Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura.
Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.
Takhle by to nešlo
Nová německá ministryně zahraničí Annalena Baerbock nedává brzkému spuštění nového ruského plynovodu Nord Stream 2 žádnou šanci. Ačkoli je hotový už několik týdnů, plyn jím zatím neproudí a v dohledné době se na tom ani nic nezmění.
Má to dva důvody. Strany nové vládnoucí koalice se dohodly, že energetické projekty se budou řídit evropským právem pro energetiku, a podle Baerbock právě Nord Stream 2 evropské a bezpečnostní požadavky nesplňuje.
Druhý, pádnější důvod je pak v příslibu německé vlády USA, která se obává napětí na hranicích mezi Ruskem a Ukrajinou. Pokud by došlo k eskalaci, plynovod nemůže být připojen k síti, vzkázala Annalena Baerbock ze strany Zelených do Ruska.
Odpověď na její slova přišla – minimálně na trhu s energiemi – takřka okamžitě. Ceny plynu v Evropě v pondělí vyskočily na rekordních 118 eur za MWh, což je oproti pátku jedenáctiprocentní nárůst. A mezitím top politici z Rakouska volají kolegům do Berlína, ať na nic nečekají a rychle nový plynovod pro Gazprom otevřou.
Čínský Daimler
Téměř pětinový podíl v tradiční německé automobilce Daimler kontrolují Číňané. Tamní státní Pekingská automobilová skupina (BAIC) teď totiž překvapivě oznámila, že drží téměř desetiprocentní podíl, a je tak největším akcionářem těsně za čínskou automobilkou Geely, která drží v Daimleru také přibližně desetinu. Dohromady tak mají téměř dvacet procent.
Třetí největší investor je kuvajtský státní fond. V Německu proto rostou obavy, že by se čínská státní BAIC mohla dostat do dozorčí rady Daimleru a postupně takové pozice využít pro přesun moci v téhle automobilce ve prospěch Číny.
Samotní zástupci Daimleru a BAIC to komentují slovy, že jde jen o „výborný příklad německo-čínské spolupráce“. Ostatně i Daimler má téměř desetiprocentní podíl v dceřiné firmě BAIC a chce ho ještě navýšit.
Země robotů
Na sto tisíc zaměstnanců připadá v Německu 371 robotů. Víc jich v průmyslu mají jen v Jižní Koreji, Singapuru a Japonsku. Německo tak opět potvrdilo, že v evropském srovnání je v automatizaci jasným lídrem.
Z evropských zemí je pak s velkým odstupem za Německem na pátém místě Švédsko s 289 roboty na sto tisíc zaměstnanců. Evropský průměr je nyní na 123 robotech. Česko tak se 162 roboty na sto tisíc zaměstnanců patří do nadprůměru.
Ze zprávy Mezinárodní federace robotiky se také ukázalo, že za posledních pět let se celosvětové využití robotů téměř zdvojnásobilo. A tenhle trend bude pokračovat dál.
Tradice
Nejstarší německá rodinná firma vznikla v roce 1502. Jmenuje se Coating Company, zabývá se zinkováním a řídí ji už neuvěřitelná sedmnáctá generace rodiny Dresslerových.
Právě tahle firma vede nový žebříček nejstarších rodinných firem v Německu, z nichž většina vznikla už před velkou francouzskou revolucí. Největší je mezi padesátkou společností farmaceutický obr Merck, v němž dnes pracuje 58 tisíc lidí a který nepřetržitě funguje od roku 1668.
Ve výběru jsou i další známá jména jako třeba porcelánka Villeroy & Boch nebo výrobce psacích potřeb Faber Castell. Všechny firmy prý spojuje to, že nikdy nepřestaly inovovat a díky tomu fungují tak dlouho.