„Čas Thomase Edisona je nesmírně cenný. Přesto čte Forbes. Zeptejte se ho proč.“ Přesně tenhle text se objevil na titulní straně časopisu Forbes v roce 1920. Byl to úspěšný titul již od svých počátků. Jak vznikl a komu patřil během své více než stoleté existence?
Vesnice New Deer na východě Skotska byla po celé devatenácté století známá jen díky mýtu, že místní mlynář uzavřel smlouvu s ďáblem, aby se mu lépe podnikalo. Možná by to tak i zůstalo, kdyby se zde v roce 1880 nenarodil jistý Bertie Charles Forbes.
V dětství dělal to, co ostatní děti ve městě – pásl krávy, pomáhal na poli a čistil boty, aby se uživil. Ďábel zasáhl i do jeho obchodního příběhu, i když jen v podobě slovní hříčky. Jeho profesní směřování navždy určila práce v místní tiskárně. A v angličtině se tiskařovým společníkům říkalo printer’s devil.
Nejdříve tiskl na stroji cizí dopisy, později mladší tiskařští ďáblové tiskli jeho slova. Vedle své práce navštěvoval večerní školu a v sedmnácti letech se Forbes stal reportérem novin Dundee.
V té době vedlo britské impérium na území dnešní Jihoafrické republiky búrské války. Mladý Forbes vycítil příležitost, odplul na jižní polokouli a spolu se spisovatelem Edgarem Wallacem pomohl v Johannesburgu založit deník Rand Daily. Po válce odešel do New Yorku, kde se rychle stal redaktorem finančních rubrik.
Značka ve světě financí
Jeho talentu si všiml mediální magnát William Randolph Hearst, který ho jmenoval redaktorem finanční rubriky svých novin New York American.
Přestože v roce 1916 B. C. Forbes oznámil Hearstovi svou rezignaci, nerozešli se ve zlém. Do Hearstových novin psal finanční sloupky až do roku 1942.
B. C. Forbes v bouřlivém období, kdy se Amerika rozhodovala, zda se zapojí do bojů první světové války, přesvědčil Waltera Dreye, generálního ředitele časopisu Wall Street Magazine, aby s ním založil nový časopis. B. C. Forbes poskytl kapitál, Drey vydavatelské zkušenosti. A první magazín Forbes vyšel 15. září 1917.
Časopis vycházel jako dvoutýdeník a B. C. Forbes byl jeho redaktorem až do své smrti v roce 1954. Po více než tři desetiletí dělal ze svého příjmení značku ve světě financí. Podařilo se mu to, protože kromě vydávání časopisu založil v roce 1942 Ligu investorů a napsal mnoho knih o podnikání a podnikatelích.
V posledních letech sedmdesátníkovi B. C. Forbesovi pomáhali s vydáváním časopisu jeho dva synové, Bruce Charles Forbes a Malcolm Stevenson Forbes. Bruce, starší z bratrů, převzal časopis po otcově smrti a vedl jej dalších deset let až do své předčasné smrti v roce 1964. V té době mu ještě nebylo ani padesát let.
Politika, souboje a žebříčky
Malcolm, extravagantnější z bratrů, původně viděl svou budoucnost v politice. Absolvent Princetonské univerzity, který za druhé světové války sloužil v Evropě, kde obdržel Purpurové srdce za zranění v boji, kandidoval na guvernéra státu New Jersey – jako republikán. Po neúspěšné kampani se však rozhodl zasvětit svůj život časopisům a obraně kapitalismu.
O životě bohatých a úspěšných nejen psal, ale sám ho i žil. Když si vybavíte různá klišé o podnikatelské elitě osmdesátých let, budete mít o životě Malcolma S. Forbese docela dobrou představu.
Například své sedmdesáté narozeniny oslavil v marockém paláci s Elizabeth Taylorovou a Henrym Kissingerem, přičemž hosté na oslavu přiletěli letadly Boeing 747 a Concorde. O šest měsíců později zemřel na infarkt.
Malcolm také prosazoval značku rodinného časopisu. Díky žebříčku nejbohatších časopisu Forbes, který byl poprvé představen v roce 1987, se časopis stal skutečně světově proslulým. Po Malcolmově smrti převzal časopis jeho syn Steve, takže titul nyní vede již třetí generace rodiny Forbesů.
V jednadvacatém století se však vlastnictví značky změnilo.
Majitelé se mění, Forbes zůstává
V roce 2006, po téměř devadesáti letech, došlo k reorganizaci společnosti a časopis se stal součástí mediální skupiny Forbes. V té době získala menšinový podíl také investorská společnost Elevation, do níž patřil například hudebník Bono Vox ze skupiny U2.
V roce 2014 Forbes odkoupil zpět podíl společnosti Elevation a následně prodal většinu podniku hongkongské investorské společnosti Integrated Whale Media Investments.
A vlastník časopisu Forbes se opět změnil v letošním roce. Dvaaosmdesátiprocentní podíl v mediální skupině získal Austin Russell, zakladatel a generální ředitel společnosti Luminar, která se zabývá technologiemi pro automobilový průmysl.
„Je to dynamický podnikatel a jeho energie a vize umožní časopisu Forbes pokračovat a zlepšovat vynikající práci, kterou jsme známí,“ uvedl k jeho příchodu Steve Forbes, šéfredaktor amerického Forbesu a šéf Forbes Media.
Značka Forbes letos oslaví 106. narozeniny. A proč že si ji po pouhých třech letech existence zamiloval Thomas Edison? Na obálce srpnového vydání Forbesu z roku 1920 odpověděl: „Čtu Forbes. Mám ho rád. Podněcuje lidi k práci, k přemýšlení a k tomu, aby přispívali k pokroku světa.“