Cestující v Českých Budějovicích začnou v pondělí využívat zrekonstruovanou nádražní budovu. Ta prošla největší přestavbou ve své historii. Návštěvníci mohou využívat odjezdovou i příjezdovou halu, novou obchodní pasáž napojenou na Lannovu třídu nebo odpočinkovou zónu pro čekající cestující. Celkové náklady rekonstrukce dosahují 1,053 miliardy korun.

Budova je zapsána na seznamu nemovitých kulturních památek. Základním architektonickým principem při rekonstrukci byla čistota a návrat k původní jednoduché barevnosti. Stavbaři budově vrátili podobu, jakou měla na začátku minulého století při uvedení do provozu.

„Naším cílem bylo památkově chráněný objekt přenést do jednadvacátého století, ale tak, aby dokázal plně uspokojit potřeby současných cestujících,“ vysvětluje architekt Martin Krupauer z ateliéru A8000 – z firmy, která navrhla celou podobu veřejných prostor na nádraží.

Využití zrekonstruované budovy bude multifunkční. Kromě veřejně přístupných prostorů s obchody a nabídkou služeb ji tvoří i kanceláře a místnosti pro dopravní zaměstnance.

Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody bylo hlavní součástí projektu i vybudování pasáže mezi severní věží a odbavovací halou: „Jde o pomyslné propojení s Lannovou třídou, která je hlavní spojnicí mezi nádražím a centrem Českých Budějovic.“ Od spojení si slibuje především lepší dostupnost do centra města.

Budova nádraží začala sloužit veřejnosti v roce 1908. Od té doby prošla pouze menšími opravami. Rozsáhlé stavební práce na rekonstrukci započaly v roce 2020.

Ateliér A8000 patří mezi přední architektonická studia. Mezi jeho výrazné realizace se řadí například architektonické řešení multifunkčního pražského sálu Forum Karlín.