Obliba vlastního pojízdného domu na kolech v České republice stoupá. Dodávky od menších Transporterů nebo Tranzitů až po velké Sprintery či Iveca plní české dílny a čekají i několik měsíců ve frontě na vlastní přestavbu na míru. Když srovnáme jen pětiletý rozdíl, v roce 2016 bylo registrováno 456 nových obytných aut. V roce 2021 jich bylo už 1472.
Obytná dodávka ostatně nenabízí jen možnost strávit víkend na horách bez nutnosti ubytování se v hotelu, ale umožňuje i například podobu digitálního nomádství.
„Teď v posledních letech lidé zažívají boom nezávislosti. Můžou s autem zajet do přírody anebo i do vesnice ke kostelu a spát na návsi. Dodávka je na rozdíl od karavanu nenápadná, pokud se lidé chovají slušně a nedělají zbytečný hluk,“ vysvětluje Václav Veverka z firmy Wedox.
Cestování inkognito je cennou vlastností takto upravených dodávek, ale na rozdíl od karavanů jsou i daleko hbitější a velmi často v terénních úpravách 4×4. „Zákazníci se na nás často obrací právě proto, že jsou to dobrodruzi a sportovci, potřebují auto, které je doveze, kam potřebují, a převeze přitom i jakéhokoli náčiní. Například pro windsurfing, cyklistiku, motosport a další,“ popisuje Veverka.
Většina dílen, které individuální vestavby do dodávek vyrábí, začala právě podobnou vášní k cestování nebo sportu.
„V roce 2018 jsem se byl podívat na výstavě obytných vozidel a byl jsem ze sériových vozů dost zklamaný. Rozhodl jsem se proto postavit si pro sebe jednoduchou vestavbu na míru. S autem jsem si užíval výlety a „pochlubil“ se na sociálních sítích a najednou se strhla vlna pochval a návrhů na další,“ popisuje své začátky Pavel Maryška z Home on Wheels.
„Netrvalo dlouho a ozval se mi první zákazník, tak jsem do toho skočil po hlavě, pronajal si dílnu a doufal, že vše dobře dopadne,“ dodává. Po dvou letech podnikání má čekací lhůtu na nové dodávky celý rok.
Není ale jediný. Roční čekací lhůtu pro nové zákazníky má i třeba firma VejnyWood nebo WoodVans. O obytné dodávky je zkrátka zájem a dodací lhůty v tomto odvětví protahuje nedostatek podvozků aut i materiálu.
Mnoho klientů to ale neodradilo. Navzdory tomu, že jsou dostupné obytné dodávky přímo ze sériových pásů velkých automobilek, lidé jsou ochotní počkat si na vlastní vestavbu na míru.
Individuální přístup nabízí vlastní rozložení nábytku či elektriky podle účelu používání dodávky. „V poslední době se hodně zaměřujeme především na expediční speciály, ať už do dodávek, či do trucků. Zde je kladen ještě větší důraz na technologie, nezávislé elektro systémy, filtraci vody a podobně,“ vysvětluje Martin Vejnar za firmu VejnyWood.
Cena za individuální vestavbu je sice obvykle vyšší než za sériovou obytnou dodávku, výsledek ale přesně odpovídá požadavkům klienta. „Když má zákazník konkrétní představu a nějaké specifické požadavky, tak je mnohem jednodušší si nechat vozidlo postavit na míru než kupovat sériovou vestavbu a tu následně složitě předělávat či upravovat,“ vysvětluje Vejnar.
Dodává, že výhodou individuálních vestaveb je i osobní proces výroby, při kterém může zákazník nahlédnout do přestavby průběžně a případně ještě zasahovat a ovlivňovat výsledek.
Dodávky pro speciální účely zmiňuje i Radim Turoň ze společnosti WoodVans. Z jeho dílny již vyjely dodávky pro obyčejné cestování s rodinou, pro surfaře a motorkáře anebo i speciálně upravené na přepravu zvířat s řízeným větráním. Dokonce i ambulance pro exotická zvířata s možností plnohodnotného veterinárního zázemí.
