Od té doby, co seriál v roce 2021 přibrzdil výdaje konstruktérů, hodnoty týmů rostou – Ferrari má nyní cenu 3,9 miliardy dolarů, Mercedes mu šlape na paty.
V roce 2021 byla švýcarská motoristická společnost Sauber připravena prodat většinový podíl ve svém týmu formule 1 Alfa Romeo Racing společnosti Andretti Autosport. A to za cenu přibližně 350 milionů dolarů, jak pro Forbes uvedli dva lidé obeznámení s jednáním.
Poté, co z dohody sešlo, obrátil se Sauber na Audi a nakonec se v lednu rozloučil tentokrát s menšinovým podílem za cenu zhruba 650 milionů dolarů. Cena se za pouhých patnáct měsíců téměř zdvojnásobila.
Dnes se i takto navýšená prodejní cena jeví jako výhodná. Forbes nyní na základě odhadovaných příjmů 210 milionů dolarů v roce 2023 oceňuje Alfa Romeo Racing na 900 milionů dolarů.
Podobně je tomu i v případě týmu Alpine, jehož vlastník Renault minulý měsíc oznámil, že prodal 24procentní podíl skupině vedené společnostmi RedBird Capital Partners a Otro Capital v transakci, která ocenila tým na něco málo přes 900 milionů dolarů.
Podle lidí obeznámených s jednáním byly podmínky dohody uzavřeny před osmi měsíci a Forbes se domnívá, že kdyby se obchod domlouval teď, tým by mohl získat 1,4 miliardy dolarů.
Hodnota týmů zkrátka letí vzhůru závratným tempem. Podle odhadů Forbesu má deset týmů formule 1 v průměru hodnotu 1,88 miliardy dolarů, což znamená neuvěřitelný nárůst o 276 procent oproti průměrné hodnotě 500 milionů dolarů, na níž časopis Forbes naposledy týmy ocenil v roce 2019.
Ferrari opět vede s 3,9 miliardy dolarů – což je 189procentní skok oproti roku 2019 – a Mercedes je těsně za ním s 3,8 miliardy dolarů po 274procentním nárůstu.
Tenhle vývoj je z velké části důsledkem kroku, který F1 učinila v roce 2021, kdy byl zaveden nákladový strop, který omezil výši výdajů týmů, přičemž pro rok 2023 byla stanovena základní částka 135 milionů dolarů (bez některých výdajů, jako jsou motory a platy jezdců, a také bez úprav o inflaci).
Změny pravidel spolu s popularitou seriálu Drive to Survive od Netflixu a novým harmonogramem závodů (letos v listopadu přibyla Velká cena v Miami a jedna se pojede v Las Vegas) pomohly vzbudit nový zájem o sport, jehož televizní sledovanost klesala. Podle odhadů Forbesu se příjmy týmů zvýšily z průměrných 220 milionů dolarů v roce 2018 na letošních 380 milionů dolarů.
Ještě důležitější ale je, že omezení nákladů ukončilo éru, kdy špičkoví konstruktéři utráceli více než 400 milionů dolarů ročně – peníze, které by se jim jen těžko vrátily, bez ohledu na to, jak dobře by si vedli na trati – a vrátilo do formule koncept ziskovosti.
V roce 2018 deset týmů seriálu dohromady prodělalo téměř 200 milionů dolarů na provozním zisku (ve smyslu zisku před započtením úroků, daní, odpisů a amortizace). Letos podle odhadů Forbesu týmy naopak dohromady vydělají téměř 600 milionů dolarů na zisku EBITDA.
Podle zdrojů Forbesu dokonce i týmy na konci startovního pole získávají z centrálních příjmů F1 tolik, že k pokrytí nákladového stropu potřebují dosáhnout pouze asi 50 milionů dolarů na příjmech od sponzorů. A to je velmi realistický cíl navzdory rozdělení příjmů, podle kterého menší týmy získávají asi 65 procent svých příjmů z centrálního fondu a 35 procent od sponzorů. U větších týmů je rozdělení obvykle obrácené, přibližně 60 procent ze sponzorských příspěvků a 40 procent z centrálních příjmů.
Výsledkem je, že investoři jsou ochotni nakupovat podíly v týmech za mnohem vyšší násobky příjmů, přičemž průměrný násobek pro deset týmů série vzrostl v ocenění časopisu Forbes pro rok 2019 z 2,3 na 4,9.
Například v transakci, která byla uzavřena v lednu 2022 za cenu vyjednanou v roce 2020, získala společnost Ineos Industries třetinu vlastního kapitálu Mercedes-Benz Grand Prix Limited za hodnotu podniku (vlastní kapitál plus čistý dluh) 850 milionů dolarů, tedy méně než dvojnásobek příjmů.
