Jak budou média fungovat v éře umělé inteligence? Změní se Forbes poté, co ho koupil osmadvacetiletý miliardář? A jaké hodnoty přináší do značky rodina Forbesových? I o tom jsme si povídali s Mikem Federlem, generálním ředitelem Forbes Media, společnosti, která vydává americký magazín Forbes.

Jaká jsou specifika vedení podniku, který je rodinnou firmou se stoletou historií?

Forbes je starý 106 let. Založil ho skotský imigrant B. C. Forbesem v roce 1917 a dnes jsme již ve čtvrté generaci rodiny. Steve Forbes je předsedou představenstva a šéfredaktorem a ve firmě je stále velmi aktivní. Jeho dcera Moira je prezidentkou Forbes Women a Chris Forbes, kterému říkáme Kip, cestuje po světě jako ambasador Forbesu.

Jaké jsou hodnoty Forbesu? Jeho zakladatelé rádi mluví o tom, že jsou původem Skotové…

Skotský přístup je tradičně spojován s velkou šetrností a velkou opatrností při nakládání s penězi. Steve o tom vždycky vtipkuje, ale ve skutečnosti je podstatou něco jiného.

Pracoval jsem pro velké firmy, korporace a pracovat pro rodinnou firmu je úplně jiné. Hodnoty skutečně vycházejí od samotných zakladatelů a Forbes vždy vyprávěl příběhy inovátorů. Už v roce 1917 je nazval „doers and doings“.

V té době to byli podnikatelé jako třeba Andrew Carnegie, John D. Rockefeller nebo Henry Ford. Dnes jde mnohem více o to, čemu říkáme podnikatelský kapitalismus. Ale ve skutečnosti to bylo celých 106 let velmi podobné. Dnes píšeme o lidech, jako je Mark Zuckerberg nebo Elon Musk.

V našem redakčním poslání a hodnotách jsme se vlastně moc nezměnili. Rodina je stále součástí týmu, i když už nemá ekonomický podíl ve firmě, ale je přítomna při vytváření rodinného prostředí v práci.

Jak silná je dnes značka Forbes a jaká bude poptávka po takovém médiu v budoucnu?

Je nejsilnější, jaká kdy byla. Nedávno jsme oznámili dohodu o prodeji Forbesu. Kupuje ho osmadvacetiletý miliardář a podnikatel, který byl před několika lety na obálce Forbesu jako nejmladší miliardář v historii, jenž se vypracoval vlastními silami.

Vstupujeme tedy do další fáze, kdy nás povede příslušník nové generace technologických podnikatelů. Jmenuje se Austin Russell a je zakladatelem společnosti Luminar. Jedná se o společnost, která vyrábí technologii lidaru potřebnou pro autonomní vozidla.

Myslím, že to je dostatečně dobrý příklad toho, jak silně věříme v redakční poslání Forbesu. Někdo, kdo byl na titulní straně, bude stát v čele Forbesu na začátku jeho druhého stoletého výročí.

Co se týče značky Forbes, pracoval jsem za svou kariéru pro mnoho značek, ale nikdy jsem nezažil odolnější značku, než je Forbes. Znamená tolik věcí pro tolik lidí. Je o podnikání, o financích, o nemovitostech, o životním stylu. Ale vše se dá zobecnit jedním slovem – a tím je úspěch. To je pro mě klíčové slovo pro celý Forbes.

Co můžeme v současné době očekávat od ekonomického vývoje? Jaký je pohled z USA?

Nedávno jsme v New Yorku uspořádali konferenci na téma „Ikonoklasté“ v byznysu. Bylo to dobře načasované. Byl s námi David Salomon, předseda představenstva Goldman Sachs, Ray Dalio, který nedávno odešel ze svého hedgeového fondu, a další. Sešlo se asi tisíc lidí, kteří jsou významnými osobnostmi finančního světa v USA i ve světě.

Stejnou skupinu jsme dali dohromady loni v listopadu a tehdy byly vyhlídky velmi špatné. Všechny chmurné faktory – inflace, pokles zisků a válka, všechno negativní. V podstatě bych řekl, že trhy nezažily takový comeback, jaký by si lidé přáli, například v případě trhu fúzí a akvizic a celkového ekonomického vývoje, ale vyhlídky jsou určitě mnohem lepší než na podzim.

