Ve velikosti je síla. Přesně to si uvědomuje zakladatel Creative Docku Martin Pejša a přesně proto rozjel novou éru své společnosti. Nebude už jen ve jménu organického růstu, místo toho má pořádnou chuť na nákupy.
První dva už má Creative Dock, který pomáhá firmám s digitalizací a vyvíjením inovací a startupů, za sebou. Na konci roku koupil za desítky milionů korun švýcarskou inovační agenturu Sparkworks, o pár týdnů později podobnou sumu investoval do berlínské firmy Rohrbeck Heger, která se věnuje predikcím budoucnosti.
Co dál? Ověřit v praxi, jak se tyhle dva nákupy povedly, a pak dupnout na plyn. „Na prvních dvou akvizicích si chceme vyzkoušet, že to funguje. Mezitím ale vybíráme další firmy, máme rozjednané tři možné akvizice. Ve chvíli, kdy uvidíme, že to funguje, pojedeme celkem strojově,“ říká Martin Pejša, který Creative Dock založil před deseti lety.
Teď sedí v křesle v horním patře budovy Expo 58 na Letné s výhledem na celou Prahu, kde Creative Dock nově sídlí. Má důvod k úsměvu. Z projektu, kterému na začátku moc lidí nevěřilo, je dnes zisková firma s ročním obratem 700 milionů, víc než 400 zaměstnanci a pobočkami v devíti evropských zemích, mezi jejíž zákazníky patří v jednu chvíli přibližně dvacet nadnárodních firem.
Právě s posílením zahraniční expanze úzce souvisí nákupy, na které má firma připravené nižší desítky milionů eur. Většina společností, které by Pejša rád získal – a jak říká, vždy bude kupovat jen celé firmy, ne pouze jejich podíly – je v zahraničí. Mimochodem už teď přichází sedmdesát procent příjmů Creative Docku ze zakázek mimo Česko. Největší pozornost Pejša nyní upírá na Německo a Francii, ale pak i na jih Evropy a země Beneluxu.
Tím se vracíme k úvodu článku. Velikost a silné vazby v celé Evropě je to, k čemu Creative Dock míří. „Zažili jsme, že jsme měli na dosah zajímavou zakázku, ale nakonec z toho sešlo, protože v očích globální firmy jsme třeba nebyli dost velcí nebo dost relevantní v dané zemi. To vidíme typicky ve Francii. Když si někdo chce nechat postavit banku, nebude se bavit s týmem o třiceti lidech,“ vysvětluje dva klíčové důvody pro změnu své strategie Pejša.
Do pěti let proto chce z Creative Docku pomocí akvizic udělat evropského lídra, o kterém budou vědět CEO globálních firem z celé Evropy a který se chce vedle tradičních konzultantských a IT firem prosadit s novým modelem rozvoje byznysu. V objemech chce být srovnatelný s dnešními zakázkami BCG nebo Accenture, ale s ambicí dělat je komplexněji. V praxi to znamená nejen konzultovat, ale i reálně uvádět nové podniky na trh.
Pomoct tomu má i jasnější zaměření Creative Docku, který původně byl „pro všechno“. Jeho lidé zkrátka vymýšleli inovace a startupy pro firmy napříč obory. V poslední době se ale i tohle mění.
„Přirozeně jsme přišli na to, že když se zaměříme na menší část průmyslu a ta bude srdcem firmy, bude to fungovat lépe. Dneska nám bankovnictví a pojišťovnictví dělá asi 60 až 70 procent obratu, tak by to mělo i zůstat,“ říká Pejša. Zbývajících třicet procent pak má být pro objevování nových oborů, teď se například začíná po Evropě hodně dařit v retailu, energetice a průmyslové výrobě.
Třetí důvod, proč má Creative Dock velký nákupní apetit, spočívá v ambici rozšířit své dovednosti. Příkladem může být zmíněná berlínská firma Rohrbeck Heger, kterou Creative Dock koupil na začátku roku.
Pro své klienty připravují předpovědi pravděpodobnosti vývoje různých scénářů, a to na pět až deset let. Ačkoli se jedná o malou firmu, mezi její zákazníky patří takoví obři ekonomiky, jako je třeba Lufthansa, Bosch, Adidas nebo Mercedes. Většinou jde ale o krátkodobé zákazníky – nechají si udělat prognózu a pak s ní nakládají dál sami.
Právě tohle chce Pejša otočit a díky know-how Creative Docku rovnou firmám nabídnout dlouhodobou spolupráci a na základě prognóz s nimi pracovat na vývoji nových projektů.
Creative Dock má za sebou přes sedm desítek dokončených projektů, včetně známých jmen jako třeba Zonky stavěné pro Home Credit nebo sdílení aut HoppyGo pro Škodovku. A nyní se oklepává z dopadů pandemie.
Sice si po celou dobu společnost udržela zisk, ale jak Pejša říká, pandemie ji dost zpomalila. „Vzalo nám to růst, ale zase jsme se díky tomu mohli líp zorganizovat,“ říká muž, který byl před založením Creative Docku na postu obchodního ředitele Vodafonu.
Ve výsledku ale vidí dopad pandemie na svůj byznys pozitivně. Na konci minulého roku se totiž firmy, které do té doby váhaly, rozhodly naplno jít do digitalizace. „Covid naprosto překopal jejich pohled. Hodně se rozjela poptávka, máme rekordní čtvrtý kvartál minulého roku a teď první bude zase ještě lepší,“ říká Pejša.
Letos tak čeká, že Creative Dock i díky akvizicím navýší obrat v řádu stovek milionů korun, a hlavně, že i díky oživení a růstu bude moct naplno rozjet svůj nákupní apetit s cílem vytvořit skutečně evropského hráče.