I když toto číslo není zcela reprezentativní, protože dohoda zahrnovala také sponzoring a další faktory, nové ocenění společnosti Mercedes podle časopisu Forbes tento násobek tržeb zhruba ztrojnásobuje, a to na 5,4. Zdroje Forbesu mezitím uvádějí, že Red Bull nedávno odmítl nabídku více než 1 miliardy dolarů za svůj tým AlphaTauri, což je pětinásobek jeho hodnoty před čtyřmi lety, kdy byl známý jako Toro Rosso. Podle odhadů Forbesu se nyní násobek příjmů týmu zvýšil na 4,3 z 1,2 v roce 2019.
Podobný vzestup zaznamenaly i trackingové akcie samotného seriálu Formule 1. Společnost Liberty Media Corporation koupila seriál v lednu 2017 za pouhý 4,5násobek příjmů. Dnes se trackingové akcie prodávají za 6,6násobek tržeb.
A čeká nás ještě mnohem větší růst, zejména v oblasti televizních příjmů, poté, co sledovanost seriálu v USA v roce 2022 meziročně vzrostla o 36 procent na průměrných 1,2 milionu diváků na závod.
V současné smlouvě se společností Walt Disney (ESPN, ESPN+ a ABC) F1 masivně – sedmnáctkrát – navýšila svá americká televizní práva na průměrnou roční hodnotu 83 milionů dolarů v letech 2023 až 2025.
Podle nedávné zprávy společnosti Seaport Research Partners dosáhla celosvětová sledovanost Formule 1 v roce 2022 v průměru 70 milionů diváků na závod a očekává se, že globální mediální práva seriálu letos překročí jednu miliardu dolarů a do roku 2029 dosáhnou 1,4 miliardy dolarů.
„F1 nemá reklamní přestávky během závodů, ale myslíme si, že existují kreativní způsoby, jak získat další příjmy pro ESPN/ABC,“ napsala společnost Seaport.
Kromě toho by příjmy měly být vyšší díky větší propagaci společností Live Nation Entertainment, která je z 31 procent vlastněna společností Liberty Media a která pomáhá F1 organizovat během mnoha závodních víkendů několikadenní zážitky podobné Super Bowlu.
Letos se společnost ještě více přímo zapojí do pomoci formuli 1 při vlastní propagaci její první Velké ceny v Las Vegas, která by měla podle Seaportu přinést F1 příjmy z prodeje vstupenek a pohoštění ve výši přibližně 500 milionů dolarů a zároveň společnosti Live Nation desítky milionů dolarů z poplatků od společnosti Ticketmaster.
Budoucnost vypadá dobře i na úrovni konstruktérů. Většina sponzorských smluv je však uzavřena na několik let, takže v mnoha případech týmy zatím nemohly zvýšit své sazby, aby využily zvýšeného zájmu. Pak ale může být skok obrovský.
Napříč startovním roštem je formule 1 zkrátka připravena přidat plyn.
#1
Ferrari
3,9 miliard USD
Odhadované tržby v roce 2023: 680 milionů USD / Odhadovaný zisk EBITDA v roce 2023: 115 milionů USD
Šéf týmu: Frédéric Vasseur
Ferrari je synonymem pro formuli 1, protože v ní závodí od její první sezony v roce 1950. V současné době je tým na čtvrtém místě v pořadí, ale „vzpínající se kůň“ už získal celkem šestnáct pohárů konstruktérů – o sedm více než kterýkoli jiný tým.
#2
Mercedes
3,8 miliard USD
Odhadované tržby v roce 2023: 700 milionů USD / Odhadovaný zisk EBITDA v roce 2023: 192 milionů USD
Šéf týmu: Toto Wolff
Poté, co v sezoně 2010 převzal značku Mercedes, se tým stal jedním z nejdominantnějších v historii sportu, když v letech 2014 až 2021 vyhrál osmkrát v řadě šampionát konstruktérů. Tým Stříbrných šípů, stojící za hvězdným jezdcem Lewisem Hamiltonem a nadějným Georgem Russellem, se po loňském neuspokojivém třetím místě vrátil na druhé místo v pořadí pro rok 2023.
#3
Red Bull Racing
2,6 miliard USD
Odhadované tržby v roce 2023: 510 milionů USD / Odhadovaný zisk EBITDA v roce 2023: 85 milionů USD
Šéf týmu: Christian Horner
Red Bull loni přerušil vítěznou sérii Mercedesu, když získal titul šampiona mezi konstruktéry, a má téměř jistotu, že jej získá znovu – Max Verstappen vyhrál v roce 2023 osm z deseti závodů a jeho týmový kolega Sergio Pérez získal další dvě vítězství.
#4
McLaren
2,2 miliard USD
Odhadované tržby v roce 2023: 490 milionů USD / Odhadovaný zisk EBITDA v roce 2023: 58 milionů USD
Šéf týmu: Andrea Stella
McLaren se vzpamatoval po těžkém začátku sezony slibným výkonem ve Velké ceně Velké Británie, kde Lando Norris dojel na druhém místě. Mezi současnými týmy je Ferrari jediným, který je v seriálu déle než McLaren, jenž debutoval v roce 1966.
