Když se Daniel Ryška před čtyřmi lety dostal do výběru Forbesu 30 pod 30, bylo mu dvacet šest let. Tehdy dostal za úkol nastartovat skomírající síť restaurací Burger King v Česku a na Slovensku. Uspěl – a během pár měsíců měl na starost ještě Bulharsko a Rumunsko.

Konec loňského roku přinesl členovi našeho výběru dvě životní změny. Narození prvního dítěte a povýšení v rámci společnosti AmRest, která ve středoevropském regionu provozuje značky KFC, Starbucks, Pizza Hut nebo právě Burger King. Nově se stal brand prezidentem posledně jmenované a členem globálního týmu AmRestu, sídlícího v Madridu.

Znamená to, že se budete stěhovat?

Stěhování neplánujeme. Vzhledem k tomu, že mám na starost středoevropské země, můžu fungovat z Prahy. Občasné cesty do Madridu, kde máme centrálu, by měly stačit.

Před pandemií jste v rámci restaurací Burger King počítali s tím, že do roku 2024 budete mít ve středoevropském regionu do konce roku 2023 dvě stě poboček, v Česku padesát až šedesát. Jaká je situace teď?

Po první vlně covidu jsme horizont roztáhli do roku 2024. Málokdo ale čekal, že přijde několik dalších několik vln, takže teď je horizont posunutý na rok 2025. Aktuálně máme třiadevadesát poboček Burger Kingu a minimálně patnáct jich chce během letoška otevřít. V Česku jsme na třiceti a plán pro tento rok počítá s dalšími šesti.

Jak jste přestáli pandemickou dobu?

Když vezmeme restaurace, které byly otevřené v roce 2019, a srovnáme je s rokem 2021, jsme jedna z mála značek v rámci celé firmy, která dokázala udělat větší tržby.

Čím to bylo?

Dramaticky se u nás zvedla průměrná cena objednávky přes rozvážku a objednávky mimo restauraci nám vyskočily z jedenácti na třicet procent. Jednoduše platí, že když už si někdo objednává jídlo prostřednictvím delivery služby, utrácí víc.

Omezení spojená s covidem-19 postupně mizí. Co čekáte, že se bude dít dál?

Předpokládáme, že náš růst bude akcelerovat mnohem silněji. Když jsme byli schopni růst během dvou let pandemie, bylo by špatně, kdyby se nám to samé nepovedlo za normální situace. Momentálně se děje to, že lidé se nám vrací zpátky do restaurací, ale rozjetý delivery byznys nepadá.

Plánujete přidávat další restaurace. Je na ně v Česku s ohledem na silnou konkurenci ještě místo? Jak KFC, tak McDonald’s mají už přes stovku restaurací…

Nedávno jsme si na to dělali průzkum a našli jsme sto devět míst, kde bychom v Česku mohli nové restaurace ve střednědobém horizontu otevřít.

Kde ta místa jsou?

Primárně jsou u frekventovaných silničních tahů. Obrovský boom pak vidíme u menších retailových parků v městech s více než třiceti tisíci obyvatel. Primárně cílíme na to, abychom devadesát procent nových podniků otvírali jako drive-thru restaurace. 

Velká obchodní centra už tolik netáhnou?

Víme o dalších třech čtyřech, kde bychom chtěli být, ale nejsou prioritní. Zajímají nás místa, kde můžeme být svými pány. Když jsme mimo obchodní centrum, je to naše restaurace, naše sezení a my si určíme, jaká bude otevírací doba.

Zároveň vidíme, že takový typ podniku nám generuje největší dlouhodobý růst, největší tržby a největší profitabilitu. Právě drive-thru restaurace nám v covidu pomohly tuhle extrémně těžkou dobu překonat.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

V roce 2019 jste na trh uvedli rostlinné maso, které nabízíte jako alternativu namísto hovězího. Jaká je jeho budoucnost?

V nabídce je pořád a nabídka produktů s ním se bude rozšiřovat. V plánu máme, že v rámci jakéhokoli produktu si bude možné hovězí maso vyměnit za rostlinné.

