Byli milovaným studiem, které stvořilo fantastickou herní sérii Zaklínač. A pak nenáviděným, když vydali v rozbitém stavu Cyberpunk 2077. Nevzdali se a tři roky poté se Poláci z CD Projekt RED konečně dočkali vykoupení.

Nejlepší rozšíření pro hru vůbec. Výborný špionážní thriller. Skvělé herecké výkony. Napínavá akce. Hra Phantom Liberty, příběhové rozšíření pro zmínění Cyberpunk 2077, vyšla ve středu a sbírá jeden superlativ za druhým.

To by byl splněný sen a úleva pro jakékoli vývojáře, kteří několik let pracují na jednom projektu, ale pro ty polské z CD Projekt RED šlo o jeden velký hluboký výdech.

Když naposledy vydali hru, skončilo to katastrofou. Cyberpunk 2077 naprosto nezvládli odladit, tedy především jeho verzi pro starší konzole, a hra tak kvůli svému technickému stavu schytala šílenou kritiku. Od investorů přišly čtyři žaloby, akcie se propadly do hlubin a Sony stáhla hru ze svého PlayStation Store, což byl do té doby nevídaný krok.

Dlouhé roky budovaná pověst studia byla v prachu. Ale kdo polský tým odepisoval, činil tak předčasně.

CD Projekt RED udělal to jediné, co mohl. Omlouval se. Omlouval se. A znovu se omlouval. Zavřel se zpátky do studia a opravoval hru. Pomalu, ale jistě. Další omyl už přijít nemohl. Pryč s velkolepými plány, hlavně už nic nezkazit.

Vyšlo to.

Milionová noční můra

Aby ne, vždyť polské studio už několikrát prokázalo, že umí dělat výtečné tituly. Trilogie Zaklínač se zařadila k nejlepším hrám na hrdiny, které kdy vyšly, a její třetí díl k největším peckám poslední dekády vůbec.

Série se prodalo přes 75 milionů kusů, přičemž Zaklínač 3: Divoký hon na tom má zásadní, padesátimilionový podíl. A když v roce 2013 CD Projekt RED poprvé ukázal trailer na Cyberpunk 2077, vyhlížela se další výjimečná událost, zasazená tentokrát místo fantasy světa do kulis nedaleké budoucnosti.

Čekalo se dlouhých sedm let. Hra se několikrát odkládala, až už vývojáři neměli kam couvat. Cyberpunk 2077 vyšel v prosinci 2020, zjevně mnohem dříve, než měl. Některé verze, zejména ta pro PC, fungovaly relativně solidně a hráči si v nich mohli užít perfektní titul, kterým hra v jádru je.

Jiné verze, obzvlášť ty pro starší konzole PS4 a Xbox One, ale byly trestuhodně nedodělané, ošklivé, takřka nehratelné. A vývojáři to věděli. Však se jeden z nich svěřil rok před vydáním Bloombergu, že předpokládal vydání až v roce 2022, aby titul mohl dostát svým ambicím.

Vedení ale rozhodlo jinak. A aby vůbec mohl Cyberpunk 2077 „mezi lidi“, týral tým zaměstnance nelidskými přesčasy. Navzdory slibům, že se vývoj obejde bez takzvaného crunche, tedy nekonečného dodělávání před datem vydání a takřka nonstop práce, ho měsíce před deadlinem měli zaměstnanci povinně.

Letos vzniklo, mimochodem, nové studio Blank. z bývalých zaměstnanců, které otevřeně vyhlásilo boj takzvané „crunch kultuře“.

Vzpruha jménem Edgerunners

I přesto bylo vydání Cyberpunku 2077 paradoxně komerčním úspěchem. Krátce po vydání oznámili vývojáři prodání třinácti milionů kopií a údajně sedmimiliardový rozpočet hry se brzy zaplatil.

Našlo se dost spokojených hráčů. Jenže je přehlušil hlasitý křik těch, kteří spokojení, mírně řečeno, nebyli. Včetně investorů. Čtyři jejich žaloby se spojily v jednu a studio jim muselo zaplatit 1,85 milionu dolarů, aby investoři své nároky stáhli.

Situace se ale postupně klidnila. Zásadní posun nastal loni v září, kdy vyšel velký opravný patch 1.6, CD Projekt RED oznámil rozšíření Phantom Liberty a ve stejném měsíci měl premiéru animovaný seriál Cyberpunk: Edgerunners, který sklidil nadšené ohlasy a oživil zájem o hru.

V listopadu se studio pochlubilo, že zažilo nejúspěšnější třetí kvartál vůbec, a nahlásilo zisk 21,8 milionu dolarů. V prosinci oznámili, že ve Phantom Liberty sehraje velkou roli populární herec Idris Elba.

Cyberpunk 2077 byl zase cool.

Přijde i pokračování

Letos už se situace definitivně obrátila k lepšímu. Hra si vylepšila hodnocení v digitálním obchodě Steam, dostala bezplatný update 2.0, který z ní dělá výrazně lepší titul než v době vydání, a Phantom Liberty slýchá chválu ze všech stran. 

Stín průšvihu ale ještě úplně nezmizel. Před vydáním Cyberpunku 2077 měla jedna akcie studia hodnotu 443 zlotých (zhruba 2350 korun), nyní má pouze 148 zlotých (750 korun).

Zpátky má ale lásku fanoušků i reputaci vývojářů, kteří dělají bezvadné hry. Ač je totiž Phantom Liberty „pouze“ rozšířením, je zjevné, že se zařadí mezi nejvýraznější letošní tituly.

A co dál? Už v nejtěžších časech uklidňoval CD Projekt RED investory oznámením hned několika her ze světa Zaklínače, které by pro něj měly být sázkou na jistotu. Pokračování má ale dostat i Cyberpunk 2077.

Ač se totiž zdálo, že na něj bude chtít studio brzy zapomenout, povedlo se mu nakonec jeho pověst zachránit. A s ním i tu svoji.