Victoria’s Secret, Polo Ralph Lauren nebo Popeyes. To je jen krátký výčet značek, které letos obohatily českou maloobchodní scénu. Podívejte se s námi, kde se můžete nově najíst nebo nakoupit.  

Letošní rok byl z hlediska příchodu nových značek opět rušný. Do Česka od začátku roku vstoupilo nebo ještě do konce roku vstoupí přes třicet nových značek a konceptů z různých segmentů i zemí původu.

Často šlo o módu, ale nejvíc mezi nově příchozími dominují gastronomické koncepty. Zatím k nám podle informací od realitní a poradenské společnosti Cushman & Wakefield přišlo nebo má ještě přijít nejméně devět gastronomických značek. Další, už přítomné, pak otevřou nové pobočky.

Kuře nebo neapolskou pizzu?

Největší pozornost přilákal americký fastfoodový řetězec Popeyes, který svou první pobočku otevřel zkraje listopadu na Václavském náměstí. V Popeyes mohou Češi ochutnat americké máslové sušenky nebo proslulý kuřecí sendvič, který patří mezi celosvětové hity řetězce. 

Když jej řetězec s téměř padesátiletou historií před pár lety poprvé nabídl v USA, byl v celé zemi kompletně vyprodaný do dvou týdnů. Číňané na něj stáli několikahodinové fronty a v Kanadě dokonce způsobil dopravní zácpy. Jinak tomu nebylo ani v Česku. Fronty na smažené kuře se na Václavském náměstí tvoří už třetí týden. 

Dalším zásadním vstupem v oblasti gastronomie bylo otevření konceptu Signorvino, který ocení hlavně milovníci kvalitních italských vín a tradičního italského jídla. Restauraci a současně obchod s vínem můžou vyzkoušet v pražském obchodním centru OC Westfield Chodov. 

Foto Signorvino

Poradenská společnost v oblasti komerčních realit CBRE vyzdvihla také vstup autentické neapolské pizzerie Rossopomodoro, která svou první restauraci otevřela v pražském obchodním centru Palladium.

Foto Rossopomodoro

Za luxusem do Pařížské

Pokud jde o módu, v první polovině roku do Česka vstupovaly hlavně prémiové a luxusní značky. Do pražské Pařížské ulice zamířil newyorský symbol klasické módy – značka Polo Ralph Lauren, kterou v roce 1968 založil stejnojmenný potomek běloruských imigrantů Ralph Lauren (původně Ralph Lifshitz).

Foto Ralph Lauren

Plnohodnotnou prodejnu v Pařížské otevřela i britská luxusní značka Jimmy Choo, která se specializuje na boty, kabelky, doplňky a parfémy. Jimmy Choo patří stejně jako značky Michael Kors nebo Versace pod americkou společnost Tapestry.

V Dlouhé třídě v Praze pak otevřela značka Handpicked prodejnu prémiového italského pánského oblečení a doplňků. Ta spadá pod benátskou společnost Giada SpA, která se specializuje na výrobu ze špičkové džínoviny a vlastní licenci na značky Jacob Cohën, Incotex Blue Division a Vilebrequin Denim.

V další pražské ulici Široká se nově prodávají švýcarské hodinky RADO a luxusní francouzská móda Zadig & Voltaire, jejíž oblečení je typické svým nenuceným vzhledem a kombinací kontrastních kousků a ikonických materiálů.

Na podzim do Česka vstoupila také francouzská módní značka Eden Park, kterou založili úspěšní francouzští ragbisté Franck Mesnel a Eric Blanc. Značku u nás zastupuje společnost Urban Brands, která má v portfoliu například značky Jott, Cabaia, Eastpak nebo JanSport. První prodejnu najdete v pražském Palladiu. 

info CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 85
Foto Eden Park

Jednoznačně nejvýznamnější značkou, která letos přišla na český trh, je podle oslovených realitních společností americká značka spodního prádla Victoria’s Secret, byť minimálně v USA ztrácí v posledních letech svůj lesk. Ta měla doposud v Česku prodejnu pouze v tranzitní části letiště Václava Havla.

Tahounem je Praha

Zkrátka sa ukazuje, že český trh a především Praha je pro retailové značky stále atraktivní destinací.

„Pro mezinárodní módní a další společnosti je to jedno z nejatraktivnějších prostředí, a to zejména díky velice kvalitní skladbě nájemců a jejich dobrým obchodním výsledkům,“ říká Jan Kotrbáček, partner z Cushman & Wakefield.

Přítomnost velkého množství mezinárodních společností je podle něj výsledkem zejména dlouhodobě rostoucí kupní síly obyvatel Česka a rozvoje obchodního prostředí, ve kterém společnosti dobře prosperují. Konkrétně Prahu ve světě firmy vnímají jako významnou turistickou destinaci, která je pro ně ideální jako vstupní brána pro expanzi do středoevropského prostoru. 

„Naše statistiky ukazují, že od roku 2017 do Česka každý rok vstoupil největší počet nových značek z celého regionu střední a východní Evropy,“ potvrzuje Jan Janáček, vedoucí retail sektoru a oddělení maloobchodních pronájmů ve společnosti CBRE.

Ačkoli byl rok 2023, co se vstupu nových značek týká, úspěšný, došlo i k několika odchodům. Z českého trhu odešla například módní značka Atrattivo, která po dlouhých letech uzavřela své prodejny. A své působení u nás ukončila i francouzská síť módních doplňků Moa Paris.

Důvodů, proč značky z Česka odcházejí, může být podle Jana Janáčka celá řada, ať už je to tlak na obchodní výsledky, nebo potřeba optimalizace portfolií na jednotlivých trzích.

Vstup mnoha nových značek Kotrbáček a Janáček očekávají i příští rok. V centru Prahy se například chystá otevřít další fastfoodový řetězec – Five Guys.