Takže zájem o něj je.

Dnes rostlinné maso tvoří pět až šest procent prodejů. Z pohledu tržeb by tak letos mohlo dělat až kolem padesáti milionů korun. Hlavně ale vidíme, že dlouhodobě, řekněme za nějakých pět let, je prostor se dostat na podíl dvaceti až pětadvaceti procent. Alespoň taková je zkušenost na vyspělých trzích směrem na západ. Je tak téměř jasné, že tento trend přijde i k nám.

Budete nabídku rostlinných mas rozšiřovat?

Loni jsme začali prodávat rostlinné nugety a letos před létem přidáme další alternativu kuřecího masa.

Když jste začali prodávat rostlinné maso, řešilo se, že není zajímavé pro vegetariány, protože ho připravujete na grilech, kde se opéká i hovězí maso. Neplánujete změnu?

Provozně to není úplně možné. I proto o našem nemasu neříkáme, že je vegetariánské nebo veganské. Tvrdit to budeme moct u kuřecího rostlinného masa, protože tam se dá smažení oddělit a tuk máme jenom rostlinný. Slibujeme si od toho, že by nám to mohlo přivést zase další zákazníky. 

Jak je to s cenami rostlinného masa?

Oproti stejnému produktu s masem jsou dražší. Jednoduše proto, že se neprodávají v takovém objemu. I my je od dodavatelů nakupuje dráž. Stojí nás zhruba o patnáct procent víc. Rozdíl se ale snažíme do zákaznické ceny moc nepromítat. Na pokladně je tak rozdíl v řádu pár korun.

Rozhodli jsme ho z větší části absorbovat sami, protože nám to přivede nové zákazníky, kteří by možná jinak ani nepřišli. Ti si pak kromě burgeru s rostlinným masem objednají třeba ještě salát, pití nebo další produkty a nám se pak dotace do rostlinného masa přinejmenším sníží.

Segment fastfoodů během pandemie mnohem víc sázel na digitalizaci. Aplikace v mobilu nebo digitální kiosky v restauraci jsou dnes nezbytnost. Přizpůsobili jste se i vy?

Máme aplikaci, kterou jsme zprovoznili loni v červnu. Při spuštění jsme přes ni nabídli výrazné slevy na některé produkty, abychom přilákali nové uživatele. Těch jsme takhle během krátké doby přilákali ke stovce tisíc. Většina z nich přitom zůstala v aplikaci aktivní.

A samoobjednávací kiosky?

Ty zažívají naprostý boom. Na některých restauracích přes ně získáváme až osmdesát procent tržeb. Navíc útrata u nich je oproti objednávce u kasy v průměru až o třetinu vyšší.

Co k nim zákazníky tolik táhne?

Důvodů je několik. V restauraci je jich víc než pokladních, takže zákazník přijde do restaurace a jde často rovnou ke kiosku, protože má pocit, že je to rychlejší. Pravdou ale je, že když sám začne detailně zkoumat naši nabídku, obvykle mu to zabere delší dobu, než kdyby si objednal u kasy.

Brzy chceme otevřít restauraci, kde se bude objednávat jen přes digitální kiosky

Část zákazníků pak oceňuje, že mají na výběr větší klid, protože za nimi nikdo nestojí ve frontě. A je tu i skupina těch, pro které může být problém, že naše produkty mají anglické názvy. U kiosku nemusí řešit, jak je správně vyslovit.

Nespěje to k tomu, že kiosky úplně nahradí zaměstnance na pokladnách?

Ten trend takový jednoznačně je. Už brzy chceme otevřít restauraci, kde se bude objednávat jen přes digitální kiosky. Maximálně u nich bude jeden asistent, který bude k dispozici pro případné otázky nebo pomoc s objednávkou.

Znamená to, že pokladní budete propouštět?

Díky kioskům jsme schopni přijmout víc objednávek a odbavit víc zákazníků. Proto počítáme spíš s tím, že se zaměstnanci přesunou na jinou pozici. Budeme je potřebovat.