Už už to vypadalo, že česká služba DoDo, patřící společnosti Inveo, se stane letošním nejlepším startupem regionu V4 a pojede se utkat o milion dolarů na celosvětové klání do Silicon Valley. Nakonec ale porota dubnového Startup World Cup & Summitu po dlouhém váhání dala přednost brněnské firmě MotionLab.
Nic proti úspěchu brněnské party, šéf Invea Michal Menšík by si ale ocenění bezesporu také zasloužil. DoDo se za dva roky od chvíle, kdy ho převzal od skupiny KKCG, rozrostlo do několika krajských měst, prorazilo do zahraničí a tržby mu meziročně stoupají řádově o stovky procent. A zatím bez potřeby investice.
„Z ošklivého káčátka jsme udělali princeznu,“ říká Menšík v prosklené kanceláři v pražském Karlíně.
Naráží na fakt, že když osobního asistenta DoDo v roce 2017 přebíral, měl jen deset kurýrů, dvě auta a pět lidí v backoffice. Dnes má 440 kurýrů, kolem 200 vozů a v karlínských kancelářích se o bezproblémový chod služby stará 30 lidí.
Tržby DoDa se přitom jen loni zvedly o 600 procent na 2,6 milionu eur. „Tento rok se chceme přiblížit co nejblíž k 11 milionům eur, což by znamenalo čtyřnásobný růst,“ plánuje Menšík.
Za úspěchem osobního asistenta, kterého si lidé jednoduše přes telefon či počítač objednají, ať už potřebují poslat obchodním partnerům smlouvy, či jen skočit pro chybějící žárovku, vše za předem stanovenou cenu, ovšem stojí překvapivě B2B segment. Michal Menšík se svým týmem dokázal v podstatě od samého začátku zaujmout velké hráče na českém trhu.
Zelená auta dnes rozvážejí zboží například pro Mall.cz, Datart, Nespresso, zajišťují rozvoz jídel pro KFC nebo Pizza Hut, rozběhli pilotní projekty s online prodejci potravin Rohlík a Košík a spolupracují i se Škodou Auto či sdílením vozů HoppyGo.
„Jakýkoli hráč, který by si chtěl dělat vlastní logistiku, zjistí, že v jeho byznysu jsou určité peak timy, které není schopný vykrýt, a pak naopak hluchá místa, kdy jsou auta i řidiči bez využití. To je samozřejmě neefektivní a drahé. DoDo si s tím umí poradit, což přináší klientům benefity. Máme navíc data, know-how a logistickou platformu, která nám umožňuje přesnou koordinaci procesů,“ odhaluje Menšík sílu služby s tím, že čerstvý vítr z B2B rozhodně není neplánovanou věcí.
„Protože v Inveu řešíme e-commerce pro velké zahraniční firmy, věděli jsme, že segment poroste. To nám následně potvrdila analýza trhu, která ukázala, že tato oblast v nejbližších pěti šesti letech poroste opravdu dramaticky,“ vysvětluje Menšík, že zaměření DoDa na B2B bylo plánované, a i když je služba vnímána veřejností jako osobní pomocník, 90 procent tržeb tvoří právě spolupráce s firmami.
„I v případě firem jsme ale v konečném důsledku službou pro domácnosti, v podstatě takové B2B2C,“ usmívá se 34letý podnikatel, který s Inveem v byznysu letos slaví 10 let a který chce ulevit městům od záplavy aut všemožných služeb a rozvozů. Sami kurýři přitom často využívají veřejnou dopravu či elektrokola a vozový park DoDa je poháněný takřka výhradně CNG.
Není to ale tak, že by se DoDo oblasti B2C úplně vzdávalo. „Je to pro nás stále důležitý segment,“ říká Menšík s tím, že důkazem je i nová chystaná aplikace.
DoDo je sice v portfoliu Invea jen dva roky, už ale stačilo expandovat na Slovensko, tento měsíc otevřelo pobočku v Polsku, kde zatím spolupracuje zejména s Amrestem, a chystá se také do Maďarska. Pomáhá mu i to, že prakticky nemá přímého konkurenta. K další expanzi, tentokrát na Západ, má pomoci první investice, která by se měla finálně dojednat v rámci týdnů. Její objem se má pohybovat v řádech milionů eur.
„Náš cíl je z DoDa udělat miliardovou firmu, alespoň v těch korunách,“ směje se Menšík a dodává, že dle průběhu jednání s investory se k této metě směle blíží. Firma je sice vzhledem k agresivnímu růstu celkově ve ztrátě, v prosinci ale podle Menšíka dosáhla na break even.
A investory jistě těší i fakt, že DoDo má dnes dojednané kontrakty v objemu 20 milionů eur. „To vše mi po dvou letech přijde docela dobré,“ uzavírá Menšík.