Překvapivý odchod oznámil generální ředitel společnosti Adidas Kasper Rørsted. V roce 2020 sice prodloužil smlouvu na dalších pět let, ale Rørsted nakonec skončí už v následujícím roce, tedy o tři roky dříve, než se předpokládalo.
Podle pondělního prohlášení se s představenstvem společnosti dohodl na předání svých kompetencí a generálním ředitelem zůstane do chvíle, než bude jmenován nástupce, který zajistí hladký přechod.
Reakce na sociálních sítích na sebe nenechaly dlouho čekat a objevily se komentáře, že nástupcem by se měl stát Kanye West, svérázný hudebník a muž za teniskami Yeezy – veleúspěšnou kolaborací právě s Adidasem. „Kdyby nebylo YEho, nosili bychom Adidas?“ zněl jeden z komentářů, který spekulace vyvolal.
Vzhledem k soudním sporům, které spolu raper a společnost vytrvale vedou, lze však téměř jistě říct, že tímhle směrem se jejich dosavadní miliardová spolupráce nevyvine.
Když Rørsted převzal Adidas v roce 2016, investoři zajásali. Rodilý Dán měl v té době v kariérním portfoliu zkušenost ze společnosti Henkel, kde se mu povedlo především zvýšit výnosy a stabilizovat portfolio.
Během prvního funkčního období u Adidas se mu tak podařilo stáhnout ztrátu na úhlavního rivala Nike, a to především díky prodeji věčně ztrátového Reeboku. Ten letos na jaře koupila za 2,5 miliardy dolarů holdingová společnost Authentic Brands Group.
Poslední roky však byly pro Rørsteda naopak krušné: koronavirus zavřel brány do maloobchodních prodejen po celém světě, a to především na asijských trzích, které jsou pro firmu klíčové. „Po třech náročných letech je nyní ten správný čas zahájit hledání nového generálního ředitele a připravit půdu pro restart,“ uvedla společnost ve zprávě oznamující Rørstedův odchod.
Během působení stávajícího šéfa se společnost těšila trvalému růstu akcií, kdy její hodnota narostla na více než 67 miliard eur. Čerstvě se však akcie propadly na podobnou úroveň, na jaké byly v roce 2016 při Rørstedově nástupu. Odchod byl prý přesto vzájemným rozhodnutím dozorčí rady a generálního ředitele po důvěrných diskusích.
Poté, co provedl Adidas pandemií, cítil Rørsted vyhoření. Kritické hlasy mu navíc vyčítaly, že v červnu 2020 odstoupila po více než dvou dekádách ředitelka lidských zdrojů Karen Parkin – stalo se tak po kritice ze strany černošských zaměstnanců.
Zatímco Rørsted dosáhl významného pokroku v modernizaci a zefektivnění obchodního modelu Adidasu, společnost nyní potřebuje nový vítr. „Někoho, kdo má zkušenosti s produkty, marketingem a merchandisingem od přilehlých odvětví až po sportovní zboží,“ uvedli analytici společnosti RBC Europe ve zprávě pro klienty.
„To by mělo firmě lépe umožnit zaplnit mezery v oblastech typu lifestylové obuvi,“ dodávají analytici. Německá společnost známá logem se třemi pruhy ocenila, že Kasper Rørsted pomohl urychlit digitální transformaci značky – zejména zaměření na přímý prodej spotřebitelům – a zdvojnásobil prodeje v Severní Americe, největším světovém trhu se sportovním zbožím.