Upečte poctivý kváskový chleba, nabídněte k němu lahodnou kávu a přízeň Pražanů bude vaše. Alespoň takto zjednodušeně vypadá byznysový příběh čtyřicátníků Ondřeje Kuchaře s Jakubem Štefečkem a jejich řemeslné pekárny s příznačným názvem Zrno zrnko.

Podnik, který založili před necelými dvěma lety, během prvního úplného roku prodal chleba, koláčky či loupáky za bezmála padesát milionů korun. Většinu obratu přitom Zrno zrnku generuje pětice vlastních pekárenských kaváren, které se všechny nacházejí v hlavním městě.

Stále více – přibližně pětinou – se ovšem na příjmech malého řetězce podílejí také prodeje skrze online supermarket Rohlik.cz a odběry pečiva ze strany prémiových podniků, jako jsou například Alcron, největší tuzemská hospoda Červený Jelen, Cafefin Jackieho Trana z předloňského výběru 30 pod 30 nebo loni nově otevřený luxusní hotel Andaz.

„Od začátku jsme nějak takhle cílili,“ komentuje hospodářské výsledky firmy její spoluzakladatel Ondřej Kuchař. „Vzhledem k tomu, že se společníkem jsme oba velmi manažersky aktivní a obklopili jsme se nejlepším možným týmem, tak nám to docela vychází podle plánu. Možná ještě o malinko líp, než jsme čekali,“ pochvaluje si.

Od letoška si navíc majitelé Zrno zrnka slibují, že bude finančně ještě úspěšnější a tržby přesáhnou sedmdesát milionů korun. V tom by jim měla pomoct další, v pořadí již šestá kamenná pobočka. Prodejna, která minulý týden otevřela v pražských Dejvicích, doplní stávající kavárny situované na Senovážném náměstí, na Brumlovce, v Bubenské ulici, na Tylově náměstí a v Nuslích, kde má podnik zároveň rozsáhlou řemeslnou pekárnu.

„Chceme být všude tam, kde jsou naši zákazníci. A konkrétně do Dejvic jsme chtěli od samého začátku, jen jsme čekali na správný prostor,“ říká k nejnovější investici Ondřej Kuchař.

Kýžené prostory se podnikatelské dvojici naskytly díky prodejci Sklizeno, který v daném místě delší dobu působí a zvažoval, že ho opustí. Zrno zrnko o obchod projevilo zájem, načež se obě firmy dohodly, že Sklizeno do něj nadále bude dodávat některé své produkty.

„Zákazníci si tedy budou moct koupit jak pečivo, tak něco k němu – třeba rohlíky i farmářská vejce na snídani a k chlebu prosciutto k večeři,“ přibližuje čtyřiačtyřicetiletý byznysmen spolupráci dvou potravinářů s podobnou cílovou skupinou.

Ještě dva roky nazpět přitom kamarádi z mládí Ondřej Kuchař a Jakub Štefeček měli o pekařině minimální povědomí. Do té doby společně podnikali výhradně v oblasti vzdělávání cizích řečí, kde se jim během dvou dekád podařilo vybudovat největší jazykovku u nás, společnost James Cook Languages.

Školu s dvousetmilionovým obratem a téměř tisícovkou lektorů a lektorek, tříbících jazykové dovednosti zaměstnanců významných tuzemských firem od ČEZ po Alzu, pak v roce 2018 prodali investorům Vladimíru Schmalzovi a Milanu Procházkovi.

Když následně přemýšleli, jak zúročit utržené peníze a jakým směrem se vydat dál, měli jasno, že se do dalšího byznysu pustí jedině společně. Analyzovali spoustu trendů v různorodých oblastech, až zvítězila právě řemeslná pekařina. Tři roky po prodeji jazykovky založili Zrno zrnko.

„Vnímali jsme to jako stále relativně mladý obor s velkým potenciálem, v němž se zároveň umíme zorientovat. Cítili jsme, že lidé jsou čím dál více ochotni si za pečivo vyrobené z kvalitních surovin připlatit,“ ohlíží se Ondřej Kuchař do prvopočátků podniku, postaveného na třech základních pilířích.

Kromě prémiových surovin a ruční práce je to také čas, aby se dostatečně rozvinula chuť těsta. Kuchař ostatně s oblibou opakuje, že jejich pečivo samo prozradí, jakou péči mu věnovali.

Hned od počátku si zakladatelé vytyčili za cíl vytvořit rozsáhlou síť prodejen, v nichž budou nabízet své produkty. I proto dosud proinvestovali střední desítky milionů korun, z nichž značná část padla na vybudování velké moderní pekárny, která se v Nuslích nachází v útrobách industriální budovy z dvacátých let minulého století.

Momentálně se v Zrno zrnku soustředí, aby v blízké době v různých koutech Prahy zprovoznili kolem deseti prodejen. Další by v nadcházejícím roce měla otevřít například v nově rostoucí se čtvrti Smíchov City developera a miliardáře Luďka Sekyry.

Rozkročení se do jiného města naopak Kuchař se Štefečkem neplánují a vysvětlení je prosté: „U našeho pečiva je důležitá čerstvost a vozit ho někam do dálky by mu neprospělo.“