Zájemce o domov na kolech tak dnes zkrátka čeká spousta rozhodování. Nejdříve si ostatně musí vybrat, z jaké kategorie budou vůbec vybírat. „Obytné dodávky jsou velmi specifická kategorie. Umožňují rychlý a pohodlný transport. Lze s nimi projet i většinu měst, zaparkovat, a jsou méně nápadné pro kempování,“ vysvětluje Turoň, proč si zákazníci zvolí obytnou dodávku před karavanem nebo přívěsem.
Postavit si obytnou dodávku doma na koleni může téměř každý, kdo se nebojí vzít do ruky nářadí. Pokud tedy vůbec má onu dodávku. Právě nedostatky aut, podvozků, čipů i stavebního materiálu totiž nyní brzdí většinu prací.
Ačkoli firmy nejraději staví na nových autech, která si přivezou rovnou z výroby nakonfigurované podle sebe, vyrobí samozřejmě vestavbu i do staršího modelu. Překážkou, kterou ovšem musí překonávat i domácí kutil, ale může být byrokracie. Vestavba musí totiž být zapsána v technickém průkazu, spotřebiče homologované.
A kolik za takové auto zaplatíte? Od drobné úpravy vestavby za půl milionu po expediční dvacetitunové vozidlo v ceně několika milionů. Ceny jsou individuální, stejně jako požadavky na vestavbu. Pandemie covidu, nedostatek materiálu i inflace však v průměru navýšily ceny až o třetinu. Zatím se ale nezdá, že by to mělo na zájem klientů nějaký větší vliv.
„Kdo má na vestavbu za milion a půl, dokáže zaplatit i milion osm set. Lidé chtějí být nezávislí na svém okolí, svobodní a neomezovat se. Je to pro ně tak důležité, že si klidně chvíli počkají,“ popisuje Veverka ochotu lidí počkat na svůj vysněný vůz i přes zvýšenou cenu. „Hlavním problémem je prostě nedostatek aut. V říjnu jsme objednávali čtyři auta, dorazila až v květnu. Například ale Fiat Ducato nezískáte už ani z výroby,“ dodává.
Menší zájem kvůli vyšší ceně nezaznamenal ani žádný další oslovený výrobce. Obytné dodávky jsou zkrátka produktem, o který lidi stojí a zaplatí si za něj. Shodují se, že pokud byl snad na základě vyšších cen odliv zákazníků, vyrovnali to klienti, kteří přišli s vlnou covidu.
„Covid ještě více dopomohl rozmachu tohoto typu cestování, protože to byla jediná možnost, jak někde přenocovat v komfortu. Poptávek je stále hodně i nadále a také velmi vzrostl zájem o domácí přestavby svépomocí,“ říká Maryška.
Během pandemie vzrostl zájem i o přestavby od firmy VejnyWood, která úspěšně prodává obytné vestavby i do zahraničí.
„Stavíme například auta do Norska a Dánska. Doba zhotovení zakázky záleží na složitosti, u menších vozidel je to do tří měsíců od zahájení přestavby, u trucků je ta doba delší. Od samotného návrhu a výkresu, přes výrobu nástavby, usazení na šasi, až po samotnou výrobu vestavby se všemi technologiemi to může být projekt i na rok,“ popisuje Vejnar. Zkušenosti mají v dílně i s takovými vozy, jako je Uaz Buchanka či Tatra.
Nejčastěji se ale výrobci potýkají s auty, jako je Ducato, Jumper, Boxer či Sprinter. Na menší dodávky, jako je Transporter, Tranzit či Vito, totiž existuje na trhu velké množství modulárních vestaveb, kterým se již ekonomicky nedá konkurovat individuální vestavbou.
Stále častěji pak z českých dílen vyjíždí i dodávky upravené na celoroční obývání, které slouží jako alternativní řešení bytové krize a které si oblíbila část digitálních nomádů, kteří si s sebou berou práci na cesty. Zkrátka, přestavba dle svých potřeb a vkusu vytvořila nové možnosti jak pro menší podnikatelské záměry, tak pro cestovatelský svět.