Agentura CzechTrade v nejbližších dnech otevře novou kancelář v Rijádu, která by měla pomoci českým vývozcům na trhu v Saúdské Arábii. Do konce roku otevře i zastoupení v Mnichově zaměřené na podporu českých startupů. V dalších letech plánuje nové kanceláře i v japonské Ósace a na Filipínách, řekli v úterý na konferenci Future of Export Summit 2023 ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela a ředitel CzechTrade Radomil Doležal.
Síkela zdůraznil, že CzechTrade považuje za klíčový nástroj pro podporu českého exportu. Zároveň považuje vývoz za zásadní prvek pro posilování české ekonomiky. „Chceme, aby tahounem zůstal a v budoucnu hrál ještě daleko pozitivnější a významnější roli,“ uvedl.
Kancelář CzechTrade v Rijádu otevře Síkela osobně. Doležal upozornil, že podpora českých vývozců v Saúdské Arábii má velký význam s ohledem na postavení této země jako jednoho z největších světových producentů ropy.
V Mnichově by zastoupení CzechTrade mělo podporovat zejména začínající české firmy. „Mnichov se stal dalším evropským hubem pro startupovou scénu,“ podotkl Doležal. Síkela uvedl, že právě inovativní firmy v oborech s novými technologiemi mohou být v budoucnu tahouny českého vývozu, kterému přinesou vyšší přidanou hodnotu. Stát proto podle ministra musí pomoci těmto firmám prosadit se i na zahraničních trzích.
V příštím roce chce CzechTrade otevřít kancelář v Ósace, kde vidí potenciál v souvislosti s nadcházející světovou výstavou Expo. Podle Doležala je Japonsko perspektivní zemí pro české vývozce v oboru informačních a komunikačních technologií či pro kreativní průmysl a země má i v souvislosti s Expem velkou příležitost v zemi uspět. Nová kancelář by se měla příští rok otevřít i na Filipínách.
Podle Doležala se zahraniční síť CzechTrade v posledních dvou letech změnila nejvýrazněji za dobu existence agentury. Změny jsou podle něj nutné s ohledem na změny v mezinárodním prostředí i s ohledem na novou vládní exportní strategii, která klade větší důraz na zvyšování domácí přidané hodnoty českých exportů.
Agentura CzechTrade funguje od roku 1997. Českým firmám usnadňuje rozhodování o výběru vhodných teritorií, pomáhá zkrátit dobu vstupu na daný trh a podporuje aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v cizích zemích. Spadá pod ministerstvo průmyslu a obchodu. Aktuálně CzechTrade nabízí služby v 64 státech na všech pěti kontinentech.