#5
Alpine
1,4 miliard USD
Odhadované tržby v roce 2023: 325 milionů USD / Odhadovaný zisk EBITDA v roce 2023: 50 milionů USD
Šéf týmu: Otmar Szafnauer
Společnost Alpine, kterou vlastní Renault a která byla dříve známa právě pod tímto jménem francouzské automobilky, nedávno přišla s novinkou, že prodala významný menšinový podíl společnostem RedBird Capital Partners a Otro Capital. Mezi investory byli také tři hollywoodští herci – majitelé klubu Wrexham A.F.C. Ryan Reynolds a Rob McElhenny a hvězda filmu Creed Michael B. Jordan.
#6
Aston Martin
1,375 miliard USD
Odhadované tržby v roce 2023: 290 milionů USD / Odhadovaný zisk EBITDA v roce 2023: 32 milionů USD
Šéf týmu: Mike Krack
Aston Martin před letošní sezonou podepsal smlouvu s populárním jezdcem Fernandem Alonsem a podle všeobecného mínění je na vzestupu – v roce 2023 se umístil na třetím místě v pořadí konstruktérů a má řadu cenných sponzorů.
#7
AlphaTauri
1,125 miliard USD
Odhadované tržby v roce 2023: 260 milionů USD / Odhadovaný zisk EBITDA v roce 2023: 20 milionů USD
Šéf týmu: Franz Tost
AlphaTauri, jeden ze dvou týmů F1 vlastněných společností Red Bull, chystá změny. V roce 2024 se očekává rebranding značky a ředitele týmu Franze Tosta nahradí závodní ředitel Ferrari Laurent Mekies. Tento měsíc tým překvapivě angažoval Daniela Ricciarda, který do konce sezony nahradí jezdce Nycka de Vriese.
#8
Alfa Romeo
900 milionů USD
Odhadované tržby v roce 2023: 210 milionů USD / Odhadovaný zisk EBITDA v roce 2023: 25 milionů USD
Šéf týmu: Alessandro Alunni Bravi
Příští rok se tým vzdá jména Alfa Romeo a v roce 2026 se přejmenuje na Audi. Německá automobilka v lednu koupila menšinový podíl v týmu a v roce 2026, kdy budou nová pravidla vyžadovat, aby vozy jezdily na udržitelná paliva s vyšším podílem elektrického pohonu, vstoupí do seriálu také jako výrobce motorů.
#9
Haas
780 milionů USD
Odhadované tržby v roce 2023: 180 milionů USD / Odhadovaný zisk EBITDA v roce 2023: 2 miliony USD
Šéf týmu: Guenther Steiner
Haas, který vstoupil do seriálu v roce 2016, je nejmladším týmem F1 a jediným týmem sídlícím ve Spojených státech, přičemž jeho sídlo se nachází na stejném místě jako sídlo týmu Nascar zakladatele Gena Haase v Kannapolisu v Severní Karolíně. Zázemí má nicméně tým aké v Anglii a Itálii. Poté, co ho v březnu 2022 v důsledku invaze na Ukrajinu opustil ruský sponzor Uralkali, má Haas v roce 2023 novou smlouvu o titulárním sponzorství se společností MoneyGram.
#10
Williams
725 milionů USD
Odhadované tržby v roce 2023: 160 milionů USD / Odhadovaný zisk EBITDA v roce 2023: -5 milionů USD
Šéf týmu: James Vowles
Williams patří k nejslavnějším týmům F1. Do seriálu vstoupil v roce 1977 a získal devět titulů mistra světa konstruktérů, což je druhý nejvyšší počet po Ferrari. Poslední z těchto titulů ovšem získal v roce 1997 a od té doby tým prožívá hubené roky. Ocenění týmu Williams tak kromě působivé infrastruktury napomáhá spíš nízký počet týmů ve formuli 1. K čemuž generální ředitel seriálu Stefano Domenicali nedávno prohlásil, že „deset týmů je více než dost na to, aby vytvořily show nebo byznys a pozornost, kterou chceme vidět na trati“.
METODOLOGIE
Ocenění časopisu Forbes bylo sestaveno na základě informací získaných z veřejných a soukromých dokumentů – například z ocenění týmů provedených bankami – a z rozhovorů s vedoucími pracovníky v oboru, analytiky, bankéři a investory.
Forbes vypočítal ocenění na základě odhadů tržeb na rok 2023, protože vzhledem k prudkému růstu série a již skončené polovině sezony by dostupné údaje o tržbách v roce 2022 vedly k hodnotám, které by neodrážely současná očekávání na trhu. Výpočet se vztahuje k příjmům z provozu F1 a nezahrnuje vedlejší činnosti, jako je například prodej motorů.
Hodnoty týmů jsou hodnoty podniku (vlastní kapitál plus čistý dluh) a údaje EBITDA jsou zisky z pokračujících operací před započtením úroků, daní, odpisů a amortizace. Všechny údaje byly přepočteny na americké dolary na základě směnných kurzů ze 7. července 2023 (1 libra = 1,28 USD; 1 euro = 1,09 USD).