Jsou symbolem rychlosti. A už brzy by to mohly dokázat. Porsche a Audi – dvě značky, pod kterými by mohli v budoucnu závodit jezdci formule 1. O vstupu do seriálu nejrychlejších strojů světa totiž uvažuje koncern Volkswagen, pod který obě spadají.
Pokud v plánech vytrvá, zařadí se po bok konkurence, jako je Mercedes, Aston Martin či Ferrari. Informaci přinesl list Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), podle kterého nemají být obě značky jen dodavateli motorů, ale postavit chtějí i vlastní závodní týmy.
Jak deník uvádí, šéf Audi Markus Duesmann a šéf Porsche Oliver Blume dělají vše pro to, aby se do formule 1 dostali. Audi chce údajně předložit nabídku na koupi závodního týmu McLarenu, Porsche zase touží po spolupráci s Red Bullem.
Vstupu automobilek nahrává i změna pravidel, kdy od roku 2026 mají být závodní vozy částečně elektrické, pro Volkswagen by to tak mohla být možnost, jak se v oblasti elektromobility ještě více ukázat.
A i podle Petra Dufka, šéfredaktora zpravodajského serveru Formule.cz by vstup německé automobilky do seriálu dával smysl. „Mluví se o tom už řadu let. Volkswagen si vyzkoušel, jaké to je, vyhrávat na Dakaru a nasadit sportovní značky jako Porsche, které je symbolem závodění, nebo Audi, které vyhrávalo Le Mans, má svou logiku,“ říká.
Ve formuli 1 podle něj navíc nejde ani tak o byznys, jako o prestiž. Pro automobilky je to absolutní vrchol, stejně jako pro horolezce zdolání osmitisícovky. „Je to doklad toho, že na to máte jednak finančně, a pak taky, že jste natolik technicky zdatní takovou výzvu zvládnout. Je to špička automobilového vývoje. Automobilku to stojí velké peníze, které může trochu zmírnit sponzoring, stále ale platí, že do toho víc vloží,“ vysvětluje šéfredaktor.
Dodává, že ve hře je také možnost, že Volkswagen vystřídá ve formuli Mercedes. O něm se mluví v souvislosti s tím, že se ze závodů zřejmě stáhne. Pro automobilku, která stála v počátcích formule 1 v padesátých letech, pak se z ní ale na dlouhá léta stáhla a vrátila se až v roce 1997, už totiž není seriál tak marketingově zajímavý.
Paradoxně proto, že mu už delší dobu dominuje. „Když dlouho vyhráváte, už to není takový přínos pro reklamu, ale spíš samozřejmost. Efekt se utlumí,“ myslí si Petr Dufek.
Formule 1 má stále vysokou sledovanost a oblíbená je jak u pořadatelů, tak i u diváků. Na popularitě jí v posledních letech navíc přidal i dokumentární seriál Netflixu F1: Touha po vítězství, který nabízí pohled na jednu sezonu nelítostných závodů očima manažerů i majitelů týmů.