Spoluzakladatel Netflixu Reed Hastings se po více než dvou dekádách vzdává role výkonného ředitele a bude na provoz dohlížet z pozice šéfa správní rady. Streamovací platforma oznámila změny společně s posledními kvartálními výsledky.
Předání žezla přichází po složitém roce, během kterého Netflix ztratil více než třetinu své tržní hodnoty. Zakončil jej však velice solidním čtvrtletím, v němž dokázal nabrat 7,6 milionu nových předplatitelů – o polovinu více, než mu předpovídaly dřívější odhady.
Od července 2020 působil Hastings jako co-CEO a řídil platformu společně se šéfem obsahu Tedem Sarandosem. Ten ve výkonné roli zůstává a připojí se k němu dosavadní provozní ředitel Greg Peters. „Náš board probíral následnictví mnoho let (i zakladatelé se potřebují rozvíjet!),“ napsal Hastings na firemním blogu a dodal, že za posledního dva a půl roku postupně předával řízení společnosti Sarandosovi s Petersem.
Po odeznění pandemického boomu společnost začátkem loňska vykázala první pokles počtu předplatitelů za více než dekádu. Investoři zpanikařili, cena akcií se propadla a z tržní hodnoty společnosti se v rozmezí několika měsíců vypařilo téměř dvě stě miliard dolarů.
Netflix začal urychleně zavádět reklamy a vymýšlet způsoby, jak si došlápnout na neplatiče, kteří ke sledování využívají heslo někoho jiného. V kombinaci se slušným počtem loňských seriálových a filmových hitů se mu poměrně rychle podařilo nepříznivý trend otočit.
Poslední čtvrtletní výsledky společnosti to potvrzují a Netflix má momentálně celkem 231 milionů platících zákazníků. Odhady překonaly také čtvrtletní tržby ve výši 7,85 miliardy dolarů, byť jen velice mírně. Zisk na akcii však za očekáváními zaostal.
Na rozdíl od předchozích kvartálů nyní Netflix nezveřejnil odhad, kolik nových předplatitelů očekává v příštích třech měsících. „Jako vždy se snažíme o přesnost, ale zavádění velkých nových iniciativ, jako je placené sdílení účtů a reklamy, a současné nejisté makroekonomické prostředí vede k neobvyklé nepředvídatelnosti,“ uvedla společnost v dopisu akcionářům.
Hastings se do role šéfa správní rady přesouvá podobně, jako to udělal Jeff Bezos v Amazonu nebo Bill Gates v Microsoftu. Podle svých slov chce „trávit více času filantropií“, ale také „zůstat velice soustředěný na to, aby se akciím Netflixu dařilo“. Platformu zakládal jako online půjčovnu filmů v roce 1997 společně s Marcem Randolphem, který se stal prvním CEO.
Byl to právě Randolph, kdo stál za nápadem spojit tehdy dvě přelomová nová média: DVD a internet. Tehdejší předplatitelé si na webu objednávali filmy a společnost jim je posílala poštou. Podmínkou však bylo, že mohou mít u sebe maximálně jedno DVD – nové nedostali, dokud staré neposlali firmě zpět.
Randolph měl nápady, ale řízení rostoucí společnosti příliš nezvládal, takže jej na šéfovské pozici brzy vystřídal sám Hastings. Netflix pod jeho velením zamířil na burzu a v roce 2007 poprvé představil svou streamovací službu.
Její začátky byly složité. Když nový šéf v roce 2011 poněkud nešťastně oddělil streamování od půjčování DVD (a streamovací platformu nazval Qwikster), přišel Netflix o 800 tisíc předplatitelů a cena jeho akcií se zřítila. Společnost přešlap zvládla, dva roky nato přišel seriálový hit Dům z karet a v roce 2016 už Netflix fungoval ve sto devadesáti zemích světa.
Hastingsova vize budoucnosti televize se naplnila. Online seriálům a filmům postupně přišly na chuť desítky milionů diváků, kteří z Netflixu udělali nejen přední technologickou firmu, ale i silného hráče v Hollywoodu. Vyrostli mu však mocní konkurenti – společnosti Disney, HBO či Apple naskočily na rostoucí vlnu popularity streamování a investovaly stovky miliard dolarů, aby Netflix z trůnu sesadily.