtěl nový šéf pražského letiště Jiří Pos pomýšlet na zisk, počitadlo cestujících by muselo ukázat číslovku dvanáct milionů. 

Nejvíc cestujících směřovalo do Amsterodamu. Tuto linku od jara do podzimu využilo 164 tisíc cestujících. Není to ale tím, že by si Češi natolik oblíbili Amsterodam a Holanďané Prahu.

„Nizozemská letecká společnost KLM se jako jedna z mála snažila udržet velkou četnost dálkových spojů, a Amsterodam se tak pro Čechy stal hlavním přestupním bodem na navazující mezikontinentální i evropské linky,“ vysvětlil důvody Jiří Pos.

Amsterodam a Frankfurt nad Mohanem ale byla jediná města z pětice nejnavštěvovanějších destinací, kam cestující z Prahy létali. Zbytek obsadily egyptské dovolenkové destinace Hurghada a Marsa Alam a vedle nich ještě černomořský Burgas. V roce 2019 hojně využívané destinace jako Paříž nebo Moskva z pětice nejnavštěvovanějších letos zcela vypadly.

Vydání Forbesu American Dream!

Podle Jiřího Pose, který návrat k předpandemickým číslům odhaduje až na rok 2026, strádá české letiště ve srovnání s trhem v Německu nebo Rusku hlavně proto, že v Česku neexistuje vnitrostátní přeprava.

V Praze se tak během hlavní sezony podařilo odbavit v průměru 14 240 cestujících. Nejsilnější byl 22. srpen, kdy bezpečnostními rámy letiště prošlo téměř 31 tisíc lidí. Oproti tomu dnem s největším pohybem letadel, což zahrnuje přílety i odlety, byl první říjen.

Nejsilnějšími aerolinkami v Praze jsou nízkonákladové Smartwings, které většinově vlastní miliardář Jiří Šimáně – od jara do podzimu obstaraly dopravu pro víc než třetinu cestujících. Dvojkou s osmnáctiprocentním podílem je irský Ryanair, následovaný Lufthansou, KLM a Českými aeroliniemi. 

Oživení poznává i vzdušný prostor nad Českem. V tomto směru byl nejsilnější srpen, kdy nám nad hlavami denně v průměru přelétlo 1526 letadel. „Pokud to ale srovnáváme se stejným obdobím pro nás klíčového roku 2019, pohybujeme se na úrovni padesát procent stavu před pandemií,“ komentuje výsledky letní sezony roku 2021 Jan Klas, generální ředitel Řízení letového provozu. 

Největším zákazníkem vzdušného prostoru České republiky byly Qatar Airways, následovány společnostmi Turkish Airlines, Wiz Air, Ryanair a Emirates.