Jedná se o nejsledovanější vstup nového fastfoodového řetězce do Česka za poslední roky. A stojí za ním i nečekaná tvář se zkušenostmi od konkurence: Daniel Ryška, někdejší člen výběru Forbesu 30 pod 30. Tedy muž, který u nás nastartoval síť Burger King.
V Burger Kingu se Ryška vypracoval do pozice Brand presidenta pro země střední Evropy, globální AmRest ale opustil – nyní má vlastní firmu na retailové poradenství a development. „A pomáhám mimo jiné Popeyes s výběrem lokalit pro budoucí růst,“ řekl Ryška pro Forbes.
Smažené kuře z Louisiany rozjede svoji českou misi na přelomu září a října na Václavském náměstí, v samém centru metropole. Ryška má v oboru navzdory svému stále mladému věku značné zkušenosti: už při gymnáziu pracoval pro McDonald’s, jako manažer působil u významného franšízanta Bageterie Boulevard, přes KFC se dostal do Burger Kingu.
A na základě nich jako znalec trhu tvrdí, že Popeyes se trefuje se do vhodné doby.
„Fastfoodový trh v Česku prožívá teď obrovskou dynamiku, což je dáno i inflací a razantním zvýšením cen standardních restaurací, kdy z tohoto boje vychází fastfoody jako levnější volba,“ vysvětluje. „Zároveň se dlouhodobě mění vnímání fastfoodů jako něčeho špatného – obrovský podíl na tom mají dlouhodobé marketingové aktivity, ale i investice do renovací poboček a modernizace značek.“
Sektoru podle něj dále hodně pomáhá boom drive-thru restaurací. „Ty vždy vykazují výrazně vyšší tržby než restaurace například v obchodních centrech. Velkou roli hraje i výrazný nárůst počtu turistů, tuzemských i zahraničních, v centru Prahy,“ dodává Ryška.
Jemu se podařilo přilákat lidi do svého času skomírajícího Burger Kingu. Nyní je před ním nový úkol, na který se těší s obzvláštní chutí, když kromě spolupráce s dalšími pomáhá i Popeyes.
„Je super, že se můžu podílet na vstupu nové značky na trh. Navíc jsem přesvědčený, že může být extrémně úspěšná,“ říká Ryška. „V Česku je potenciál nejen pro dynamický růst Popeyes, ale i pro další značky.“
Fastfoody totiž výrazně kopírují dobové trendy v tom smyslu, že čím dál víc sázejí na digitalizaci, na níž zároveň čím dál víc vydělávají. „To je určitě největší trend. Rok od roku roste téměř exponenciálně počet digitálních transakcí, ať už jde o mobilní aplikace, samoobslužné kiosky, či rozvozové aplikace,“ vypočítává Ryška.
Naopak se zatím podle něj naplno nerozjelo to, co se do kolonky trendů píše už roky: zvýšená obliba rostlinného masa. „S tím jsme v Česku začali v Burger Kingu v roce 2019 a dnes jde o zajímavě vybudovanou platformu, která ale zatím nemá masového, ve smyslu hromadného, zákazníka,“ usměje se nad slovní hříčkou.
U Popeyes maso je a bude základem. Navíc kuřecí, což do Česka vnese nový rozměr fastfoodové rivality.
„Vidíme, jak je tady KFC úspěšné – a to nemá za posledních třicet let relevantní konkurenci,“ těší se Ryška. „Popeyes je nová, moderní, neokoukaná značka. Nově otevřené pobočky v Polsku lámou rekordy v objednávkách, úspěšných je i prvních osm poboček v Rumunsku. To vše dává předpoklad k tomu, že by Popeyes mělo uspět i tady.“
A to výhledově i mimo Prahu. Zatím se počítá s jednou pobočkou v hlavním městě a s jednou v Brně, u dalších dvou lokality nebyly objasněny. „Ale vzhledem k tomu, že Popeyes nabízí kuře a má rozumnou cenotvorbu, má za mě našlápnuto k úspěchu i v regionech,“ uzavírá.