V portugalském Lisabonu vznikla iniciativa ESNA, která má za cíl prohlubovat spolupráci mezi jednotlivými zeměmi a jejich startupovými ekosystémy. Do pětadvacetičlenného poradního sboru byl vybrán i český podnikatel a investor Vít Horký.
Horký se bude podílet na celkové strategii projektu a má pomoci vybudovat silnější startupovou Evropu. „Pečovat o startupový ekosystém je zcela zásadní součást ekonomické udržitelnosti a globální konkurenceschopnosti,“ vysvětluje český podnikatel, který se dlouhodobě zapojuje do aktivit na zlepšení startupového prostředí v Česku.
Vít Horký začal podnikat v sedmnácti letech, kdy vybudoval vlastní reklamní agenturu. Celkem stojí za vznikem tří společností. Brand Embassy, která je tou nejmladší z nich, úspěšně prodal světovému lídrovi v řízení zákaznické zkušenosti NICE. O startupech přednášel na více než sto světových konferencích.
Poradní sbor je složen z pětadvaceti členů různých odborností a národností. Má za cíl přispívat svými znalostmi ze startupového prostředí a určovat strategii, která se má stát motorem projektu.
Jako členové byli vybráni lidé, kteří významně přispívají k evropskému startupovému prostředí, mimo Víta Horkého to je například Markus Rauning nebo Nina Nikolich.
Politická iniciativa ESNA (European Startup Nations Alliance) byla spuštěna v roce 2021 s podporou Evropské komise. Roční rozpočet jeden a půl milionu eur pochází z portugalského programu na obnovu a odolnost, dalších pět set tisíc eur pak z programu Horizon.