O švédské videoherní a mediální skupině Embracer Group se toho mimo videoherní svět moc nenamluvilo. Tedy až do minulého čtvrtka, kdy si do košíku při divoké nákupní horečce vhodila práva na Pána prstenů a jako dezert přihodila i Hobita.
Embracer Group toho dne odehrála hned pět akvizic, k nimž kromě zmíněných práv na celou tolkienovskou Středozem – včetně filmových, videoherních a seriálových zpracování – patří i videoherní distributor Limited Run Games či studio Tripwire Interactive.
Teprve v tu chvíli se skupina Embracer Group dostala do hledáčku mainstreamovějších médií, coby jeden z nejsilnějších subjektů videoherního světa na celé planetě. V tuto chvíli sestává gigant s centrálou ve švédském Karlstadu z jedenácti operativních skupin a jejich dceřiných společností.
K roku 2021 fungovala s obratem deset a půl miliardy švédských korun (tedy takřka miliardy dolarů) a k letošnímu roku disponuje více než 12 750 zaměstnanci. Pod palcem má skupina celkově sto dvacet videoherních studií, operujících ve více než čtyřiceti zemích světa.
Patří k nim kupříkladu české Warhorse Studios vývojářů Dana Vávry a Martina Klímy, které vytvořilo úspěšný husitský simulátor Kingdom Come: Deliverance (k červnu letošního roku se prodalo kolem pěti milionů kopií), dále herní studio Gearbox (které vytvořilo sérii Borderlands) nebo vydavatelské domy Saber Interactive či THQ Nordic.
V portfoliu nechybí ani taková jména jako Dark Horse Media (mateřská společnost komiksového nakladatele Dark Horse Comics a Dark Horse Entertainment), stejně jako legendární značky videoherního světa typu Tomb Raider, Deus Ex nebo Thief.
Pokud by chtěl někdo přehlédnout, jak velkou roli hodlá Embracer Group ve videoherním světě hrát, nelze mu než doporučit její projekt Embracer Games Archive, což je v podstatě obří knihovna počítačových her. Do ní skupina zahrnuje nejen vše, co vlastní, ale také tituly prozatím třetích stran. Výsledkem je v tuto chvíli videoherní archiv čítající více než 50 tisíc počítačových her.
V červnu se navíc minoritním vlastníkem Embraceru stala s osmi procenty další skupina: Savvy Gaming Group, kterou vlastní saúdskoarabský veřejný investiční fond, a která do Embracer Group investovala miliardu dolarů.
Nejvíc lidí teď nicméně zajímá, jak švédský kolos naloží s právy na Pána prstenů, když je má nově v kapse jako Prsten moci. Skupina akvírovala vlastníka práv Middle-Earth Enterprises, čímž získala nejen práva na hry, ale skoro na všechno ostatní, v čem figurují hobiti, elfové a trpaslíci ze světa J. R. R. Tolkiena – tedy až na samotné původní knihy, které patří nadále Tolkienovým dědicům.
Část práv na celovečerní zpracování taktéž nadále vlastní filmové studio Warner Bros. (kde vzniká animovaný spin-off k Pánovi prstenů Petera Jacksona s titulem The War of the Rohirrim). A do koupeného balíku práv nespadá ani blížící se seriál Rings of Power od Amazonu, jakkoli zároveň v jeho případě skupina uvádí neurčité „finanční zájmy“. Jinak se může Embracer Group v bájné Středozemi vyřádit do sytosti.
Může se pustit do počítačových her i veškerého merchandisingu, který má s Pánem prstenů něco společného, a dále může skupina zastřešit natáčení nových celovečerních filmů a seriálů „kratších než osm epizod“. Neznamená to však, že je bude skupina točit sama – je poskytovatelem licence, s níž může vesele operovat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Aktuální kolosální dění kolem Embracer Group je přitom důležité vnímat v širším kontextu nebývalé konsolidace videoherního průmyslu, v jejímž rámci už letošní rok začal v rekordních číslech: Sony akvírovalo developera Bungie za 3,6 miliardy dolarů a Take-Two utratila 12,7 miliardy dolarů za tvůrce mobilního fenoménu FarmVille.
Velkým obchodům ve videoherním světě přitom ještě není konec ani s aktuálním krokem Embracer Group – stále v procesu je také uzavření gigantické akvizice Activision Blizzard Microsoftem za 68,7 miliardy dolarů.