Německý výrobce luxusních sportovních automobilů Porsche v nadcházejících letech investuje přes dvacet miliard eur, tedy 474 miliard korun do elektrifikace a softwaru. Své modely, včetně plánovaného sportovně-užitkového vozu (SUV) Cayenne, chce vybavit špičkovými technologiemi, aby zvýšil marže. Na první výroční valné hromadě Porsche od loňského vstupu na burzu to ve středu řekl šéf automobilky Oliver Blume.
V dlouhodobém horizontu chce společnost dosáhnout marží přes dvacet procent, zatímco loni činily osmnáct procent. Od svého vstupu na burzu se Porsche stalo nejhodnotnějším výrobcem automobilů v Evropě. Jejím většinovým vlastníkem zůstal koncern Volkswagen.
Výrobce legendárního modelu 911 zůstává hlavním zdrojem financí koncernu, protože snahy o zlepšení ziskovosti masových značek mateřské společnosti se projevují jen pomalu. Porsche od vstupu na burzu získalo určitou nezávislost na procesech největší evropské automobilky a nyní spouští desítky vlastních iniciativ – od vlastního softwaru po vývoj baterií.
„Na všechno se díváme novým pohledem: od sortimentu a cen až po strukturu nákladů,“ uvedl Blume, který je zároveň šéfem Volkswagenu.
Blume se kriticky vyjádřil k problémům v softwarové divizi Volkswagenu Cariad, které zpozdily uvedení klíčových modelů včetně elektrického Porsche Macan. Vývojem softwaru výrobce luxusních vozů pověřil Sajjada Khana, bývalého technologického šéfa skupiny Mercedes-Benz. Šéf Porsche dále usiluje o to, aby automobilka přijala kvůli elektrifikaci a vývoji softwaru tisícovku technologických pracovníků.
Porsche letos uzavřelo partnerství se společností Mobileye Global, jež se zabývá technologiemi samořízených aut, a převzalo kontrolu nad podnikem Cellforce, který vyvíjí vysoce výkonné bateriové články.
Investoři na dnešní valné hromadě varovali před přílišnou závislostí na spalovacích motorech. Zatímco první elektromobil společnosti, Taycan, zaznamenal úspěch, u modelu 911 se zástrčka na dobíjení neplánuje.