Videoherní průmysl je jedním z nejrychleji rostoucích odvětví v Česku. Jeho obrat činí rekordních 7,6 miliardy korun ročně a počet studií stále roste. Přesto vývojáře trápí nedostatek kvalifikovaných pracovníků a malá podpora státu. Jak situaci vidí nejvýznamnější česká studia?
Podle odhadu Asociace českých herních vývojářů (GDA) byl v roce 2023 obrat českých herních společností 7,6 miliardy korun. To značí jednoprocentní nárůst oproti loňsku. Od roku 2020 je to nárůst dokonce o sedmnáct procent z 5,33 miliardy.
Herních studií je v tuzemsku nyní přes 150 a každý rok jejich počet roste. Herní průmysl zaměstnává téměř tři tisíce lidí a loni vytvořil kolem 400 nových pracovních pozic. Nejvíce studií najdeme nepřekvapivě v Praze a Brně, většina z nich má do deseti zaměstnanců.
„Česká republika má bohatou tradici v oborech jako film či animace a jsem rád, že se tohle nadání projevuje i ve schopnosti tvořit v našich podmínkách hry, které si ničím nezadají se světovou špičkou. Zkrátka to máme v krvi,“ myslí si miliardář Marek Španěl ze studia Bohemia Interactive.
Během pandemie raketově rostl počet studií i jejich obratů. Křivka se loni sice srovnala, nicméně celé odvětví má stále rostoucí tendenci. Letošní čísla ještě neznáme, ale v roce 2022 celkový zisk překročil hranici 2,1 miliardy.
Do státní kasy se z herního průmyslu nasype nezanedbatelná částka téměř 400 milionů z daně z příjmu. Podle vývojářů je ale podpora od státu pro herní průmysl zanedbatelná.
„Myslím si, že by to mohlo fungovat daleko lépe, kdyby se herní průmysl, který je primárně exportní, stát snažil podporovat tak, jak se to děje v cizině. Například v Polsku, ve Finsku nebo Švédsku, kde vznikají stále nové pobočky, to funguje výrazně lépe. Oproti těmto trhům zatím bohužel zaostáváme,“ doplňuje Marek Rabas z Madfinger Games.
Podle analytické zprávy The Game Industry of Poland 2023 dosáhla hodnota spotřebitelského trhu počítačových a videoher v Polsku v roce 2022 úrovně v přepočtu 31,4 miliardy korun. K nejúspěšnějším polským vývojářům patří studio CD Projekt, které se proslavilo trilogií Zaklínač.
„Herní průmysl je u nás, podobně jako v Polsku, velmi úspěšný, ale přece jen jsme čtyřikrát menší země. U nás ho navíc brzdí přehnaná regulace a zdanění práce a také téměř neexistující domácí kapitálový trh,“ hodnotí dále Marek Španěl.
To komentuje také Dominik Jícha z Ashborne Games: „Vzhledem k tomu, že herní průmysl je v exportu násobně větší oproti třeba filmovému, je skoro tristní, že pro něj zatím neexistuje systematická podpora. Lokálně to problém není, ale protože prodeje her probíhají na celosvětovém trhu, mají české firmy často nezanedbatelnou nevýhodu.“
Ačkoli je u nás devět z deseti studií českých, 98 procent her se prodává v zahraničí, kde je kupní potenciál mnohem větší. Největšími trhy jsou tradičně ty západní jako Británie, Spojené státy, Francie, Německo. Významnými trhy donedávna byly také Rusko a Čína.
Nad Čínou se během posledních let začala uzavírat digitální železná opona, která některé západní herní společnosti odřízla. Ty musejí soupeřit o velmi nedostatkové povolenky na hry a vyhýbat se mnohým pastem tamního totalitního režimu.
„Na čínský trh cílí většina významných herních studií ze Západu. Samozřejmě Čína, stejně jako další kulturní oblasti světa, má svá specifická pravidla. Regulace je tam taková, že bez čínského partnera tam prodávat hry v podstatě nejde. S naším partnerem, společností Tencent, pracujeme na posílení pozice na čínském trhu,“ sdílí svůj pohled Marek Španěl.
Také v Rusku po zahájení invaze natáhli pomyslný ostnatý drát, když zakázali některé služby a některé společnosti se samy z Ruska stáhly. Ruský trh měl přitom hodnotu 3,4 miliardy dolarů.
Mezitím dorůstá nová hráčská generace v Indii, kde se dle prognóz ekonomicky zvedá střední třída. Rychle rostoucím trhem jsou také země Latinské Ameriky.
Tuzemská studia zaměstnávají 65 procent Čechů a Češek. Přes nárůst pracovních pozic není v Česku dostatek kvalifikovaných lidí. Nejvíce zahraničních pracovníků pochází ze zemí mimo Evropskou unii. Jejich zaměstnávání zase komplikuje česká imigrační politika.
Poptávku by mohli naplnit studenti herních oborů, které v posledních letech vznikají, ale absolventů je stále málo. Obory herního vývoje najdeme například na Českém vysokém učení technickém v Praze, Masarykově univerzitě, Univerzitě Karlově, Západočeské univerzitě a FAMU v Praze.
