Ceny benzinu a nafty prolamují letošní rekordy. V závěru minulého týdne se litr nafty prodával v průměru za 40,40 koruny, benzin byl ještě o zhruba dvacet haléřů dražší. Podle spolumajitele sítě čerpacích stanic Tank ONO ale další zdražování nejspíš nepřijde.
Proč k prolomení rekordů došlo? Důvodem číslo jedna je zdražující ropa, jejíž cena za poslední měsíc poskočila vzhůru o zhruba deset procent a aktuálně se prodává za necelých devadesát tři dolarů. Druhým důvodem je pak dlouhodobě slábnoucí česká koruna vůči americkému dolaru, za který se ropa obchoduje. Výsledkem jsou vysoké ceny na totemech čerpacích stanic.
„Pravda je taková, že ceny začaly rychle stoupat ve chvíli, kdy vláda na začátku srpna vrátila spotřební daň na původní předcovidovou úroveň. S ohledem na rostoucí cenu ropy a slábnoucí korunu to byl nešťastný timing,“ uvažuje Jiří Ondra, jehož rodinná síť pump naposledy plošně zdražovala ve druhé polovině září. Ceny nicméně udržela pod čtyřiceti korunami za litr.
Dostanete se i vy přes čtyřicet korun?
Zhruba dvanáct dnů zpátky se růst cen zastavil a tendence je spíš klesající. Řekl bych, že se to zklidnilo. Ceny, které máme, jsou nastavené dobře a uvidíme, co bude dál.
Takže není namístě se bát, že porostou ještě výš?
Je těžké to jasně odhadnout, ale jak to vidím teď, stoupat by už neměly.
Jak se ceny projevují na prodejích? Loni Češi platili ještě výrazně víc – řeší vůbec současné zdražení?
Češi ho řeší pokaždé, ale žádná panika se neděje. Nahrává nám i to, že je venku pořád hezky, takže lidé jezdí po výletech. Je ale fakt, že cena čtyřicet korun za litr je zlomová. Dokud se drží pod, lidé ještě jezdí, ale když je to víc, pak i ti, kteří cenu neřešili tak moc, začínají šetřit a mnohem víc zvažují, kam a jestli vůbec vyjedou.
Když u vás padne hranice čtyřiceti korun, o kolik klesá výtoč?
Firmy to samozřejmě nijak neřeší, protože musí jezdit pořád, ale u běžných řidičů ten pokles může být kolem deseti procent. Viděli jsme to na tržbách v minulém roce.
Snažíte se proto držet pod čtyřiceti korunami i za cenu nižší marže?
Chvíli to jde, ale když máte marži sedmdesát až osmdesát haléřů na litr a nákupní cena přeskočí čtyřicet korun, držet to pod ní nemůžeme. To bychom předtím vydělané peníze rychle pálili. Nejde to, protože se musí vydělávat pořád – musí se platit lidi a spousta dalších nákladů.
Když je velkoobchodní cena někde těsně pod čtyřicet korun, na nějakou dobu marži na čtyřicet až padesát haléřů snížit můžeme, abychom nebyli přes čtyřicet. Nejde to ale dělat dlouho, nejsme sebevrazi.
Kvůli polským volbám je v Polsku ve srovnání s Českem výrazně nižší cena benzinu i nafty, v průměru o nějakých osm korun za litr. Dopadá to na vaše čerpací stanice v pohraničí?
Poblíž Polska máme jen dvě pumpy: v Trutnově a Vysokově u Náchoda, takže nás to zase tak moc neovlivňuje. Nepozorujeme, že by nám zákazníci odjížděli jinam. V pohraničí ten rozdíl není tak vysoký a jet desítky kilometrů do Polska jen kvůli benzinu zas tak velký smysl nedává, jedině o víkendu i pro velký nákup potravin.
Na druhou stranu o plus minus šest korun na litru je dražší Německo. Odtamtud k vám zákazníci do příhraničních pump nepřijíždějí?
Přes týden to nijak nevnímáme, ale je fakt, že víkendy jsou silnější. Vlastně to, co Češi dělají v Polsku, Němci dělají i u nás.
Aktuálně máte čtyřiačtyřicet čerpacích stanic. Chystáte se síť rozšiřovat?
Máme něco rozjednané, ale nemůžu být konkrétní. Ohledně rozšiřování musíme být opatrní, možná opatrnější než dřív – už jenom proto, že tu máme elektroauta, která přibývají. Ve větším počtu nepřijdou hned, ale za nějakých pět let bude situace jiná.
Váš názor na přidávání dobíjecích stanic pro elektromobily na vaše čerpací stanice byl v minulosti spíš negativní. To se nemění?
Kdyby bylo třeba, není problém dobíjecí stanice udělat. Pořád si ale myslím, že elektrických aut tolik není. A kdo takové auto má, většinou si ho nabije doma nebo v práci. Bez dotací to pak není ekonomicky zajímavé. Jakmile ale bude poptávka, půjdeme do toho, připraveni jsme. Teď by to jen blokovalo místo.
Loňský rok pro vás dopadl extrémně dobře. Meziročně vám tržby stouply o téměř šedesát procent na 31 miliard. Zisk pak z 1,3 milionu na 122 milionů. Byl to váš nejúspěšnější rok?
Na papíře to tak vypadá, ale velký vliv má, že jsme loni neinvestovali – nekoupili jsme třeba žádnou pumpu. Byly i úspěšnější roky, ale měli jsme strašně velké investice, kdy jsme kupovali i čtyři nebo pět pump.
Jak vypadá letošek?
Určitě bude slabší, to říkám otevřeně. Přežijeme a zisk bude také, ale určitě horší než rok 2022.