Mezi okamžikem, kdy světu sdělíte, že se pouštíte do vývoje vývoj elektromobilu, a tím, než hotové auto představíte světu, uplyne v Číně jen zhruba dva a půl roku. Alespoň tedy pokud se to dá odvodit z příkladu čínské firmy Xiaomi. Fakt, že něco podobného nedokázala automobilka, ale výrobce především chytrých mobilů, to celé dělá ještě zajímavější.
Je to další rána do těla evropského automobilového průmyslu. Společnost Xiaomi, třetí největší výrobce chytrých telefonů na světě, totiž představil elektromobil, který bez skrupulí ostrými náboji pálí na sportovně-luxusní automobilku Porsche, ale také na americkou Teslu.
Je fakt, že onen ostrý náboj pojmenovaný Xiaomi SU7 je jen jeden, ale i to prozatím stačí. Rychlost, s jakou přišel na svět, je dechberoucí. V září roku 2021 miliardář, spoluzakladatel a CEO značky Xiaomi Lei Jun oznámil, že zakládá dceřinou společnost Xiaomi EV, s níž chce prorazit v automobilovém byznysu.
Muž, jehož aktuální hodnotu majetku Forbes vyčíslil na 12,5 miliardy dolarů, do ní převelel tři stovky zaměstnanců a nalil základní kapitál ve výši 1,5 miliardy dolarů. A dodal, že dalších deset miliard pak hodlá investovat během jedné dekády. „Je to můj poslední velký startupový projekt,“ oznámil tehdy.
Teď je tu výsledek v podobě reálného vozu, který se k prvním zákazníkům v Číně dostane do letošního léta. Lei Jun i při jeho premiéře v Pekingu nešetřil optimismem. Zejména ve chvíli, kdy předpovídal, že se Xiaomi stane jedním z největších výrobců automobilů na světě.
Lei už dříve uvedl, že Xiaomi má v úmyslu s elektromobilem SU7 konkurovat modelu Taycan Turbo od Porsche a Modelu S od Tesly. V prvním případě Lei zmiňoval výkon, ve druhém pak technologické funkce. Že zřejmě dobří ví, co říká, potvrzuje Jan Staněk, investor a propagátor elektromobility.
„Rozhodně bude silnou konkurencí pro Teslu nebo čínské konkurenty typu Nio, Zeekr či Xpeng. A může způsobovat odliv zákazníků i od prémiových evropských značek, pokud nebudou držet technologický krok. Auto má špičkové technické parametry i design a Xiaomi má světový věhlas, důvěryhodnost i jisté prvky love brandu,“ říká Staněk, který v Číně strávil několik let.
Právě technické parametry nového auta jsou to, co se ve světě automobilového byznysu často zmiňuje. Výkon přes 670 koní, zrychlení z nuly na sto za 2,78 sekundy a maximální rychlost 265 kilometrů za hodinu. A také nejvyspělejší baterie, které zvládnou autu dodat energii na jízdu dlouhou reálně kolem 600 kilometrů, případně zvládnou dobíjení z pěti na 70 procent kapacity během čtvrt hodiny.
Staněk pak připomíná, že na designu silně připomínajícím zmíněné Porsche Taycan pracovali špičkoví designéři původem z BMW a Mercedesu, kteří ve výsledku navrhli nejaerodynamičtější sériově vyráběné auto porážející i dosud vedoucí Mercedes-Benz EQS. Oproti Taycanu je navíc 2200 kilogramů vážící Xiaomi SU7 lehčí, má větší rozvor a větší kufr vzadu i vpředu.
U nových aut dneška se ale neméně řeší i softwarová řešení a i tady Xiaomi boduje. „Systém podpory autonomního řízení bude pracovat s lidarem, třemi radary, jedenácti kamerami s vysokým rozlišením a dvanácti ultrazvukovými čidly. Uvnitř pak budou hned čtyři displeje s vysokým rozlišením pro řidiče i posádku, včetně vyspělého head-up displeje. Právě v oblasti softwaru tak začínají čínští výrobci nabírat oproti těm našim evropským čím dál větší náskok,“ varuje Staněk.
Martin Pultzner, který stojí za webem fDrive.cz zaměřeným na elektromobilitu, ale etablované značky nezatracuje. Z pohledu parametrů se v případě Xiaomi sice jedná o současnou špičku, ale na druhou stranu je potřeba vnímat, že do Evropy se auto dostane možná až v roce 2026.
„V té době budou na trhu už podobná auta od evropských výrobců. Ostatně za dva měsíce se představí inovované Porsche Taycan s výkonem kolem 1000 koní a objeví se i nové Audi A6 e-tron,“ říká Pultzner.
Xiaomi chce ale zákazníky oslovovit i oproti konkurenci nízkou cenou. Ta sice ještě nebyla zveřejněna, ale Lei Jun už musel krotit vášně fanoušků Xiaomi, když sdělil, že elektromobil bude dražší, než očekávali.
Podle specializovaného webu Automotive News cena vozu Tesla Model S začíná v Číně na 698 900 jüanech a Porsche Taycan na 898 000 jüanech. Stejně zaměřený web CarNewsChina očekává, že základní cena elektromobilu Xiaomi bude začínat pod 300 000 jüanů, což je po přepočtení zhruba milion korun.
CarNewsChina při odhadu vychází například i z faktu, že společnost Xiaomi je známá tím, že špičkové produkty nabízí za nízké ceny. Když totiž v roce 2010 začala prodávat chytré telefony, i přes kvalitu odpovídající high-endovým modelům Samsungu si je zákazníci mohli koupit za poloviční cenu.
Do hry ale ještě může vstoupit regulace. „Je třeba vnímat pravděpodobné celní tarify, které na auta vyrobená v Číně může uvalit Evropská komise, mimochodem stejně jako to udělaly USA. Tím pádem se cenovky čínských a evropských aut srovnají a proražení na evropském trhu budou mít čínské automobilky ještě těžší,“ upozorňuje Martin Pultzner.
„Cílový primární trh je podle mě Čína, kde má Xiaomi velmi silnou pozici, ale i globálně má fanouškovskou základnu ve stovkách milionů zákazníků,“ naráží na velkou výhodu Petr Knap z poradenské společnosti EY, který naráží na fakt, že zákazníci zvyklí používat techniku Xiaomi se mohou snadno stát kupci auta stejné značky. Lei Jun ale při prezentaci pro jistotu nezapomněl dodat, že SU7 bude dobře komunikovat i s produkty Apple.
Xiaomi není jediný neautomobilový brand, který se do nového segmentu pouští. Jako velký hráč se čím dál více profiluje další čínský gigant Huawei, který ve spolupráci s různými automobilkami představil už čtyři elektromobily a zřejmě letos další dva přidá. Nejspíš za dva roky pak navíc své první auto do světa vypustí i americký gigant Apple.
„Silní technologičtí hráči mají obrovskou výhodu v softwarově-technologickém náskoku, mají obrovskou kapitálovou sílu, rychle inovují a těží z toho, že existuje dostatek automobilových výrobních kapacit, díky nimž si auto jako takové mohou nechat outsourcovaně vyrobit. Je to pro ně přirozené. Roky to tak dělají s mobily, notebooky a dalšími produkty,“ dodává Jan Staněk.