Třicet let na trhu, průměrný meziroční růst o patnáct procent a 170 milionů v tržbách za poslední rok.
Aromaterapeutická značka přírodní kosmetiky, kterou založil přírodovědec a původně učitel tělocviku Zbyněk Šedivý, dokazuje, že se pohybuje ve velmi zajímavém segmentu.
Nobilis Tilia byla původně založena jako značka Nobela v Krásné Lípě, v sousedství Národního parku České Švýcarsko. Receptury prvních krémů a olejů vznikaly ve spolupráci s odborníkem na vývoj kosmetiky, profesorem Janem Šmidrkalem a dermatologem docentem Otakarem Feřtekem.
Šedivý a jeho spolupracovníci vnímali jako zásadní se vzdělávat nejen v laboratoři, ale také jezdit na poznávací cesty za rostlinami a další edukací do Francie.
Vývoj a růst firmy si žádal nové příležitosti, a tak se v roce 2004 firma přestěhovala do objektu kulturního domu Vlčí Hora a Nobelu přejmenovali na Nobilis Tilia, což v latině znamená Krásná Lípa.
„Se Zbyňkem Šedivým jsme se potkali v rámci spolupráce při Asociaci českých aromaterapeutů. Tehdy bylo jeho značce osm let a domluvili jsme se, že se k němu přidám. Psala jsem texty, tvořila etikety, rozvíjela e-shop,“ vzpomíná jednatelka společnosti Adéla Zrubecká, která je dnes také jednou ze tří spolumajitelů.
Kromě ní a zakladatele Zbyňka Šedivého, je to také její manžel Petr, který se věnoval především technickému rozvoji firmy.
Zrubecká je také první diplomovaná aromaterapeutka v Čechách. Pomáhala rozvíjet jak naučnou bylinkovou zahradu značky, která funguje jako Centrum aromaterapie, tak Návštěvnické centrum s první kamennou prodejnou v roce 2016.
„Na fyzické prodejny se chceme v budoucnu zaměřit. Před dvěma lety jsme otevřeli v Praze, další máme už v Ostravě a chystáme se do Brna,“ nastiňuje Adéla Zrubecká plány firmy expandovat do retailu.
Jak ale vnímá značka stále rostoucí konkurenci na poli přírodní kosmetiky? „Když jsme začínali, byli jsme snad jednou ze tří českých firem, která s aromaterapeutickou kosmetikou pracovala. Díky našim certifikacím jsme leadeři na trhu,“ vysvětluje Zrubecká.
Produkty značky Nobilis Tilia nesou označení CPK a CPK Bio. „Stáli jsme u zrodu certifikace české přírodní kosmetiky. Zázemí tu, na rozdíl třeba od bio potravin, chybělo. Podíleli jsme se na tvorbě certifikačních standardů, které v roce 2007 zavedla česká kontrolní společnost KEZ – Kontrola ekologického zemědělství,“ vzpomíná Adéla Zrubecká.
Pro kvalitu výrobků to třeba znamená, že certifikované výrobky obsahují nejkvalitnější rostlinné suroviny, včetně surovin pocházejících z ekologického zemědělství, zároveň tam nenajdete parafín, vazelínu nebo silikony.
Ohrožují značku ale mladé niche projekty s přírodní kosmetikou, které mohou cílit na mladší zákazníky?
„Tím, že jsme na trhu dlouho a držíme svou kvalitu, nemáme dojem ohrožení. Zároveň jsme dostupní, i přesto, že pracujeme s přísadami nejvyšších standardů,“ proklamuje Adéla Zrubecká. Dodává, že je pro společnost velmi důležité finančně akceptovat situaci svých zákazníků, kterými jsou velmi často rodiče velmi malých dětí.
„Máme řadu pro ženy do porodnice, pak pro novorozence a tak pokračujeme dále,“ sděluje Zrubecká. Absolutním bestsellerem jsou ale krémy proti stárnutí a anti-agingová séra.
Zásadní růst zažila Nobilis Tilia ale během covidu, kdy obraty stouply o třetinu. „Mnoho zákazníků se přeorientovalo na náš e-shop. Máme jeden pro koncového zákazníka, druhý pro obchodní partnery. Patří tam třeba maséři, aromaterapeuti, školy, porodnice, kosmetičky. Těšilo nás, že produkty si v pandemii kupovali pro sebe ti, kteří je jinak používali pro své klienty,“ rekapituluje Adéla Zrubecká.
Nobilis Tilia chystá také novou řadu aromaterapeutických sprejů do interiérů a další produkty pro dospělé i děti. Expanzi do zahraničí ale zatím odmítá. „Jsme česká firma pro zdejší klienty. Výjimkou je Slovensko, kde působíme už deset let,“ říká Adéla Zrubecká.
Největší výzvu má firma ale momentálně před sebou. Tři majitelé odchází výhradně do vlastnické pozice a na řízení firmy si vybrali profesionální tým.
„Cítili jsme, že je potřeba, abychom kormidlo předali dál. Budeme samozřejmě působit v dozorčí radě, ale běžný chod firmy bude řídit výkonný manažerský board,“ odhaluje Zrubecká. Doplňuje, že společně s ostatními spolumajiteli mají ke svému týmu velkou důvěru.
„Předáváme naši filozofii, hodnoty, ale už nebudeme nikomu říkat, co mají dělat,“ uzavírá.