Bez šedesáti milionů rovná miliarda korun. To je částka, kterou stát hodlá podpořit byznys s elektromobily. Dotace na nákup aut do zásuvky budou mít možnost čerpat nadnárodní firmy i drobní živnostníci.

Elektromobilní nákupy v Česku odstartují nejspíš ještě do konce února. V tu dobu totiž ministerstvo obchodu a průmyslu vypíše dotace na nákup elektromobilů a vodíkových aut. Za miliardu korun, kterou stát předpokládá na dotace vynaložit, se má podpořit 4 550 nových automobilů na elektřinu a vodík.

“Odpovídá to přibližně dvěma třetinám objemu prodaných elektromobilů v roce 2021 a téměř devadesáti procentům objemu elektrifikovaných aut prodaných v roce 2020. Pokud by se povedlo tohoto počtu dosáhnout, mohlo by to významně zvýšit počet prodaných elektromobilů v Česku,” říká Daniel Janeček, expert na strategii z poradenské firmy PwC.

A zatím se rozhodně nezdá, že by státní peníze zůstaly ležet ladem. Důvodů je několik. Tím hlavním je fakt, že dotace nebude ani z daleka symbolická. Podle velikosti firmy a hodnoty pořizovaného auta se příspěvek státu může pohybovat mezi 150 a 250 tisíc korun na jedno auto. Byť přesná pravidla včetně výpočtu ministerstvo průmyslu teprve zveřejní. Dalším důvodem je skutečnost, že čas na vyčerpání miliardy poběží až do konce roku 2025. 

“Zájem bude a bude od všech. Vše je nakonec vždy o ekonomice, jak už ostatně ukázaly zkušenosti z ostatních zemí. Pro někoho to bude dar z nebes, protože by díky svým stále přísnějším korporátním pravidlům musel takový nákup provést i bez dotace, byť třeba v menší míře. Pro někoho to bude příležitost zkusit něco nového,” odhaduje Jan Jandečka, jehož firma Fleet Consulting se stará o vozové parky firem nejbohatších Čechů i nadnárodních korporací.

Podnikatelé se obávají toho, jaká bude zůstatková hodnota elektromobilů.

Roli při pořízení firemního elektromobilu budou hrát i emoce. Řada majitelů firem jsou technologičtí nadšenci a dotace jim umožní si snadněji koupit novou „hračku“,” přemýšlí Radovan Mužík ze společnosti Fleet Partners.

Zpočátku ale bude nejspíš patrná jistá obezřetnost. Z průzkumu Český fleet 2021, za nímž stojí právě firma Fleet Partners, totiž vyplývá, že o nákupu čistého elektromobilu přemýšlí jen pět procent firem, čtvrtina uvažuje pořízení hybridního vozu a sedmdesát procent jich hodlá dál zůstat u klasických spalovacích pohonů. Je ale potřeba dodat, že průzkum vznikal v době, kdy státní dotace ještě nebyly ve hře.

Důvodem k váhání firem je hlavně obava z toho, jaká bude zůstatková hodnota elektromobilů, protože se zlepšujícími se technologiemi, hlavně pokud jde o zvyšování dojezdu a zkracování doby dobíjení, může být za tři roky prodejní cena dnešních modelů v porovnání s klasickými auty nebo hybridy, které si cenu drží dobře, velmi nízká.

Vydání Forbesu American Dream!

Kdo tedy bude mít o elektromobily zájem? Podle Jana Jandečky budou hrát prim hlavně velké nadnárodní společnosti, jejichž ústředí se už přihlásila k plnění určitých emisních cílů a tyto cíle pak propadávají i k nám. “Na oboru příliš nezáleží, půjde to jimi napříč,” dodává Jandečka.

Direktivní přístup je podle něj u nadnárodních korporací patrný více než u českých firem, které jsou v tomto ohledu spíše pragmatičtější a novinky si chtějí nejprve postupně osahat než přijmou nějaké strategické rozhodnutí.

Firmy, které už s elektromobilitou nějaké zkušenosti mají, také více vnímají její specifika a chápou, že například pro obchodního zástupce, který denně najezdí i stovky kilometrů není zatím elektromobil zrovna optimální volba.

“Ostatně pro tyto účely ani nikdy vyvíjen nebyl. Pro zaměstnance, kteří ale jezdí takzvaně okolo komína, především pak ve velkých městech, a mají ve firmě či doma potřebnou infrastrukturu, je to naopak velmi zajímavá volba,” říká Jan Jandečka.

Příkladem je například přístup Komerční banky. Ta už ohlásila, že ve dvou etapách pořídí přes 130 elektromobilů Škoda Enyaq iV, které budou sloužit jak zaměstnancům v centrále, tak na pobočkách v celé zemi. Vedle toho banka vybuduje 170 dobíjecích míst. Případný vlažný přístup svých zaměstnanců k elektromobilitě pak hodlá prolomit tak, že jim služební auta nově nabídne k využití pro soukromé účely.

Naproti tomu nápojový gigant Kofola s několika stovkami služebních vozů primárně využívaných obchodními zástupci, kteří najíždí vysoké počty kilometrů, situaci na trhu s elektromobily zatím jen monitoruje. Velký přestup k elektřině tak v nejbližší době Kofola nechystá.

Opatrní jsou také v plzeňském Prazdroji, kde vyčkávají, jak přesně budou znít dotační pravidla a elektromobily mezitím testují jen v rámci flotily pro manažery. “Zkoušíme jejich využití s ohledem na dostupnost a délku nabíjení. Vedle toho jsme do naší flotily, která čítá přes 650 osobních aut, zařadili i hybridní vozy,” říká mluvčí pivovarské jedničky Zdeněk Zikmund.

Forbes Life 2024
Vydání Forbesu Forbes Life 2024

Téma elektromobility v rámci automobilů pak není téma například pro RegioJet Radima Jančury. “Zatím jsme se tím nezaobírali,” odpověděl na dotaz Forbesu mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

Naopak tendr na nákup elektromobilů letos s největší pravděpodobností spustí Česká pošta, která má v provozu zhruba pět tisíc dodávek a osobních aut. Dotace, pokud na ně coby státní podnik bude moct pošta dosáhnout, přitom budou podle mluvčího Ivo Vysoudila jednou z motivací pro nákup nových elektrických aut.

Další z firem, která už masivní využití elektromobilů ohlásila, je internetový supermarket Rohlík. Během letoška by jich firma měla v Česku využívat čtyři stovky. Do roku 2025 by pak celá flotila, aktuálně představující sedm set aut, měla být kompletně závislá na elektřině.

Co ale může podporu elektromobility minimálně v prvním roce fungování programu zbrzdit, je nedostatek nových aut. Automobilky trápí hlavně chybějící čipy, kterých jsou elektromobily plné.

“Nedostává i některých materiálů, například hořčíku. To omezuje i nabídku elektromobilů a vede k velmi dlouhým čekacím lhůtám, více než roční lhůta dnes není výjimkou,” upozorňuje Daniel Janeček z PwC.

Dá se předpokládat, že velkou část elektromobilů tuzemským firmám a podnikatelům dodá Škoda Auto, která bývá v Česku často první volbou. V segmentu elektromobility se jí navíc daří dobře prodávat Škodu Enyaq iV. Zatím to ale platí hlavně o západní Evropě, protože i když z výrobní linky během loňska sjelo 50 tisíc těchto aut, prodeje v Česku nepřekročily ani tisícovku kusů.

Blížící se dotace to nejspíš výrazně změní. A pomoct by tomu mohla i nová Škoda Enyaq Coupé iV, která se začne prodávat během jara.