Americkou společnost Groupon letos vzali do svých rukou čeští manažeři a manažerky. Podaří se jim společně přepsat katastrofický scénář? Na konferenci Forbes Digital Heroes 2023 představila svou vizi transformace Grouponu jeho viceprezidentka Lucie Brešová.
V roce 2010, když byly Grouponu pouhé dva roky, ho Forbes označil za nejrychleji rostoucí firmu v celé české historii. Patnáct minut slávy už nicméně skončilo a praotec slevových portálů se postupně dostal až k miliardovým ztrátám. A ve čtvrtletních zprávách sám začal upozorňovat investory, že jeho budoucnost je, přinejlepším, ve hvězdách.
S tím se nechtěli smířit investoři z českého Pale Fire Capital (PFC), kteří mají v Grouponu dvaadvacetiprocentní podíl za zhruba 2,8 miliardy korun, a jsou tak jeho největšími akcionáři. „Když jsme se začali dívat pod pokličku, zjistili jsme, že je to v horším stavu, než jsme čekali,“ komentoval situaci spoluzakladatel PFC Jan Barta.
Na jaře se tak rozhodli sami vstoupit na scénu. Barta do vedení nasadil své lidi a role generálního ředitele se ujal jeho byznys partner Dušan Šenkypl, který bude transformaci řídit. Vzápětí se přidal také Jiří Ponrt jako finanční ředitel, který si přinesl bohaté zkušenosti z Alzy. A hvězdný tým jako součást nejvyššího managementu doplnila právě Brešová.
Ta zazářila už jako finanční a provozní ředitelka u raketového růstu Kiwi.com, které v roce 2018 opustila a od té doby fungovala jako odborný mentor. Mezi oběma firmami vidí paralely, a to jí dodává sebevědomí. „Na počátku se nahlíželo na Kiwi spíše jako na outsidera a málo lidí věřilo v náš úspěch, a to mi přijde podobná situace jako teď s Grouponem,“ říká.
„Když někde vidím neefektivitu, tak mě svrbí a potřebuju se na to zaměřit a vyřešit to. A Groupon se ocitl v mnoha organizačních výzvách, kde jsou docela podobné těm, kterým jsme před lety čelili v Kiwi a které jsme zvládli,“ potvrzuje svou motivaci Brešová.
Podle ní je základem úspěchu silný tým lídrů a lídryň, kteří se soustředí hlavně na efektivitu a výsledky. Proto se prý těší na spolupráci s Bartou, Šenkyplem a také s Marií Havlíčkovou, bývalou šéfkou Slevomatu, která doplnila tým hlavních stratégů. V českém managementu najdeme také Vojtěcha Ryšánka, který byl u proměny Aukra.
„Na všechny výzvy se těším. Mojí rolí bude starání se o zákaznickou podporu pro koncové uživatele, obchodníky, ale i interní podpora jednotlivých týmů,“ říká Brešová a dodává, že jejím prvním cílem je zlepšení fungování podpory tak, aby na základě zpětné vazby klientů dokázali transformaci správně a rychle směrovat.
A do toho chce zapojit také AI. „Myslím, že máme obrovské štěstí, že k transformaci dochází ve chvíli, kdy je na vzestupu umělá inteligence. Groupon je stále technologická společnost a její úspěch závisí na tom, jak dobře je tech-tým v souladu s byznysem. Na tomto poli připravujeme výrazné inovace a máme na to ty nejlepší lidi,“ zakončuje Brešová.
Groupon by se měl po transformaci z čistě slevového portálu přeměnit na firmu nabízející zážitky i různé lokální služby. Nové vedení se nechalo slyšet, že ještě tento rok očekávají zmírnění ztrát a v následujícím roce věří ve zvýšení objemu prodaných služeb na platformě. Poslední klapka tak ještě zdaleka nepadla.
A minimálně trhy na jejich snahu slyší. Za poslední čtyři měsíce si akcie GRPN na burze Nasdaq připsaly přes 160 procent a aktuálně se jedna prodává za 11,3 dolaru.