Domagoj Dukec, šéfdesignér BMW, je odvážný muž. A šéf celého koncernu BMW Oliver Zipse mu musí bezmezně věřit. Mnichovská automobilka totiž do světa vypustila nové auto, o kterém se bude kvůli jeho podobě hodně mluvit.
Sportovní divize M německého BMW letos slaví půlstoletí existence. Model XM je hlavní dárek, který si nadělila. A zase jde o auto, které rozjitří emoce napříč automobilovým světem. BMW je v téhle disciplíně v posledních letech premiant.
Začalo to, když se v roce 2019 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem objevila rudá designová studie BMW Concept 4. Kroutilo se hlavami a uctívači značky doufali, že na tohle nikdy nedojde. A vznikaly první přezdívky, které vycházely z podoby nepřehlédnutelné masky. Rakve, waflovač, bobří zuby…
BMW se ale reakcí neleklo, uplynul rok a na silnice vyjela nová řada 4. S bobřími zuby. Další bouře ve sklenici vody a bez vlivu na prodeje A jelo se dál. Na řadu totiž přišlo futuristické BMW iX soupeřící s Teslou Y a vybuchla další nálož. „Tohle není BMW,“ byla jedna z těch citově méně zabarvených vět, které po premiéře létaly světem sociálních sítí.
BMW si zase stálo za svým a kritiky futuristického designu s vtipem odvážně označilo za boomery, což je výraz, který od „své“ automobilky úplně nechcete slyšet. V rámci češtiny se pro něj totiž asi nejlépe hodí slovo „páprda“.
Tím to bylo vyřešeno a elektromobil šel do prodeje, jehož výsledky vedení firmy vrásky na čele rozhodně nedělají. BMW Group totiž za letošní první pololetí prodala přes 75 tisíc čistých elektromobilů BMW a Mini, což je jednou tolik co loni.
Dál? Nové generace luxusního sedanu řady 7 nebo gigantického SUV X7 představené na jaře pak už jen potvrdily, že BMW z designu, jemuž vévodí obrovský čelní gril a skoro neviditelná čelní světla, neuhne. Teď prostřednictvím hybridního modelu XM navíc předvedlo, že může jít ještě dál.
XM je výjimečné z několika důvodů. Jedním z hlavních je písmeno M v jeho názvu, které odkazuje na sportovní divizi M. SUV XM je za padesát let jejího fungování teprve druhým zcela samostatným modelem po legendárním supersportovním BMW M1 s motorem uprostřed, jehož se na přelomu 70. a 80. let vyrobilo jen 456 kusů. Navíc je první, do kterého si divize M pouští elektromobilitu.
Protože jde o BMW s písmenem M v názvu, jeho výkon musí být masivní. Novinka tak kombinuje osmiválcový motor s plug-in hybridním systémem, což ve výsledku dává maximální výkon 653 koní a zrychlení z nuly na sto za 4,3 sekundy. Komu je to málo, musí si počkat do příštího roku, kdy přibude ještě silnější varianta s 748 koňmi.
Co ale znovu vybudí vášně, bude jeho design. Ostře řezané tvary, obří ledvinky na kapotě (tentokrát už ne ve stylu bobřího chrupu), jejichž vnější okraj je zlatý, zatímco vnitřek je u BMW poprvé ozářený nepřerušeným světelným prstencem.
Designéři se snažili na auto přenést i některé prvky z ikonického BMW M1. Má jím být například lemování bočních oken zvýrazňujícím zlatým pruhem. Podobně jako M1 mělo černý pruh vedoucí po celé délce karoserie, má i XM pruh vycházející od předních kol, který končí až za zadním bočním oknem v místě takzvaného Hofmeisterova záhybu typickém pro BMW.
Pro mnohé kontroverzní exteriér si vyžádal i neméně divoký interiér, jemuž vévodí obrovský prohnutý displej na palubní desce. U auta, které i cenou bude stát nad všemi ostatními BMW, ale nejde čekat nic jiného než luxus a extravaganci.
Do téhle kategorie tak spadá strop s trojrozměrným povrchem, který je navíc vyšperkovaný světlovodnými trubicemi s optickými vlákny. Podle zvoleného jízdního režimu svítí jednou, ale i více barvami. Světelné záblesky mění barvu i ve chvíli, kdy je potřeba ohlásit příchozí telefonní hovor, nebo v situaci, kdy počítač varuje posádku otevírající dveře, že se k autu blíží jiný vůz nebo cyklista. Nejde tedy jen o efekt.
O ten jde ale naopak při volbě povrchu palubní desky a části dveří. Zákazníci si totiž mohou vybrat vintage kůži, která zdůrazňuje její původ. Jsou tak na ní vidět například kousance od hmyzu, jizvy nebo záhyby. Téměř samozřejmostí je pak audiosystém Bowers & Wilkins se sedmikanálovým zesilovačem a dvacítkou reproduktorů, přičemž čtyři z nich jsou zabudované ve stropě.
Auto míří na ty nejbohatší trhy, kam spadají hlavně Spojené státy, Blízký východ a Čína. I proto se od prosince začne vyrábět v zámořské továrně Spartanburg v Jižní Karolíně. Prodávat se začne na jaře příštího roku. Základní cena pro Česko je 4,3 milionu korun.