Podle tiskové zprávy státní příspěvkové organizace CzechTourism vzrostly meziročně příjmy České republiky z mezinárodního cestovního ruchu o deset miliard. Zatímco loni v prvním čtvrtletí byly zhruba 11,1 miliardy, letos za leden, únor a březen dosáhly už cca 21,2 miliardy korun.
Saldo platební bilance je však v prvním čtvrtletí stále záporné, přitom do roku 2020 bylo srovnání příjmů a výdajů z mezinárodního cestovního ruchu v kladných hodnotách.
„Roli v platební bilanci cestovního ruchu za letošní první čtvrtletí hrají nejen dopady pandemie covidu-19 a rusko-ukrajinský konflikt. Také fakt, že lidé chtějí po dlouhých cestovatelských omezeních vyjet i do vzdálenějších a exotických destinací, což se projevuje u zahraničních i tuzemských turistů,“ říká ředitel CzechTourism Jan Herget.
Výdaje platební bilance zahrnují útraty za dovolenou Čechů v zahraničí. Podle průzkumu Institutu turismu CzechTourism ji letos v létě plánuje 54 procent Čechů.
„Zvýšit příjmy ČR z cestovního ruchu pomáhá mimo jiné kampaň „Přijeďte zažít tradiční i nové“. Pro výběr čtrnácti zemí, v nichž od května do července běží, byla zásadní bonita klientů, tedy kolik zahraniční hosté u nás utratí. Hlavní trhy pro aktuální kampaň tak jsou Německo, Spojené státy americké, Velká Británie, Polsko a Slovensko,“ dodává Jan Herget.