Optimismus převládá, ale vývoj je v různých konkrétních sektorech odlišný. Například komerční kancelářské nemovitosti jsou ve špatné situaci, zatímco software založený na umělé inteligenci je ve velmi dobré situaci, s obrovským množstvím investic a dynamikou. Trh je velmi nevyzpytatelný, záleží na tom, v jakém odvětví působíte. Celkový výhled je však pravděpodobně ve znamení opatrného optimismu.


Jaký je rozdíl mezi generací Steva Forbese a Austina Russella?

V tomto konkrétním příkladu Steve představuje třetí generaci rodiny, generaci, která již zdědila majetek. Nový majitel je zcela „self-made“ podnikatel, takže se jedná o dvě zcela odlišné cesty a dvě odlišné role.

Pokud zdědíte podnik, logicky se do značné míry soustředíte na to, jak udržet pozice, které si podnik vybudoval. A jak pokračovat ve zdravém podniku, který předáte další generaci.

Podnikatel jako Austin je mnohem otevřenější riziku, investuje do budoucnosti, má velmi dlouhodobý pohled a velmi dlouhodobé cíle pro firmu. Dalo by se říci, že nejdůležitějším atributem pro členy rodinného officu je zůstat zvídavý a vnímat všechny vnější faktory na trhu. A pak už jen stačí pustit se do investování, vytvořit filantropickou organizaci – zkrátka realizovat se v oblastech, na kterých vám záleží a kde máte pocit, že můžete něco změnit.

Takže ve firmě v dlouhodobém horizontu tak říkajíc „nehrát defenzivně“?

Přesně tak. Je zajímavé, že jste to takto formuloval. Nedávno se to na naší konferenci hodně probíralo. Nová generace je více ofenzivní, dědicové jsou častěji defenzivní.

Už jste zmínil umělou inteligenci. Jaký bude mít podle vás dopad na budoucnost mediálního byznysu?

Zpočátku to dlouho vypadalo, že jde jen o nějaký „hype“ ze Silicon Valley. Dlouho se říkalo, že to změní svět, ale ono se toho zase tolik nezměnilo. Ale myslím, že s nástupem velkých jazykových modelů a ChatGPT se to jednak dostala do povědomí veřejnosti, a také se tím všichni začali zabývat.

Umělá inteligence má potenciál změnit současný mediální byznys tím, že zcela změní způsob vyhledávání informací. Většina digitálních médií je na něm postavena a nový sémantický web v čele s ChatGPT má potenciál to změnit.

Proto se i nadále velmi soustředíme na využití důvěry, kterou značka Forbes má, ke zvýšení angažovanosti našich čtenářů. Velmi se zaměřujeme na uživatelský zážitek, abychom posílili vazbu našich čtenářů ke značce Forbes. Aby byli loajálnější, chodí přímo na stránky.

Peter Diamandis, šéf Singularity University, řekl, že do konce desetiletí budou existovat dva druhy společností – ty, které zavedou umělou inteligenci, a ty, které zaniknou. Možná je to trochu extrémní, ale zhruba takový pocit máme v současnosti v USA.

Mike Federle, Ceo Forbes Media

Jak se na příchod nových pořádků připravit?

Stejně jako v mnoha jiných odvětvích i v mediálním průmyslu dochází k neustálým změnám. A jak jsem již řekl, zvědavost a schopnost porozumět realitě je to, co bude předpokladem našeho budoucího úspěchu. Změnám, které přicházejí, se musíme postavit čelem.

V případě umělé inteligence je to trochu tak, že se s ní spousta lidí zdráhá experimentovat. Bojí se, že přijdou o práci, že je AI připraví o místo. Snažíme se AI prosazovat napříč organizací, aby s ní lidé experimentovali a vnímali ji spíše jako nástroj pro zvýšení efektivity než jako hrozbu pro zaměstnání.

Jakmile si lidé AI osvojí, uvidí, že je to skvělý nástroj. Peter Diamandis, šéf Singularity University, řekl, že do konce desetiletí budou existovat dva druhy společností – ty, které si AI osvojí, a ty, které zaniknou. Možná je to trochu extrémní, ale zhruba takový pocit máme v současnosti v USA.

Tento rozhovor byl pořízen na akci Forbes Family Business 2023. Autorem rozhovoru je šéfredaktor časopisu Forbes Slovensko Juraj Porubský.