Za reklamní předměty dají firmy jen v Česku podle odhadů tři miliardy korun ročně. Jenže osmdesát procent jich končí rovnou v koši nebo na dně šuplíku. Judita Nechvátalová se proto rozhodla nahradit nepotřebné klíčenky, placky či samolepky propagačními dárky, které jsou skutečně praktické, a navíc šetrné k životnímu prostředí.
„Štvalo mě, že firmy utrácejí obrovské peníze za něco, co je už v době vzniku odpad,“ vysvětluje svou motivaci podnikatelka, která si založila ekologickou reklamní agenturu Green Cat. Ta vedle odpovědných firemních dárků pomáhá firmám s propagací environmentálních témat. A zároveň podporuje ekologické vzdělávání prostřednictvím neziskové organizace Tereza, které posílá čtyřicet procent ze svého zisku.
„Dlouho jsem dělala pro různé reklamky. Dokonce jsem vedla pobočku jedné velké agentury v Jihlavě. Ale byla to trochu schizofrenie. Řešila jsem propagaci uzenin, i když jsem sama vegetarián. A pomáhala prodávat co nejvíc jednorázových holicích strojů, byť jsme doma minimalizovali odpad,“ vypráví Nechvátalová.
I přes slušnou mzdu a nemalé provize z tržeb tak začala sbírat odvahu na změnu. Plán byl splatit hypotéku, auto a jít pracovat do neziskovky, která bude ladit s jejími hodnotami. Nakonec si vybrala organizaci Tereza, kterou dodnes podporuje. Sedm let tam pracovala jako fundraiser a právě tahle zkušenost ji inspirovala k založení Green Cat.
„Po čase jsem zjistila, že jako pro člověka z reklamky je pro mě svět neziskovek moc pomalý. A rozhodla jsem se najít si pro sebe něco na půli cesty. Využít své zkušenosti z reklamy, ale přidat k nim ekologický přesah. Ve třech lidech z Terezy jsme tak v roce 2015 rozjeli Green Cat,“ líčí Nechvátalová.
S kolegyněmi daly dohromady nabídku, která dnes čítá asi dvě stovky věcí od dárků za pár korun až po luxusní ekokousky. Jsou mezi nimi třeba rostoucí přání, mýdlo z kávové sedliny nebo deky z ovčí vlny.
„Rostoucí papír je náš největší hit. Vyrábíme ho z recyklovaného papíru, do kterého zalisujeme semínka. Můžete na něj natisknout sdělení a obdarovaný si ho může zasadit a nechat z něj vyrůst třeba saláty nebo rajčata,“ přibližuje zakladatelka Green Cat.
Firmám také nabízí, že jim vyrobí dárková mýdla z kávové sedliny sesbírané přímo v jejich kancelářích nebo z lógru z kaváren. „Z jedné tuny mokré sedliny vyrobíme 970 kilogramů mýdla, zároveň uspoříme přes dvě tuny oxidu uhličitého, a firmy navíc nemusí platit za odvoz kávového odpadu,“ říká Nechvátalová.
Její osobní favorit jsou ovšem ovčí deky, které tká rodina Kubákových v Tkalcovně Strmilov už po šest generací a vlnu si tu zpracovává kompletně sama od rouna. Oblíbené jsou také bedýnky s lokálními dobrotami, jako jsou vína, marmelády či sýry, květinové sešity s opravdovými okvětními plátky nebo nožíky rybička.
Část dárků si Green Cat sám vyrábí v chráněných dílnách a zbylé zboží odebírá od lokálních producentů. „U každého předmětu provádíme doslova detektivní pátrání od původu surovin přes uhlíkovou stopu dopravy až po různé certifikace. A teprve když tímhle úzkým sítem projde, zařadíme ho do naší nabídky,“ přibližuje podnikatelka.
Green Cat zároveň dělá marketing firmám a institucím, které nabízejí ekologické služby či produkty nebo se snaží šetřit životní prostředí. První velký projekt byl Recy Věci pro výrobce barev Balakryl.
„Přišli s tím, že chtějí, aby lidé zbytečně nevyhazovali věci, ale renovovali je. Společně jsme tak pořádali workshopy pro kutily a designéry. Ti hledali zajímavé kousky na skládkách nebo ve sběrných dvorech a následně jim dávali druhý život. Na konci probíhala soutěž a věci jsme vydražili na dobročinné účely,“ popisuje Nechvátalová.
Pro dodavatele energie E.ON zase firma vymýšlela, jak zrecyklovat skákací hrady z propagačních akcí. „Je to zajímavý, poměrně nezničitelný materiál. S designovým studiem BOA jsme řešili, jak ho využít dál. Nakonec jsme vyrobili kolekci pelechů pro psy, tašek a dalších věcí,“ líčí zakladatelka Green Cat.
A dodává, že E.ON také dlouhodobě pomáhá propagovat energii z alternativních a udržitelných zdrojů. „Když lidem řeknete, že tím mohou bojovat proti klimatické změně, je to pro hodně vzdálené téma. Ale když jim vysvětlíte, že díky tomu mohou mít čistější vzduch, což vede k prodloužení života, pochopí to mnohem snáze. Ostatně znečištěný vzduch je jedním z nejvýznamnějších důvodů předčasných úmrtí v Evropě,“ říká Nechvátalová.
Právě heslem zjednodušovat složité a přibližovat vzdálené se při propagaci ekologických témat řídí. Mezi klienty Green Cat se řadí také Tchibo, DM drogerie, Škoda Auto, Direct pojišťovna nebo Econea. Spolupracuje ale i s institucemi, jako je ministerstvo životního prostředí nebo třeba pražský magistrát.
„Nejsme samozřejmě jediná reklamní agentura, která nabízí zelený marketing nebo ekologické firemní dárky. Naší výhodou ale je, že jsme tým postavili na lidech, kteří mají zkušenosti z marketingu a zároveň ekologii skutečně rozumějí,“ říká Nechvátalová.
Pro řadu firem je podle ní obtížné rozlišit, co je opravdu ekologické a jestli náhodou nejde jen o nazeleno natřenou nabídku. „To, že je něco z recyklovaného papíru nebo bambusu, ale putovalo to sem přes půl světa, ještě neznamená, že to je šetrné k životnímu prostředí. To už je lepší použít prvotní materiál lokální produkce,“ upozorňuje podnikatelka s tím, že velká část její práce je osvěta.
S tím souvisí také její podpora organizace Tereza. Kromě toho, že neziskovce posílá část zisku, jí navíc pomáhá s PR a fundraisingem. Jeden den v týdnu pracuje na komunikaci Terezy a zároveň se jednou za čtrnáct dní věnuje shánění sponzorů a mentorování fundraiserů.
Oproti pobočce reklamní agentury, kterou v Jihlavě vedla a která měla roční obrat kolem třiceti milionů korun, je její současné podnikání zatím maličké – tržby přesahují jen pět milionů korun. Nechvátalová by ale neměnila.
S jejím životním stylem jde totiž současná pracovní náplň dohromady mnohem lépe. Po etapě, kdy chovala ovce a hospodařila na 200 let starém statku, teď žije komunitním životem v Malešově u Kutné Hory. S kamarády tady založili muzeum a budují tu ekocentrum.
„Doma mi říkají ekoterorista. Nejím maso, odebírám elektřinu z obnovitelných zdrojů, jezdím vlakem, kupuji lokální věci, ale chtěla bych to posouvat ještě mnohem dál. Vychováváme pět dětí. A když vidím, kolik toho spotřebujeme, tak je to pro mě motivace žít dobře, ale skromně. A o to se snažím doma i v práci,“ říká Nechvátalová.