„Je potřeba přilákat lidi k hernímu vývoji, protože máme nedostatek kvalifikovaných lidí. Během roku se otevře přes 500 pracovních míst, ale naplní sotva polovina. Vznikají sice nové obory na školách, ale z nich máme ročně jen desítky absolventů,“ dovysvětluje Pavel Barák z GDA.
Tento víkend se v pražském Kongresovém centru koná středoevropská konference herních vývojářů Game Developers Session Prague.
Vystoupí na ní přední čeští tvůrci a mezi zahraničními hosty se objeví například Alexej Pažitnov, otec kultovního Tetrisu, jeden z tvůrců Falloutu Brian Fargo nebo Rhianna Pratchett, scenáristka Tomb Raidera.
Jaká jsou aktuálně nejvýraznější česká vývojářská studia a jak se jim daří?
Bohemia Interactive
Největším studiem u nás je bezkonkurenčně „Bohemka“, se 400 zaměstnanci. Studio Bohemia Interactive z Mníšku pod Brdy se proslavilo zejména herními simulacemi z vojenského prostředí.
Firmu v roce 1999 založili bratři Ondřej a Marek Španělovi a Slavomír Pavlíček. Dnes už multimiliardové studio dohromady prodalo desítky milionů kopií po celém světě a má na kontě také historicky nejprodávanější českou sérii her Arma.
To, že se jim daří, potvrzují i čísla, která se už několik let drží v obratu nad hranicí 1,1 miliardy korun se ziskem přes 800 milionů. V roce 2021 koupil menšinový podíl ve firmě čínský technogigant Tencent.
Jména Marka Španěla a Slavomíra Pavlíčka figurují v našem miliardářském žebříčku. To ale není to jediné, co je spojuje. Pod jejich křídly vzniká nová mediální skupina SPM Media, jejíž vlajkovou společností je Echo Media (Echo24.cz, Týdeník Echo). Letos koupili také týdeník Hrot a většinový podíl Parlamentních listů.
Warhorse Studios
Na počet zaměstnanců poloviční Warhorse Studios založili Daniel Vávra a Martin Klíma v roce 2011. Tržby studia od dubna 2022 do konce března 2023 činily 152,5 milionu korun a zisk kolem 35 milionů korun.
Jejich dosud jediným počinem je RPG hra Kingdom Come: Deliverance z prostředí českého středověku.
Zajímavostí je, že se jim na hru povedlo vybrat asi 36 milionů korun skrze crowdfundingovou kampaň. Ačkoli to tvořilo jen zlomek z celkového rozpočtu kolem 400 milionů, vývojáři díky tomu dokázali přesvědčit větší investory. Herní studio patří pod divizi Plaion v rámci švédské Embracer Group.
Beat Games
Původně skromná hra trojice československých vývojářů Beat Saber vyrostla ve fenomén. Rytmický titul, v němž sekáte kostky laserovými meči ve virtuální realitě, si koupily miliony hráčů a nadšeně si pořizovaly i placená rozšíření s písničkami od slavných kapel.
Společnost Beat Games koupila na konci roku 2019 americká Meta a její hra se stala jedním z klíčových titulů zařízení pro virtuální realitu.
SCS Software
Mezi další velké hráče patří studio SCS Software, které založila v roce 1997 trojice Pavel Šebor, Martin Český a Martin Šebor. Specializují se totiž na simulátory kamionů a jejich American Truck Simulator z roku 2015 patří mezi nejprodávanější tituly na herní platformě Steam.
Ačkoli se specifický žánr může zdát jako zábava pro pár nadšenců, virtuální kamiony už českým vývojářům vyjezdily miliardy. V roce 2022 tržby studia dosáhly 814 milionů korun s čistým ziskem přes 486 milionů. Dohromady za posledních deset let firma vydělala kolem tří miliard korun.
Madfinger Games
Studio Madfinger Games založila v roce 2010 skupina herních veteránů v čele s Markem Rabasem, kteří se podíleli na kultovních hrách jako Mafia. Hry od Madfinger Games patří ke špičce mobilních her a svou sérií Shadowgun si vydobyly celosvětové uznání.
Nedávno však z mobilní sféry vystoupili a oznámili, že chystají střílečku Gray Zone Warfare pro PC, datum vydání zatím není známé.
Madfinger už přes dva roky funguje i díky investici z Číny. Zhruba 130 milionů do něj v květnu roku 2021 vložila společnost Nuverse, jež je součástí skupiny ByteDance, provozovatele sociální sítě TikTok.
Amanita Design
Nezávislé studio Amanita Design založil v roce 2003 Jakub Dvorský a proslavilo se specifickou vizuální stránkou svých her. Malé brněnské studio se nesnaží konkurovat blockbusterům, ale zato sází na výtvarnou osobitost. Mezi nejznámější hry patří Samorost, Botanicula, Machinarium či Chuchel.
Ashborne Games
Brněnský tým vedený Karlem Kališem a Petrem Kolářem je na trhu teprve tři roky a už slaví úspěchy. Na konci listopadu uvedli nový titul Last Train Home, který hráče provede složitou cestou československých legionářů domů z Ruska.
A nedávno se pochlubili, že se hra dostala mezi deset nejprodávanějších titulů týdne na platformě Steam.
Studio patří pod THQ Nordic, které je rovněž součástí zábavního giganta Embracer Group.