Dostal pusu od mláděte žraloka velrybího. Žil v Číně a na Havaji. Navštívil kolem pětašedesáti zemí. Jan Doležal je nadšený cestovatel a svou vášeň přetavil do úspěšné turistické aplikace, kterou dnes jako osobního průvodce používá přes 600 tisíc lidí ve více než šesti stech světových destinacích.

Ze začátku cestoval hodně s knižními průvodci typu Lonely Planet, později se začal vydávat tam, kde už neměly pokrytí, protože si uvědomil, že to jsou ta nejzajímavější místa. Právě k podobnému přístupu se dnes snaží inspirovat uživatele aplikace SmartGuide, za kterou stojí.

„Cestování jsem si vždy nejvíc užil, když jsem měl místního průvodce. To se mi ale ne vždy poštěstilo, navíc jsem se často mačkal s velkou skupinou lidí. Případně jsem v muzeu dostal audioguide a moc nechápal, proč mi ještě ve 21. století někdo nutí starý walkman,“ líčí Doležal prvotní impulz.

Vznikla myšlenka dostat podobné audioprůvodce do chytrého telefonu, aby je lidé mohli poslouchat kdykoli a kdekoli. „Celá řada měst se o něco podobného pokoušela, ale úředníci nebývají nejlepší produktoví manažeři a turisté si obvykle nechtějí stahovat novou aplikaci pro každé místo zvlášť. Rozhodl jsem se proto sjednotit vše na jedné platformě a udělat něco jako YouTube pro tvůrce turistického obsahu,“ přibližuje podnikatel.

Dnes má aplikace SmartGuide kolem pěti set autorů z celého světa, od profesionálních průvodců až po nadšence, kteří jen rádi cestují. Spolupracuje také s organizacemi, městy, firmami nebo institucemi, jako jsou Prague City Tourism, Karlovy Vary, Pilsner Urquell, Deutsche Bundesbahn, Switzerland Tourism, Singapore National Heritage Board či Dubai Tourism.

„Uživatelé aplikace si mohou vybrat celou řadu procházek, které si projdou vlastním tempem za poslechu nejrůznějších příběhů. V Praze je třeba zajímavá trasa k 17. listopadu, kterou připravila organizace Korzo Národní. Jdete ve stopách studentů z Albertova na Národní třídu, slyšíte dobové nahrávky a vtáhne vás to do děje natolik, že už jen čekáte, kdy na vás vyskočí bílé přilby,“ popisuje sugestivně Doležal.

Vedle audioprůvodců v nejrůznějších světových jazycích v aplikaci turisté najdou také tipy na aktivity a rovnou si mohou koupit i vstupenky do divadla nebo muzea. Základní funkce jsou pro uživatele i autory obsahu zadarmo. SmartGuide dostává provize ze vstupenek prodaných přes aplikaci a příjmy získává jednak z audio průvodců, které vytvářejí soukromníci a jejich poslech je placený, a potom z uživatelských dat.

„Pro turistický byznys jsou cenná – víme přesně, kde se turisté pohybují, jak se chovají, jaká je jejich demografie a co je zajímá. Díky tomu umíme například chytře propagovat Prahu pro Američany a jiným způsobem zase pro Němce,“ přibližuje Doležal.

SmartGuide obsahem inspiruje uživatele, aby vyráželi i na méně známá místa. Snaží se tak bojovat proti problému známému jako overturismus, s čímž tvůrcům aplikace pomáhá i grant od Evropské unie v hodnotě 25 milionů korun. „V Praze tak nemusí všichni běžet na Karlův most, každý si najde to svoje. Vodit turisty na méně exponovaná místa je klíč pro budoucnost turismu a cíl, který si Unie klade ve své strategii pro udržitelný cestovní ruch,“ podotýká CEO SmartGuide.

Tým SmartGuide

Už jako student kybernetiky na ČVUT se zabýval umělou inteligencí a technologiím ve spojení s byznysem se následně věnoval v poradenské firmě McKinsey, kde pomáhal firmám s digitalizací. Aby se víc dozvěděl právě o byznysové stránce věci, vystudoval MBA na Harvard Business School.

„Tam jsem poprvé přičichl ke světu startupů. Pracoval jsem pro několik začínajících firem, až jsem se rozhodl, že chci sám podnikat. Do té doby by mě vůbec nenapadlo, že budu budovat globální platformu, ale v tom mi Harvard rozšířil obzory,“ vzpomíná Doležal.

S rozvojem jeho aplikace paradoxně pomohl covid. Byť lidé cestovali méně, celé odvětví se podle jeho slov posunulo nesmírně dopředu. „V turistickém byznysu do té doby nebyla žádná pořádná krize, a neměl tak potřebu inovovat. Zatímco ostatní odvětví už se dávno digitalizovala, v průvodcování to přišlo skutečně až s covidem,“ vysvětluje.

Celá řada turistických projektů přitom naopak zkrachovala – mezi nimi byla i německá aplikace Tripwolf, kterou SmartGuide odkoupil v podstatě za hubičku. „Bez covidu by se nám to nikdy nepodařilo. Díky tomu jsme získali jednak nové uživatele a také celou řadu dat,“ vysvětluje Doležal, proč investoval do krachujícího projektu.

SmartGuide je nadále startupem sbírajícím investice: do firmy s obratem v řádech jednotek milionů korun dosud investoři vložili asi 35 milionů. Vsadil na ni fond Grouport skupiny DEPO Ventures a několik dalších domácích i zahraničních angel investorů. Teď SmartGuide hledá investory nové, kteří by pomohli s dalším rozvojem.

„Chceme do toho pořádně šlápnout a expandovat dál do světa. Náš cíl je být celosvětovou jedničkou, ale na pozadí toho se snažíme ještě o něco mnohem důležitějšího – dělat z turistů cestovatele,“ uzavírá Doležal.