Digitální stránky elektronických médií se celé dekády pomyslně prohýbají pod zprávami o herních konzolích PlayStation a Xbox. Přes všechen rachot ohledně jejich nových generací a her, jejichž vizuální stránka už má mnohdy lepší grafiku než naše umolousaná realita, ale není tolik slyšet o nenápadném třetím hráči konzolového trhu.
Právě japonské Nintendo se přitom vedle společností Microsoft a Sony sebejistě prohryzává potravinovým řetězcem videoherní zábavy na čelní příčky. Z jeho výsledků za poslední čtvrtletí loňského roku vystřelila pozoruhodná informace, že Nintendo prodalo už 103,54 milionu relativně drobounkých herních konzolí Switch.
Zpráva vzbudila v technologické a herní komunitě solidní humbuk, protože obsahuje jednu podstatnou informaci: pestrobarevná konzolka s ucházejícími, ale rozhodně nijak světobornými technologickými specifikacemi strčila po pěti letech na trhu v prodejích do kapsy první generace PlayStationu od Sony.
Což zároveň znamená, že Nintendo Switch už za sebou v prodejích nechalo také superúspěšné konzole PlayStation 3 a Xbox 360 od konkurenčního Microsoftu. Switch tak v současnosti sebevědomě poblikává na pátém místě nejprodávanějších konzolí světa, jemuž kraluje PlayStation 2 v těsném závěsu s Nintendem DS (obou se prodalo kolem 155 milionů kusů).
Podle některých komentářů a analýz má našlápnuto k tomu, aby se vyhouplo ještě výš – jen co se popere s krizí způsobenou nedostatkem čipů, která udeřila i na výrobní kapacity Nintenda. Společnost se tak na vrcholu slávy své konzole potýká s triviálním problémem, že výrobou nedokáže uspokojit poptávku.
Japonská společnost přitom jede bomby ještě na další frontě. V souboji s konkurenčními konzolemi mu hraje do karet schopnost získávat pod svůj palec herní tituly, jimiž disponuje exkluzivně. K nim patří herní fenomény jako série Pokémon nebo Mario Kart, u nichž digitální prodeje nejnovějších dílů vygenerovaly během závěru loňského roku 110,8 miliardy jenů.
Jednalo se o jedenatřicetiprocentní nárůst oproti předcházejícímu roku a viditelně se to promítá do 9,6procentního nárůstu tržeb na celkových 695,93 miliardy jenů (přes šest miliard dolarů). Celý úspěch skromné herní konzole je přitom nutné sledovat v kontextu gigantických akvizic a přesunů, které se nyní odehrávají na širším poli videoherního světa.
Probíhá bezprecedentní konsolidace, v jejímž rámci Microsoft nakoupil za bezprecedentních 68,7 miliardy vlastníka herní série Call od Duty Activision spolu s kolosem Blizzard a celým jeho onlinovým portfoliem titulů od World of Warcraft po Diablo. Sony si pro změnu pořídilo za 3,6 miliardy studio Bungie, pod nějž spadají milionové herní franšízy Halo či Destiny.
Co na to Nintendo? To se zatím otázkám na akvizice vyhýbá. A spokojeně počítá prodané konzole Switch.