Jan Barta, Dušan Šenkypl a další z investičního fondu Pale Fire Capital hlásí globální zářez. Ve firmě Groupon, která před více než dekádou odstartovala boom slevových portálů, nově ovládají už bezmála deset procent a jsou tak druhým největším akcionářem.
Jejich podíl má podle současné tržní kapitalizace hodnotu v přepočtu okolo 1,7 miliardy korun. Barta už se na Twitteru nechal slyšet, že se Pale Fire Capital operace účastní jako aktivní partner, který bude chtít dosáhnout nedoceněného potenciálu, který podle něj Groupon skrývá. A zmiňuje nákupní chování po pandemických restrikcích i obrovskou (čtěte hodnotnou) zákaznickou základnu.
Perličkou je i nemalý podíl ve firmě SumUp – jednom z největších hráčů na poli zpracovávání karetních plateb. Český čtenář může na jejich produkt narazit například v kavárnách či menších podnicích využívajících jednoduché platební terminály SumUp.
Právě SumUp, minimálně podle posledních informací Bloombergu, stojí před velkým investičním kolem. V něm by londýnský počin mohl posunout svou valuaci až na dvacet miliard eur, což by byla pro Groupon, držící v SumUpu přibližně pět procent, náramná zpráva. Hypoteticky by firma mohla ovládat i podíl o větší hodnotě, než je její tržní kapitalizace.
Groupon, který se v době svého založení v roce 2008 stal miláčkem Ameriky i investorů, zažil poměrně zdrcující dekádu. Po čtyřech letech totiž nastalo v USA vystřízlivění ze slevových byznysmodelů a akcie se z 500 dolarů za kus propadly na konci roku 2012 na desetinu. I přes několik pokusů se firma své dřívější slávě nepřiblížila.
Titul se aktuálně obchoduje za necelých sedmadvacet dolarů a v posledních dnech připsal v reakci na pozitivní zprávy dvacet procent. Cílová cena analytiků nicméně leží o desítky procent nad tou současnou a celkově to vypadá, že by se věci mohly hnout k lepšímu.
Od konce loňského roku má Groupon nového generála, kterým je Kedar Deshpande. Ten před Grouponem strávil přes deset let v Zappos – nakonec i jako CEO. Deshpande hned zkraje svého angažmá akcentoval zážitky, které Groupon přináší. Podobný příklad jsme ostatně viděli i na tuzemském trhu, kde Slevomat zdůrazňoval „zážitky“, nikoliv slevy jako takové.
Až se tedy obchodníci i zákazníci oklepou z pandemie: může být koktejl složený z nového CEO, nových akcionářů a lokálních zážitků, vítězný? Zapojení českých investorů, kteří dokázali náramně otočit lokální Aukro, rozhodně stojí za to sledovat.