Poté co Saúdská Arábie ovládla svět golfu a postavila se na vrchol fotbalové ligy Premier League, to teď vypadá, že získá díl kontroly i nad dalším západním aktivem: nejrušnějším letištěm Spojeného království.
Zatímco se Heathrow připravuje na nápor vánočních cestovatelů, v pozadí se chystá velká změna. Veřejný investiční fond Saúdské Arábie (PIF) a investiční společnost Ardian, v níž je země investorem, chtějí od španělské infrastrukturní společnosti Ferrovial odkoupit čtvrtinový podíl – PIF deset procent a Ardian zbylých patnáct.
Ferrovial, která podíl na letišti vlastnila sedmnáct let a prodej jí může vynést až 2,37 miliardy liber (67,4 miliardy korun), tímto krokem zvýšila šanci, aby své podíly mohli prodat i další akcionáři. Mezi ty patří i mezinárodní penzijní fondy s celkovým podílem téměř pětatřiceti procent.
Podle podmínek akcionářské smlouvy letiště mají spoluvlastníci právo prodat podíl za stejnou cenu na akcii, která Heathrow oceňuje přibližně na 9,5 miliardy liber (270 miliard korun). Někteří z dalších akcionářů prohlásili, že stanovenou cenu považují za velmi atraktivní – a minimálně jeden z nich podle The Financial Times prodej svého podílu zvažuje.
Zbývajícími akcionáři letiště jsou suverénní fondy z Kataru, Číny a Singapuru, které podíly pravděpodobně neprodají. Podíl katarského fondu činí dvacet procent, ale Saúdům se Katar zdráhá prodat, napsal server The Guardian.
„Pokud saúdskoarabští investoři podíl získají, bude to jen pokračování dlouhodobého trendu,“ konstatuje Břetislav Tureček, vedoucí Centra pro studium Blízkého východu Metropolitní univerzity Praha, a připomíná investice ropných monarchií do evropských fotbalových klubů nebo vlastnictví největší americké rafinerie Port Arthur v Texasu, kterou drží gigant Aramco.
PIF ovládaný kontroverzním korunním princem Muhammadem bin Salmánem profituje hlavně z ropy a je jedním z nejaktivnějších státních investičních fondů na světě s aktivy přesahujícími 700 miliard dolarů. Jeho nejvýznamnější investice byly ve sportu, včetně nákupu fotbalového klubu Newcastle United a převzetí profesionálního golfu.
„Dokud jsou tyto arabské režimy vnímány jako spojenecké, nevyvolává to takové politické pnutí jako třeba čínské investice. V případě Saúdské Arábie navíc bývá oceňováno, že svou ekonomiku diverzifikuje a odklání se od dosavadní závislosti na vývozech vlastní ropy,“ vysvětluje Tureček.
Jde přitom o součást plánu zvaného Vize 2030, který je výstavní skříní režimu reálně řízeného korunním princem Muhammadem bin Salmánem, jehož vláda byla obviněna z četného porušování lidských práv a má například na svědomí brutální vraždu novináře Džamála Chášukdžího.
PIF mimo jiné plánuje spuštění nové letecké společnosti Riyadh Air s cílem pokrývat do roku 2030 stovky destinací. Pracuje se také na novém letišti se šesti drahami. Saúdská Arábie chce do konce desetiletí přilákat 100 milionů návštěvníků ročně.
Britské letiště Heathrow je letos opět ve ztrátě, v porovnání s loňským rokem ale ztráta klesla. Zatímco v roce 2021 dosáhla 1,3 miliardy liber, letos „pouze“ 684 milionů liber. Heathrow v letošním roce nevyplatilo dividendu, ale Britský úřad pro civilní letectví skrze popandemickou obnovu sektoru očekává, že do roku 2027 vyplatí na dividendách až 1,5 miliardy liber.